PDA

Bekijk de volledige versie : Populairste voornamen 2003


Barst
13th September 2004, 17:47
Emma en Thomas zijn de voornamen die in 2003 het vaakst aan borelingen werden gegeven. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het NIS (Nationaal Instituut voor de Statistiek, Statistiek en Economische Informatie, FOD Economie). In 2002 stonden Laura en Thomas nog bovenaan.

De populairste voornaam verschilt van gewest tot gewest. In Vlaanderen zijn Emma en Robbe het populairst, in Wallonië Léa en Hugo en in Brussel gaat de eer naar Sarah en Mohamed.

Het aantal verschillende voornamen neemt nog steeds toe en meisjes hebben vaker een verschillende voornaam dan jongens. Uit cijfers uit het verleden bleek al dat meisjes méér verschillende voornamen krijgen. Bij hen is er ook een groter aantal nieuwkomers in de top-100. De 54.208 meisjes die in het jaar 2003 geboren werden, kregen 8.176 verschillende voornamen toebedeeld, de 57.364 jongens "slechts" 7.265. Hoewel er in 2003 5,5 procent minder meisjes geboren werden, kregen zij toch 12,5 procent méér verschillende voornamen.

Ook in de voornaamlijsten van 2003 komen natuurlijk weer grappige, bijzondere of zeldzame voornamen voor. Over het algemeen krijgen meisjes meer vreemde namen dan jongens. Mooi zijn bijvoorbeeld Lotus, Dot en Meike. Of moest dat eigenlijk Mieke zijn?

Er zijn weer heel wat Engels klinkende namen, genre Ginger, Jersey, Billie, Heaven, Heavenly, Lovely, Destiny, Pebbles, Goldie, Gypsy, Duke, O'Neill, Jazz en Roxy. Volgens linguïste Magda Devos wordt de Angelsaksische cultuursfeer steeds belangrijker en treedt ze in toenemende mate op als leverancier van voornamen.

Leuk zijn Puk, Engel, Too, Wiesje en Guusje. Voorbestemd voor de muziek lijken Laïs (er kwamen er zo weer twintig bij in 2003!), Mauro (Pawlowski?), Ozzy (van Ozzy Osbourne, ex-voorman van de legendarische hardrockgroep Black Sabbath?), Prince, Enya en misschien heeft ook Xander (van Xander de Buisonjé?) muzikale roots.

Maar aan wat voor soort carrière moeten Lolita (komt 13 maal voor in 2003), Acacia, Vanille en Eulalie beginnen?

Meer informatie:
http://statbel.fgov.be/press/fl053_nl.asp

KarolienDeLeeuw
5th October 2004, 23:18
Oh my god!? Wie noemt zijn kind nu zo: Ginger, Jersey, Billie, Heaven, Heavenly, Lovely, Destiny, Pebbles, Goldie, Gypsy, Duke, O'Neill, Jazz, Roxy, Puk, Engel, Too, Wiesje, Guusje, Lolita, Acacia, Vanille, Eulalie,...

Zulke namen zouden ze toch echt wel moeten verbieden! Kunnen die ouders eens niet twee seconden langer nadenken over de 'toekomst' van hun kind? Met een naam als Lovely, Pebbles, Eulalie, ... ben je toch voorbestemd om als lagere schoolkind, puber, ... uitgelachen te worden?! - Niet dat ik het kunnen of normaal vind dat mensen om hun naam uitgelachen worden! Maar de realiteit toont nu een keer een ander beeld... - Dan mag je nog een sterke persoonlijkheid hebben, plezant is anders!

Djeezes! :(

xXx, Lovely... :D

judithgielens
6th October 2004, 15:56
ik denk niet dat je dat zo mag bekijken. Tenslotte hebben ze ook nog steeds een achternaam die (vind ik) soms meer "uitlokt" tot pestgedrag.
Of je nu een normale naam hebt of een speciale, als ze iets vinden om je te pesten doen ze het toch. Denk maar aan een doodnormale naam "stijn". Daar zijn ook heel wat naampjes bij te verzinnen om te pesten hoor.
Dus ik zou die ouders gewoon hun kind een naam laten geven dat voor hun een betekenis heeft en me er niet aan ergeren. Waarschijnlijk staan zij er ook wel bij stil wat voor gevolgen die soms eventueel kan hebben. (ik zou dat toch doen)
Feit is wel dat wij weer heel wat moeilijke namen moeten leren kennen :(

elssiemons
6th October 2004, 19:03
Ouders hebben vrije keuze in verband met de namen die ze aan hun kinderen geven. Er zijn nu eenmaal ouders die wel van speciale namen houden. En op zich is daar niks mis mee. Denk maar aan mama's of papa's die uit een ander land komen en die hier misschien getrouwd zijn met een Belg of Belgische. Dan is het vrij normaal dat deze kinderen een meer exotische naam krijgen.
Maar het is natuurlijk wel zo dat ouders moeten nadenken over de gevolgen van de naamkeuze. Pesten komt al zo veel voor, dat je het niet in de hand moet werken.
Dus men zou beter 2 keer nadenken vooraleer m'n zijn of haar kind zo'ne rare naam geeft. T is ook wel zo dat het dikwijls de achternaam is die voor hilariteit zorgt.
Eigenlijk moeten we gewoon iedereen leren aanvaarden zoals hij of zij is. Maakt niet uit welke die persoon draagt.
Maar k weet da wel. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Davy V.H.
7th October 2004, 00:34
Valt me weer op dat alleen vrouwen hier op reageren. Zou het de man weinig uitmaken hoe het kind uiteindelijk noemt?

