PDA

Bekijk de volledige versie : Het optellen en aftrekken van de gehele getallen


Sofie Huybreckx
17th November 2008, 10:24
Dit is het materiaal voor een gedifferentieerde les over het optellen en het aftrekken van gehele getallen in het eerste jaar. Het eerste deel van de les gaat over coördinaten en dit heb ik klassikaal gegeven, daarna mochten de leerlingen aan hun bundel beginnen. Ze hebben hiervoor ongeveer 4 lesuren de tijd gekregen. Zowel de mentor als de leerlingen waren enthousiast, maar als ik het opnieuw zou doen zou ik toch een aantal dingen veranderen. Ik zou dan meer extra oefeningen voorzien voor de 'snelle' leerlingen, nu was het verschil tussen de sterkere en zwakkere leerlingen te groot in tijd. Ook is het handig als je de theorie die ze al gezien hebben telkens kort overloopt aan het begin van elke les.

Ik heb ook de bundels telkens zelf mee naar huis genomen om is vlug door te nemen. Anders zouden sommige leerlingen hier thuis aan verder werken. Op deze manier heb ik ook kunnen zien dat de meeste leerlingen de theorie niet juist hadden verbeterd en kon ik ze erop wijzen dat ze dit opnieuw moesten verbeteren. Het is belangrijk dat je benadrukt dat het niet de bedoeling is om de bundel om ter snelst af te werken, maar dat het de bedoeling is dat ze echt begrijpen waar ze mee bezig zijn.

In het begin was het voor de leerlingen moeilijk om zelfstandig te werken, maar naarmate de tijd vorderde lukte het steeds beter. Volgens mij is het dus zeker een goede afwisseling met het OLG.

De boek die ik ter inspiratie gebruikt heb is WP+. De opbouw van andere handboeken is vaak anders, hier moet je wel rekening mee houden, want soms zien zij de rekenregels ineens ook voor de vermenigvuldiging en de deling.