PDA

Bekijk de volledige versie : Naar Amerika voor Obama?


Barst
18th November 2008, 01:41
Vlamingen emigreren voor Obama naar Amerika


BRUSSEL - Vijftig mensen woonden gisteren in Brussel de infosessie 'Emigreren naar de VS' van de stichting Vlamingen In De Wereld bij.


Jaarlijks organiseert de stichting Vlamingen In De Wereld twee infonamiddagen om Vlamingen te informeren over de praktische zaken van een verhuizing naar Amerika. 'Op de eerste sessie van dit jaar waren 25 mensen aanwezig', zegt Inge Roggeman van Vlamingen In De Wereld.

'Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen hadden pakweg 20 mensen zich ingeschreven. In de twee weken nadat Obama was verkozen, stroomden de inschrijvingen binnen. Plots verdubbelde het aantal kandidaten. We hebben zelfs mensen moeten weigeren. Vijftig personen is voor ons de limiet. Anders verloopt het contact met de gastspreker erg moeizaam.' Naast enkele getuigenissen van Belgische Amerikanen en Amerikaanse Belgen, werd ook een verzekeringsmakelaar de tijd gegund.

Het contrast tussen de gezondheidszorg in de Verenigde Staten en bij ons vormt voor veel Vlamingen een drempel om te verhuizen. 'Obama heeft duidelijk laten verstaan dat hij werk maakt van betaalbare gezondheidszorg voor iedereen', zegt Suzanne die samen met haar vriend al een lap grond kocht in Seattle. 'We gaan er onze eigen groenten kweken en zelfvoorzienend proberen te leven. In België is daar simpelweg geen plaats meer voor. Ook onder McCain waren we vertrokken, maar toch heb ik met een bang hart de verkiezingen gevolgd. Wat was ik blij dat Obama het haalde. Hij geeft ons meer vertrouwen in een goede afloop.' Het immigratie adviesbureau Visa Versa lichtte de toeschouwers in over tijdelijke en permanente visa voor de VS. Opmerkelijk deel uit hun betoog was de greencard-lottery die Amerika jaarlijks organiseert.

Via de site http://dvlottery.state.gov verloot de Amerikaanse overheid jaarlijks zo'n 55.000 greencards of werkvergunningen. Iedereen kan zich inschrijven. 'Bij particulieren is het nog wat te vroeg om van een echt Obama-effect te spreken inzake visa-aanvragen', aldus Hilde Cevaal van Visa Versa. 'Wat bedrijven betreft, merken we al wel enige verandering. Obama heeft Amerika een nieuw imago gegeven en dat zorgt voor hernieuwd vertrouwen onder zakenlui.'


Blog DS, 18-11-2008 (vjb)

thomasopdebeeck
11th December 2008, 14:33
Ik begrijp die mensen niet, waarom zou je naar een land verhuizen gewoon omdat je favoriet uit de verkiezingen er gewonnen is?

liesel.vertommen
18th December 2008, 10:19
Ik vind dit ook best vreemd. Ik heb ook altijd op Obama gestemd, maar ik ga mijn klein landje niet verlaten om in het grote Amerika te gaan wonen! :D