Wie heeft het laatste woord? Ik denk dat na de geboorte de vrouw vaak haar goesting krijgt omdat de man dan toegeeflijker is tov de vrouw.

Alé, zo interpreteer ik het toch. Ik denk wel dat ik later wat namen ga voorstellen maar de uiteindelijke keuze zal wel bij mijn vrouw liggen denk ik. Het is wel ons kind maar is het niet meer het kind van de vrouw dan van de man?

Iemand zijn cursus opvoedkunde in de buurt? :D

Barst
7th October 2004, 02:39
Ik begin mij inderdaad ook af te vragen of de verschillen qua posts tussen mannen en vrouwen alleen nog kunnen berusten op 'toeval'??

Ik vind dit allesbehalve een goed-nieuwsshow, zeker al niet vanuit de wetenschap dat er in Vorselaar voor elke mannelijke student zowat vijf(!) vrouwelijke tegenover staan...

Mag ik bij dezen de vrouwelijke populatie oproepen om 'en bloc' te reageren op meer maatschappelijk-relevante items op dit forum?? Wanneer dit laatste zou uitblijven, dan begin ik verdorie stilaan nog te geloven ook dat schooldirecteurs niet eens onterecht een voorkeur hebben voor mannen in plaats van vrouwen! (met daarbij een stevig compliment voor al diegenen die zich de moeite hebben getroost om te reageren op wat dan ook...)

Vorselaarse studentes: 'Verenigt U' (alvast op dit Forum!)

PS Voor die kinderwens is vooralsnog een man van doen... Misschien is dit Forum ook al wel eens stek waar je te weten komt welk 'vlees' je in de kuip hebt!

Davy V.H.
7th October 2004, 11:28
Originally posted by Barst
welk 'vlees' je in de kuip hebt![/i]


Ja wie wil er mijn 'vlees' voor die kinderwens eens zien? Haha

Alé Michai ik ben u voor...:D

:p

Marie
8th October 2004, 00:37
Mag ik bij dezen de vrouwelijke populatie oproepen om 'en bloc' te reageren op meer maatschappelijk-relevante items op dit forum?? Wanneer dit laatste zou uitblijven, dan begin ik verdorie stilaan nog te geloven ook dat schooldirecteurs niet eens onterecht een voorkeur hebben voor mannen in plaats van vrouwen! (met daarbij een stevig compliment voor al diegenen die zich de moeite hebben getroost om te reageren op wat dan ook...)
Hela hela!!! Zowe nie he :D

Barst
8th October 2004, 00:44
No offence... wil alleen de vrouwelijke wederhelften wat uit hun kot lokken...
Bij jou is dat inderdaad een compleet overbodig item...

Davy V.H.
8th October 2004, 01:51
ik zou morgen over de koer lopen met zo een propaganda bord over je buik en rug...

www.actualiteit.org

WE NEED YOU !

En dan zo een wijzende Uncle sam... :D

EllekeSmits
21st October 2004, 20:33
Komaan dames, reageren!!!
De jongens voelen zich op dit moment wat meer, ze reageren namelijk wat meer!
Dus KOMAAN DAMES MOVEN!!!!
We laten ons niet doen hé!!!:p ;)

sophiekecools
23rd October 2004, 13:13
Originally posted by Barst
Ik begin mij inderdaad ook af te vragen of de verschillen qua posts tussen mannen en vrouwen alleen nog kunnen berusten op 'toeval'??

Ik vind dit allesbehalve een goed-nieuwsshow, zeker al niet vanuit de wetenschap dat er in Vorselaar voor elke mannelijke student zowat vijf(!) vrouwelijke tegenover staan...

Mag ik bij dezen de vrouwelijke populatie oproepen om 'en bloc' te reageren op meer maatschappelijk-relevante items op dit forum?? Wanneer dit laatste zou uitblijven, dan begin ik verdorie stilaan nog te geloven ook dat schooldirecteurs niet eens onterecht een voorkeur hebben voor mannen in plaats van vrouwen! (met daarbij een stevig compliment voor al diegenen die zich de moeite hebben getroost om te reageren op wat dan ook...)

Vorselaarse studentes: 'Verenigt U' (alvast op dit Forum!)

PS Voor die kinderwens is vooralsnog een man van doen... Misschien is dit Forum ook al wel eens stek waar je te weten komt welk 'vlees' je in de kuip hebt!

Veralgemenen we niet een beetje.
INTERPRETATIE zou Leo Jaspers zeggen!!!

er zijn heus wel vrouwen die zich ook (graag) bezig houden met het becommentariëren van topics!