PDA

Bekijk de volledige versie : Investeren in verkeerswisselaar Vlaanderen?


Barst
29th October 2008, 16:50
Investeren in verkeerswisselaar Vlaanderen?


We hebben nood aan een Keynesiaanse Vlaamse regering, aldus de ministers Frank Vandenbroucke en Katleen Van Brempt (DS 27 oktober). In crisistijd moeten overheidsinvesteringen de economie aan de gang houden en de vermindering van private investeringen compenseren. De twee ministers mikken vooral op de onderbenutte kredieten van de Vlaamse regering.


Op zich zijn er inderdaad heel wat argumenten voor verhoogde overheidsinvestering. Internationale rapporten spreken over een groeivertraging of zelf een recessie. Maar dan moet het wel goed gedaan worden. Investeren om de groei op peil te houden, is qua concept onvoldoende. Het gevaar is dat enkel de effecten op werkgelegenheid en koopkracht als criteria gaan meetellen, terwijl er zo veel meer mogelijk is. Als de overheid grote investeringen doet, moet zij ook de kwaliteit van die investeringen in ogenschouw nemen. Het zijn instrumenten om de economie in duurzame richting te duwen.

De Vlaamse regering heeft zichzelf de voorbije jaren uitgeroepen tot investeringsregering. En het rapport van die regering boezemt op dat vlak absoluut geen vertrouwen uit. Uit de infrastructuurinvesteringen van de Vlaamse regering spreekt een toekomstbeeld dat weinig creatief is, zich baseert op oude recepten en de leefbaarheid van verschillende steden en dorpen bedreigt.

Laten we eens vier van de zeer grote en belangrijke investeringen van de Vlaamse regering op een rij zetten.

1. Het Saeftinghedok. In de Antwerpse haven draait het recente Deurganckdok nog lang niet op volle toeren, maar daar komt het volgende containerdok al aan. Internationale studiebureaus hebben al berekend dat er de eerste tien jaar alvast geen enkel capaciteitsprobleem zal zijn. Bovendien zou een bijkomende containertrafiek vast komen te zitten in een verkeersinfarct in en rond Antwerpen. Voor dit dok moet Doel verdwijnen.

2. Het schipdonkkanaal. Er zijn plannen om het Schipdonkkanaal tussen Brugge en Zomergem om te bouwen tot een industrieel duwvaartkanaal. Daarvoor worden historisch landschappen van Damme en Oostkerke opgegeven. Studiewerk wijst uit dat er alternatieven zijn: kustvaart naar andere havens en via de Westerschelde, investeringen in het spoornet en de wegen en de verbetering van het kanaal Gent-Brugge.

3. De uitbreiding van de Brusselse ring. De ring van Brussel zou aan de noordkant van zes rijvakken naar tien tot twaalf rijvakken verbreed worden. Zo'n uitbreiding heeft een enorme impact op de luchtkwaliteit en de ruimte. Bovendien zou het slechts een tijdelijke oplossing voor de files zijn. Internationale voorbeelden hebben aangetoond dat het aanzuigeffect die nieuwe rijvakken terug doen dichtslibben.

4. De Oosterweelverbinding. De sluiting van de ring van Antwerpen verloopt volgens de huidige plannen via een viaduct in het midden van woonwijken. De impact op gezondheid en leefbaarheid van Antwerpen is enorm.

Slotsom: deze Vlaamse regering ziet het als haar ambitie om van Vlaanderen de verkeerswisselaar van Europa te maken. De negatieve gevolgen op vlak van milieu, gezondheid en woonkwaliteit moeten we er dan maar bijnemen.

Dit investeringsbeleid is niet alleen slecht voor de omgeving, het is ook niet wat onze economie nodig heeft. De sector van de logistiek en het transport heeft betrekkelijk weinig toegevoegde waarde en levert relatief gezien niet zo veel jobs op.

De kostprijs van bovengenoemde projecten bedraagt samen verschillende miljarden euro's. Daarmee zouden enorme stappen voorwaarts kunnen gezet worden in de ecologische ombouw van de mobiliteit. De miljarden kunnen ook gaan naar het aantrekken en ondersteunen van duurzame en arbeidsintensieve activiteiten. De kennisindustrie, diensten, zorg, groene energieopwekking, duurzame landbouw, … Er is heel wat zinvolle activiteit dat minder verkeer en meer jobs met zich mee brengt.

Laat ons dus van de crisis een opportuniteit maken om onze economische toekomst te hertekenen en de overheidsinvesteringen gebruiken als een middel om die nieuwe toekomst te realiseren.

Wouter Van Besien is ondervoorzitter Groen!


DS, 29-10-2008