PDA

Bekijk de volledige versie : Dode muis na 16 jaar springlevend dankzij klonen


Jiri.Claes
5th November 2008, 15:01
Japanse vorsers zijn erin geslaagd om een dode muis weer tot leven te wekken. De muis werd 16 jaar geleden ingevroren, en is nu via de techniek van het klonen weer tot leven gebracht. Tot dusver konden wetenschappers enkel levende cellen klonen.


De wetenschappers haalden DNA uit de hersencellen van de dode muis. Het DNA werd in een eicel geplaatst, die via een elektrische schok begon te groeien tot een embryo. De groeiende eicel werd bij een levende muis ingeplant, die later een kloon van de overleden muis baarde. De gekloonde muis stelt het goed.

Mens laten verrijzen
Wetenschappers opperen intussen het idee om uitgestorven diersoorten weer tot leven te wekken. Meteen rijzen er echter ook ethische vragen: "Is de volgende stap het laten verrijzen van een overleden mens?" vragen critici zich af.

Gazet van Antwerpen online

Hoe ver kunnen we zoiets drijven? Om iets dat dood is terug tot leven te wekken en een beetje God te gaan spelen. Is het wel ethisch verantwoord? Waar leg ik de grens voor dit hele gebeuren? Deze vragen roep ik dan in mij op.

Ik kan begrijpen dat als je bijvoorbeeld je kind verliest op jonge leeftijd, dat je dan alles wil doen om hem/haar terug te krijgen. Het zou niet mooier zijn dan moest dit ook echt mogelijk zijn, maar wat als iemand sterft van ouderdom? Moeten we dan een keuze maken tussen goed en kwaad?

We kunnen het ook gebruiken om geschiedenis beter te toetsen. Iemand tot leven wekken die in die tijd leefde, of een hoofdfiguur uit onze geschiedenis, maar tot wat zou dit leiden? Het leidt tot meer vragen dan antwoorden denk ik en ik blijf erbij...

Wie zijn wij om God te spelen?

Ellen Bolckmans
6th November 2008, 12:12
Dit gaat er wat over, met dieren zijn ze al een tijdje bezig, maar als ze dit nu ook met mensen willen proberen... Dit lijkt me best luguber. Als een mens sterft is het zo, dat is nu eenmaal de wereld. Jammer genoeg willen ze met de techniek en wetenschap van tegenwoordig alles maar tegengaan.

Klonen van mensen, neen, dit kan niet vind ik.

Ivan.Verwerft
7th November 2008, 12:58
Ik neem aan dat dit voor mensen verboden zal worden door de wet. Of dit al dan niet gaat gebeuren heeft de wet niet altijd in de hand. Er zullen altijd wel donkere laboratoria zijn waar experimenten gebeuren die het daglicht normaal niet zouden mogen zien, en hoogstwaarschijnlijk zal dit ook wel met het weer tot leven wekken van een dood persoon gebeuren. De wereld is nu al overbevolkt, wat gaat dit dan wel niet geven? (misschien een van de minste zorgen als we kijken naar de andere problemen.)
Toch vind ik het een positieve innovatie op wetenschappelijk gebied, en dat mag ondanks de ethische kwestie ook wel bijgezegd worden vind ik.

wim leenaerts
7th November 2008, 19:00
Wie zijn wij om God te spelen?
Die vraag is alleen maar relevant als je ook effectief in God gelooft. Ik vermoed dat dat bij de betreffende wetenschappers niet het geval is.

Geschiedkundige personen klonen zal sowieso geen effect hebben, aangezien de herinneringen van een persoon niet in het dna zitten opgeslagen. De persoon zou gewoon als baby geboren worden en zijn hele leven in deze wereld herinneringen opdoen. Enkel het uiterlijk zou hetzelfde zijn. Daar zouden we dus niet veel aan hebben.
Dit zou misschien wel interessant kunnen zijn om te zien welke eigenschappen genetisch bepaald zijn en welke niet.

ToonThys
10th November 2008, 11:20
Enerzijds vind ik dit niet zo slecht, zo kunnen ze zoals al gezegd is, uitgestorven diersoorten terug tot leven wekken en dit zo niet zo slecht zijn, maar anderzijds zou het gebruik ervan op mensen niet echt van toepassing zijn.
Wie gaat er dan nog schrik hebben van de dood?
Je kunt voor de ‘lol’ sterven, en een week later terug leven zeg maar, zo gaat het dus niet…
Dan gaan families er misschien soms het geld voor over hebben om hun geliefde terug te halen, zo zal de wereld snel overbevolkt geraken.

MinkeVanHoof
10th November 2008, 12:39
[QUOTE=ToonThys]Enerzijds vind ik dit niet zo slecht, zo kunnen ze zoals al gezegd is, uitgestorven diersoorten terug tot leven wekken en dit zo niet zo slecht zijn, maar anderzijds zou het gebruik ervan op mensen niet echt van toepassing zijn.
Wie gaat er dan nog schrik hebben van de dood?
Je kunt voor de ‘lol’ sterven, en een week later terug leven zeg maar, zo gaat het dus niet…
Dan gaan families er misschien soms het geld voor over hebben om hun geliefde terug te halen, zo zal de wereld snel overbevolkt geraken.[/QUOTE]

Het is niet omdat ze kunnen klonen dat je jezelf terug zou zijn.
Identieke tweelingen hebben hetzelfde DNA maar zijn daarom niet dezelfde persoon. Je stelt het nogal simplistisch voor.
Je hebt wel een punt dat de wereld snel overbevolkt zou zijn.

Ik denk dat dit toch nog altijd toekomstmuziek zal zijn.
Toch stel ik mij de vraag of uitgestorven dieren terug brengen wel een goed idee is. Zo breng je snel de balans in de natuur uit evenwicht. Bepaalde diersoorten zijn uitgestorven omdat de natuur zo hard veranderd was dat zij niet meer konden overleven in die natuur.
Ik heb het dan natuurlijk niet over diersoorten die uitsterven door het toedoen van de mens zoals bijvoorbeeld nu bezig is met de olifanten.
Bepaalde habitat zijn gewoonweg verdwenen, ook al breng je de diersoorten terug, dit wil niet zeggen dat deze dan ineens gaan kunnen overleven.