Inloggen

Bekijk de volledige versie : Kritiek op Leerzorg blijft


Véronique.Geudens
24th November 2008, 08:48
BRUSSEL - De ambitieuze hervorming van het buitengewoon onderwijs blijft protest uitlokken, onder meer bij de ouderkoepels.

Alle koepels van ouderverenigingen hebben samen met onder meer de Gezinsbond een open brief geschreven over Leerzorg. Ze hebben vragen bij dat grootschalige plan waarmee de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), het gewoon en buitengewoon onderwijs beter in elkaar wil schuiven.

Door Leerzorg zouden leerlingen met een stoornis of handicap in een gewone school beter opgevangen worden. Maar de ouderkoepels vragen zich af of die stoornis of beperking snel en efficiënt genoeg zal worden opgespoord en gesignaleerd. Ook betwijfelen ze of het zomaar kan dat kinderen met een zware handicap door een gewone school geweigerd zullen kunnen worden.

Ook een groep zorgleraars, pedagogische begeleiders en schooldirecteurs heeft over Leerzorg een opiniebijdrage geschreven om hun bezorgdheid te uiten. Zij vragen zich af of de gewone scholen wel voldoende capaciteit hebben om de kinderen met een handicap of stoornis op te vangen.

Zoals het er nu naar uitziet, is het budget daarvoor volgens hen te laag. Zij vragen zich ook af of kinderen die beter in het buitengewoon onderwijs thuishoren, in de toekomst niet ten onrechte naar een gewone school zullen worden gestuurd. pl

Bron:
De Standaard
zondag 23 november 2008

jan van hoogten
24th November 2008, 15:58
Ik stel mij toch ook nog steeds vragen bij het gehele plan van onze minister. Het idee is ongetwijfeld goed, maar zelfs ik als student merk in het werkveld reeds de problemen en de twijfel die erover heerst bij scholen.

In heel wat scholen probeert men nu reeds leerlingen die vroeger in bijzonder onderwijs zaten in te burgeren in het gewone onderwijs. Dit vraagt natuurlijk heel wat financiële zowel als emotionele steun voor en rond die leerlingen. Ook heel wat oudere leerkrachten weten niet wat hun overkomt wanneer er een "speciale" leerlingen in hun klas komt zitten. Veel leerkrachten, zelfs hier in het KVR klaagden vorig jaar over het feit dat in elke klas wel een speciale leerling zit en soms is de last ervan wel echt groot voor de rest van de klas.
Die speciale leerlingen vragen extra aandacht en dat gaat dan ten koste van andere leerlingen. In het begin is er vaak begrip voor die speciale leerlingen maar met verloop van tijd durft dat wel eens weg te ebben. Tijdens mijn stage nu moest in tijdens één van de lessen met een microtje rondlopen voor een slechthorende leerling. Dat is niet echt een probleem. Interactief werken met de rest van de klas was echter wel heel moeilijk want als de leerling niet langs de juiste kant werd aangesproken en niet voldoende luid genoeg kon hij natuurlijk niet volgen!