PDA

Bekijk de volledige versie : Overheidssteun partijen stijgt exponentieel


DassenPeter
6th September 2005, 12:14
BRUSSEL - De rechtstreekse overheidsfinanciering aan de politieke partijen ligt nu reëel 76 keer hoger dan in 1972, het eerste volle jaar waarin de partijen steun kregen.

Het bericht staat te lezen in de krant De Tijd.
Onderzoekers van het Centrum voor Politicologie van de KULeuven berekenden dat het bedrag van de steun, omgerekend in prijzen van december 2004, steeg van ruim 634.000 euro in 1972 tot bijna 48,5 miljoen euro vorig jaar.

06/09/2005 Het Volk on-line

DassenPeter
6th September 2005, 12:19
48,5 miljoen euro!!!
Ik wist dat het erg hoog lag, maar zo hoog had ik niet durven denken.
Deze exponentiële verhoging staat haaks op de schechtere economie.
Misschien kunnen ze met een stuk van dat geld een de personeelsbelasting of de personenbelasting wat naar benden brengen. Ik zeg maar iets.
En dan binnenkort hoor je dat de begroting niet in evenwicht is, dan weet je misschien voor een klein stukje hoe dat komt.
Op het geheel van de begroting is het misschien niet zoveel, maar dat geld ook voor iedere Belg zijn bijdrage. Die is ook niet zoveel in het geheel bekeken, maar die moet er ook zijn.
Kortom, ik vind het bedrag overdreven.

Barst
7th September 2005, 02:56
[QUOTE=DassenPeter]48,5 miljoen euro!!!
[...]
Kortom, ik vind het bedrag overdreven.[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Toch wel mee eens. Nog niet eens zozeer omdat de politiek zich op deze wijze zélf 'ruim' toebedeelt, maar vooral omdat het voor potentiële nieuwkomers een (financieel) quasi-onhaalbare zaak wordt om op te tornen tegen de 'gevestigde waarden(!)'...

Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik het bepaald geen goed signaal vind dat politieke partijen zelf niet de dwang voelen om, zeker in tijden van economische onzekerheid, de tering naar de nering te zetten... Waarom zouden ze? Het geld ligt er toch al... veel moeite moet je niet (meer) doen - een gevoel dat momenteel niet direct overheerst bij het gros van de Belgische bevolking[/FONT] :(