PDA

Bekijk de volledige versie : Brussel krijgt negen vacatures voor grafdelver niet ingevuld


Barst
30th October 2008, 17:17
Brussel krijgt negen vacatures voor grafdelver niet ingevuld


Brussel zoekt negen grafdelvers. 'Het is natuurlijk niet de meest plezante job. Vooral lijken opgraven, is zwaar. Lichamelijk en mentaal', zegt Michel Meganck van de dienst Beheer van Kerkhoven.


De stad Brussel heeft zeventien grafdelvers voor haar vier begraafplaatsen. Voor een goede werking van de dienst zijn negen aanwervingen nodig. 'Politici doen weinig inspanningen om de vacatures ingevuld te krijgen. Waarom? Ik ga hier kort antwoorden: de doden stemmen niet', zegt Michel Meganck van de Brusselse dienst Beheer van Kerkhoven.


Waarom geraken die vacatures niet ingevuld?

Michel Meganck: 'Veel heeft te maken met de aard van het werk. Deze baan is vooral psychologisch belastend. Onze mensen moeten bijvoorbeeld ook de lijken ophalen die uit het kanaal worden gevist. Ze brengen ze naar de wetsdokter, leggen ze op zijn tafel en na het onderzoek pakken ze het lijk weer mee. Je moet mensen vinden die dat willen doen.'

'Ook ontgraven is psychologisch zwaar. Onlangs moesten we op een kerkhof alle lijken bovenhalen, de putten verdiepen en de lijken er opnieuw inleggen. Om die lijkresten uit de put te halen, moet je ze echt vastpakken, een machine doet dat niet.'

Ingenieur Maximilien Fontein vult aan: 'Ontgraven op het grote kerkhof van Brussel is geen pretje. Het was vroeger een steenbakkerij. De bodem is er bijna kleigrond. Dat is zeer vaste grond, waardoor de lijken traag ontbinden. Sommige lijken zijn na vijftien jaar nog bijna intact. Op andere plaatsen vinden we bijna niets terug. Dat maakt het nog moeilijker, want dan moet de grafdelver met de vingers graven tot hij het loden identificatieplaatje vindt dat op elke kist wordt gevezen. Dit soort werk doen we alleen op maandag, als het kerkhof gesloten is. We willen bezoekers geen trauma bezorgen. Grafdelvers die zich getraumatiseerd voelen, kunnen een afspraak maken bij de psycholoog van de stad. Maar ik geloof daar niet in. Je bent beter met een goed gesprek met je oudere collega's.'


Moet je een diploma hebben om grafdelver te worden?

'Lager middelbaar. Voorts is er niets vereist. Je kan nergens een diploma grafdelver halen. Je leert het beroep al doende.'


Staat dit beroep open voor vrouwen?

'Wettelijk kan het. Maar praktisch is het bijna niet doenbaar. Al onze grafdelvers zijn forse kerels die zware fysieke arbeid aankunnen. Ooit meldde zich een vrouw, maar ze hield het gauw voor bekeken.'


Volgens een Duits onderzoek zijn lijkenwassers, grafdelvers en straatvegers het minst geliefd als huwelijkspartner.

'Ik hoor onze mannen niet klagen dat ze niet aan een vrouw zouden geraken. Maar er is inderdaad wel een probleem: geur. Onlangs nam ik de trein. Er was aarde aan de zool van mijn schoen blijven hangen. Niemand kwam in mijn coupé zitten.'

'Na de arbeid kunnen onze mannen douchen. Ze voeren een soort sociale controle op elkaar. Ooit was er een grafdelver die zich niet wilde wassen. Op een dag hebben de collega's hem in de douche gesleurd en een hele bus shampoo over hem gegooid.'


Hoe diep moet de put eigenlijk zijn?

'We praten niet zozeer over de diepte van de put, maar van de kolom aarde die op het lijk moet komen: dat is 15decimeter. Dat is zo vastgelegd in een wet uit 1971. Er zijn plannen om die maatstaf te halveren, zodat de lijken sneller verteren. Dat is goed haalbaar met de biologisch afbreekbare kisten.'


In Zweden is vorig jaar een grafdelver levend begraven terwijl hij een graf dolf. Gebeuren hier vaak ongevallen?

'In Zweden was die grafdelver in zijn eentje bezig. Bij ons is dat ten strengste verboden. Hier zijn we steeds minstens met twee, meestal zelfs met vier bij één graf. Ze weten ook dat ze tijdig de zijwanden moeten stutten. We hebben hier nog nooit zo'n zware ongelukken gehad.'

'Toch is het beroep niet vrij van gevaren. Een jaar geleden kregen plots enkele grafdelvers tuberculose. Sindsdien worden ze daar jaarlijks tegen ingeënt.'


Moet je als grafdelver een speciaal kostuum dragen?

'Wanneer ze lijken ontgraven, dragen ze elke dag een nieuw wegwerppak. Voor het andere werk hebben ze ook een pak dat elke dag naar de wasserij gaat.'


DS, 30-10-2008 (Paul Demeyer)

Sanne Wauters
30th October 2008, 18:13
Ik kan er heel goed inkomen dat deze vacatures moeilijk ingevuld worden. Grafdelver is nu niet meteen een aantrekkelijk beroep.
Ik heb zelf ooit iemand ontmoet die als grafdelver werkt. Voor hem was dat een normale zaak geworden, maar hij heeft in het begin ook psychische moeilijkheden ondervonden. Nu was dat voor hem gewoon zijn job. Hij wordt ervoor betaald. En hij weet ook best dat het geen job is zoals een ander. Maar hij verdient ook geld.