PDA

Bekijk de volledige versie : Zestienjarigen zijn het gat in de markt


Barst
28th October 2008, 19:22
Zestienjarigen zijn het gat in de markt


Wat lees je tussen je veertien en je achttien jaar? Veel jongeren stoppen dan met lezen, bleek uit onderzoek. De uitgeverij Lemniscaat denkt dat dat ligt aan het beperkte aanbod voor adolescenten en vult het gat in de markt met de reeks 'Made in the USA'.


'Voor de jeugdboeken in de categorie 13+ voelen adolescenten zich echt wel te oud, maar bij de volwassen literatuur ondervinden ze nog een hoge drempel', zegt de uitgeefster Jesse Goossens. 'Ik geloof dat je met boeken moet komen die specifiek op adolescenten gericht zijn. Dat durven weinig uitgevers, want ze vrezen dat de adolescenten sowieso niet aan het lezen te krijgen zijn. Daar denk ik dus anders over.'

Goossens haalt de mosterd in de Verenigde Staten. 'Ik was me aan het verdiepen in boeken voor adolescenten en het viel me op dat veel van wat ik las, uit Amerika kwam. Daar bestaat een heel levendig aanbod van young adult literature. Tieners pikken het echt op en discussiëren erover op sites en in leesclubs.'

Lemniscaat besliste het concept te importeren en wel meteen onder een duidelijke vlag. Made in the USA is een reeks die zopas gelanceerd werd en meteen vier titels telt: America - Verloren in het systeem; Drums, girls and dangerous pie - Lachen terwijl je hart breekt; Right behind you - Kun je het verleden achter je laten en Silent to the bone - Te schokkend voor woorden. Alle vier hebben ze een collage-achtige cover waar de stars and stripes in voorkomen. 'Toen we de reeks aankondigden, reageerden veel vertegenwoordigers ongerust: de meeste boekhandelaars houden niet zo van Amerika. Maar jongeren staan er veel positiever tegenover.'

Wie de samenvattingen leest, wordt er niet vrolijker van. De boeken gaan over jongeren die een misdaad begaan, die een broertje hebben met kanker, die mentaal de pedalen verliezen. 'Er zit relativering in', zegt Goossens. 'Maar ze zijn wel stuk voor stuk literair; we zullen nooit chicklit opnemen in deze reeks. De rode draad is dat het allemaal coming of age is. Daar is deze leeftijdsgroep tenslotte mee bezig.'

Ook Querido, dat andere Nederlandse huis van vertrouwen, is aan het experimenteren met de leefwereld van adolescenten.

Voor de reeks Slash, waarin sinds begin dit jaar al drie titels verschenen, gaat telkens een andere Nederlandse auteur praten met een jongere die een beproeving doorstond: een jongen die moest vluchten uit Afghanistan, iemand die opgroeide in een illegaal pleegtehuis of een meisje dat een vriend zag verongelukken.

'Het concept komt van Edward van de Vendel, die het eerste boek in de reeks schreef', vertelt de uitgeefster Bärber Dorweiler. 'We vonden het meteen interessant, omdat je zo boeken krijgt die de maatschappelijke realiteit binnenhalen, die dichter op de huid van jongeren geschreven zijn.'

Dörweiler blijft bescheiden in haar ambities. 'Ik betwijfel of we pubers meer kunnen laten lezen. Uiteindelijk hadden we al wel meer sterke auteurs voor die leeftijdsgroep: Karlijn Stoffels, Els Beerten... Aan het aanbod zal het niet gelegen hebben dat zoveel pubers stoppen met lezen. Ze zijn gewoon meer in andere dingen geïnteresseerd.'

www.madeintheusa.nl

www.slashboeken.nl

www.standaard.be/boekenbeurs


DS, 28-10-2008 (Dorien Knockaert)