PDA

Bekijk de volledige versie : Kind schrijft minder schoon


Barst
9th November 2008, 02:05
Kind schrijft minder schoon


Rotterdam, 8 nov. Het handschrift van jongeren wordt steeds slechter van kwaliteit. Dat zegt het Platform Handschriftontwikkeling. Schrijfspecialisten vinden dat er op de basisschool meer aandacht voor moet komen. Leerlingen van een basisschool in Groningen. Het Platform handschriftontwikkeling merkt het aan de vragen die vanuit het hele land binnenstromen. Ouders en leerkrachten vragen om hulp, om een handschriftcursus.


Secretaris, schrijfpedagoog en gediplomeerd schoonschrijver Aartje Schoemaker werkt zelf op een basisschool, daar ziet ze het dagelijks. De motorische ontwikkeling verloopt tegenwoordig „trager”, zegt Schoemaker, doordat kinderen binnen zitten. Kinderen zitten ook vaker achter een computer. „Met schrijven train je tegelijk het sensomotorisch geheugen. „Schrijven bevordert de samenwerking tussen de linker- en hersenhelft.” Volgens het platform krijgen kinderen nu vaak problemen op de middelbare school, ze kunnen bijvoorbeeld hun eigen aantekeningen niet meer lezen.

Het platform biedt dinsdag een petitie aan in de Tweede Kamer, waarbij de Kamerleden een korte schrijftraining krijgen. Want het schrijven moet opnieuw als apart vak gegeven worden op de basisschool, vindt het platform.

Ook de stichting Schriftontwikkeling, een vereniging van handschriftdocenten, maakt zich druk over het teruglopen van de handschriftkwaliteit, ook al zijn ze niet betrokken bij het aanbieden van de petitie. „Het handschrift heeft geen prioriteit in het huidige onderwijs. Het moet alleen ‘leesbaar’ zijn”, stelt Ben Hamerling van Schriftontwikkeling en handschriftdocent aan een pabo-opleiding. Hij vindt de term leesbaar „subjectief”. Kinderen mogen aan het einde van de basisschool al hun ‘eigen’ handschrift gebruiken. Maar dan neemt de kwaliteit alleen nog maar sneller af.” Volgens schrijfdocent Hamerling is het belangrijk ook docenten bij te scholen in een „goed gevormd” handschrift.

En de kinderen zelf? Volgens Schoemaker is het schrijven met een vulpen nog altijd het beste totdat het handschrift geautomatiseerd is. Dat is gemiddeld rond het tiende jaar.


NRC, 08-11-2008

karenwolput
9th November 2008, 05:13
Ik begrijp het probleem niet zo goed... Toen wij in de lagere school zaten, kregen wij toch ook elke week 'schoonschrift', waarom kan dat nu dan niet meer? Ik vind het belangrijk dat kinderen duidelijk kunnen schrijven. Ze moeten hun nota's immers zelf nog kunnen lezen en de leerkracht moet het handschrift ook kunnen lezen tijdens testen. Ik heb vorige week een test gedaan en ik merk ook op dat het niet meer zo evident is. Misschien moeten wij, toekomstige leerkrachten, hier zelf meer op drukken en het zelf ook doen. Ik schrijf bijvoorbeeld de 'v' heel raar (volgens mijn leerlingen) en als ik dan in hun werkschrift kijk, zijn er inderdaad sommigen die het woord verkeerd schrijven door mijn fout.

Ik denk dat het dus niet enkel de verantwoordelijkheid is van het kind zelf, maar eveneens van de leerkrachten. DE taak ligt hier vooral bij de leerkrachten lager onderwijs. Een uurtje minder ICT en een uurtje 'schoonschrift' extra en het probleem wordt al kleiner volgens mij.

MinkeVanHoof
9th November 2008, 12:21
Ik denk dat het belangrijk is om te lezen dat dit over Nederland gaat. Ik heb vrijdag nog het "schoonschriftje" uit mijn neefje zijn boekentas gehaald.
Het bestaat dus echt nog wel.
Als moet ik zeggen dat het systeem 15jaar geleden al niet waterdicht was. De mensen die mijn handschrift al gezien hebben weten waar ik het over heb.
Ik had een "schoonschrift schriftje" maar ik schrijf al heel mijn leven al heel lelijk. Het voordeel is wel dat ik snel kan schrijven en het zelf nog kan lezen achteraf.
Het nadeel is dat ik nu terug moet leren schrijven want de leerlingen hebben het soms moeilijk om mijn bordschrift te lezen.
Tijdens deze stage heb ik op een week tijd leesbaar leren schrijven dankzij hulp van mijn mentor Engels. Dus snap ik niet waarom mijn leerkrachten in de lagere school er niet in geslaagd zijn om mij te leren schrijven. Ik weet zelf nog dat ik heel hard probeerde maar telkens gewoon gebuisd werd en dat was het dan.

