PDA

Bekijk de volledige versie : Diversiteit met de lippen beleden...


Barst
9th September 2005, 02:17
Allochtone leerlingen via trucjes geweigerd


ANTWERPEN - Sommige secundaire scholen lappen het Gelijke-Kansendecreet en de wetgeving rond inschrijvingen aan hun laars. Dat zegt Mark Laquière, die als gedetacheerde van het ministerie van Onderwijs voor het Iqra-project in Antwerpen werkt.


,,Een moeder komt met een stukje papier naar mij: Voor de eventuele inschrijving komt u terug op ma 20/6 om 11.20 uur . Geen adres van een school, geen telefoonnummer. 'Ik ben naar de school geweest om mijn dochter in te schrijven, maar de directie stak me dit in mijn handen. En toen ik terugging, zat de school vol', zegt die moeder me. Een klassieke truc van secundaire scholen'', vertelt Laquière.

Hij maakt deel uit van het onderwijsteam van Iqra, een project om de leerachterstand van allochtone kinderen weg te werken en ouders mondiger te maken. Laquière: ,,Scholen vragen allochtone moeders om later eens terug te komen. Op die manier kunnen ze selecteren wie ze wel en niet willen. Dat is onwettig.''

Hij is zelf enkele keren meegeweest met een allochtone moeder. ,,De behandeling was toen helemaal anders. Ik ben nooit moeten terugkomen voor de inschrijving.''

Het Gelijke-Kansendecreet dateert van 2002. Sindsdien mogen basisscholen en secundaire scholen voor het eerste jaar basis of eerste jaar secundair geen leerlingen weigeren.

Ze mogen wel een eerste inschrijvingsperiode alleen openstellen voor de broers en zussen van andere leerlingen. Maar de algemene inschrijvingsperiode moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Wie klachten heeft, kan terecht bij de Commissie leerlingenrechten. In 2003 waren er zo'n 70 klachten, vorig jaar 50, dit jaar zit men op 41.

Ludo Veny, de voorzitter van de commissie, kent de trucjes die scholen toepassen. ,,Een school zegt tegen de ouders: denk eerst nog maar eens goed na over de studiekeuze voor ik inschrijf. Als die ouders dan geen voet bij stuk houden, is de kans groot dat een week later de school vol is. Of ze zeggen: we kunnen uw zoon nog niet inschrijven want hij heeft nog geen diploma van het lager onderwijs. Dat is waar, maar dat geldt voor elke leerling natuurlijk.''

Een directie die geconfronteerd wordt met een klacht, beweert vaak dat de ouder niet echt wilde inschrijven, maar alleen informatie kwam halen. Als die ouder niet zwart op wit kan bewijzen dat hij wel degelijk zijn kind wilde inschrijven, kan de commissie niets doen. En bewijzen zijn er uiteraard zelden.

,,De klachten die we binnenkrijgen, zijn het topje van de ijsberg'', zegt Veny. Want welke (allochtone) ouder kent de stap naar deze commissie en zal hem ook effectief doen?

09/09/2005 (ig)

©Copyright De Standaard

Barst
9th September 2005, 02:38
[QUOTE=Barst] (...) Ludo Veny, de voorzitter van de commissie, kent de trucjes die scholen toepassen. ,,Een school zegt tegen de ouders: denk eerst nog maar eens goed na over de studiekeuze voor ik inschrijf. Als die ouders dan geen voet bij stuk houden, is de kans groot dat een week later de school vol is. Of ze zeggen: we kunnen uw zoon nog niet inschrijven want hij heeft nog geen diploma van het lager onderwijs. Dat is waar, maar dat geldt voor elke leerling natuurlijk.''[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Voorstel: laat 'de Guimardstraat' zich hier eens eindelijk mee bezig houden i.p.v. met 'ideologische' futiliteiten...

Concreet: zet de scholen die zich bezondigen aan dergelijke manifeste vormen van discriminatie op een zwarte lijst, en wanneer zij zich herhaaldelijk aan hetzelfde euvel schuldig maken, zet dan desnoods een procedure in gang om hen het label 'katholiek' ad vitam aeternam te ontnemen...

Het zou minstens een signaal zijn dat het katholiek onderwijs zich terug gaat bekommeren om haar 'roots', i.c. om de voorkeursoptie voor 'de minsten onder ons'... Anders gezegd: Jezus zou hoegenaamd geen bezwaar maken, wel integendeel...

Het blijft in het Belgische onderwijslandschap toch een uitermate pijnlijke vaststelling dat momenteel diezelfde 'minsten' zich vooral moeten wenden tot het Gemeenschapsonderwijs. Maar was het origineel niet van de aard van: "Wat ge voor de minsten onder u hebt gedaan, dat hebt ge tegenover mij gedaan"?

Het bovenstaande artikel legt meteen de vinger op een - al veel langer - etterende wonde: het label 'katholiek' dat de facto leidt tot exclusie van een steeds groter wordende groep van achtergestelden in onze samenleving... En waarbij men er uiteindelijk de voorkeur aan geeft om te kiezen voor de 'club van zuiveren', i.p.v. te opteren voor het profetische gehalte dat het christendom van weleer zozeer kenmerkte...

'Back to the roots'? Blijkbaar nog altijd niet voor vandaag, maar dringend gewenst voor morgen![/FONT]