Nelleke Van Beylen
9th November 2008, 13:41
Toen ik in de lagere school zat, hadden wij ook zo’n “schoon schrift schriftje”. In de eerste jaren gaven de leerkrachten altijd een reeks woorden die we zo goed mogelijk moesten proberen over te schrijven. Dat stond dan ook op punten. En als je lelijk schreef, of te groot, of te onordelijk,… dan zei de juffrouw dat voor de héle klas en dan moest je die woordenrij nog een keer overschrijven, tot je het goed deed. Je kan dus begrijpen dat iedereen in onze klas redelijk mooi schreef.
Vanaf het middelbaar is mijn geschrift veranderd. De leerkrachten schreven allemaal op een andere manier en van het geschrift dat we leerden in de basisschool, was nog maar weinig te merken.
b.v. de sierlijke hoofdletter f werd vervangen door een drukletter F, …
Ik denk ook dat niet alle scholen het zo nauw nemen met de "schoon geschrift" regeltjes. De ene school vindt het al wat belangrijker dan de andere,
maar ik vind dat leerkrachten nog steeds moeten hameren op het geschrift van hun leerlingen, want wij als toekomstige leerkrachten willen later toch verzorgde werkjes te zien krijgen?

„Het handschrift heeft geen prioriteit in het huidige onderwijs. Het moet alleen ‘leesbaar’ zijn” staat in het artikel. Maar wat voor mij leesbaar is, is voor iemand anders misschien een hoopje gekrabbel. Ik vind dat het handschrift net wél prioriteit heeft .

Neen, ik vind dat geschrift enorm belangrijk is en mag dus terug wat aandacht krijgen in het onderwijs.

Snel en ordelijk schrijven…dat is de kunst !

Evelien Peeters
9th November 2008, 15:23
Ik ben het er, zoals de mensen hieronder, volledig mee eens dat kinderen een schoon schrift moeten hanteren. Niet enkel uit eigen belang opdat wij later als leerkrachten niet moeten pieren om de oplossingen op toetsen te kunnen verbeteren, maar ook voor de kinderen zelf. Ik heb al meermaals ontdekt dat er fouten worden aangerekend, omdat het antwoord haast onleesbaar is, terwijl de leerling in kwestie wel het goede antwoord had genoteerd. Dat is wel even vloeken dan.
Het lijkt voor buitenstaanders dat kinderen uit de lagere school allemaal éénzelfde handschrift aangeleerd krijgen en dat het dus niet persoonlijk genoeg is, maar je moet ergens met een goed voorbeeld starten. Later, vooral vanaf het middelbaar, waar je ineens voor elk vak bijna een andere leerkracht hebt, ga je sowieso een eigen handstijl ontwikkelen. Dit zal dan een mengeling zijn van je lagere school handschrift, leuke tekens van je klasgenoten en leerkrachten. Deze evolutie heb ik bij mezelf duidelijk ervaren. Zo schreef ik in de eerste jaren van het middelbaar de mooie handschriften van de leerkrachten zo goed mogelijk over. Ik heb bijvoorbeeld nog een sierlijke hoofdletter 'P' van mijn leerkracht wiskunde van het tweede middelbaar. Hierdoor weet ik dat het zeer belangrijk is als leerkracht om een mooi handschrift te hebben en dit ook op bord. (Wat voor sommigen altijd nog wel iets moeilijker is dan op gewoon papier.)
Door de evolutie naar een wereld waarin de computer een erg belangrijke rol speelt, is het echter zeer moeilijk om geen lelijk geschrift te krijgen. Kinderen zitten van jongs af aan al vele uren achter het schermpje op hun klavier te tokkelen en hun vingers zetten zich daarnaar zodat ze niet meer sierlijk kunnen schrijven. Het is dus volgens mij zeer belangrijk om nog veel taken te laten maken met pen en papier. Zeker de kleinere taken, uiteraard niet de grotere werken, want men moet ook goed met de verschillende functies van tekstverwerking kunnen werken met de computer.

wim leenaerts
11th November 2008, 11:30
Als moet ik zeggen dat het systeem 15jaar geleden al niet waterdicht was. De mensen die mijn handschrift al gezien hebben weten waar ik het over heb.
Ik had een "schoonschrift schriftje" maar ik schrijf al heel mijn leven al heel lelijk. Het voordeel is wel dat ik snel kan schrijven en het zelf nog kan lezen achteraf.
Heel herkenbaar.
Dit vond ik altijd een serieus gemis in onze opleiding. Ik had het een goed idee gevonden om 'schoonschriftcursussen' te geven voor de studenten die het volgens de docenten nodig hadden. Of diegene die er vrij voor wilden kiezen. Ik had bij beide categorieën gehoord vrees ik.
Ik ben dan ook vreselijk jaloers op mijn vriendin haar handschrift, zo mooi... :(

In Nieuw Netwerk Nederlands 1T wordt wel af en toe aandacht besteed aan een mooi handschrift trouwens. Hoewel het dan voornamelijk gaat over bewustwording van de (on)leesbaarheid van hun handschrift en het ontwikkelen van een schoonschriftattitude, ipv echt technieken en oefeningen om mooier te schrijven.