PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe wordt Amerika onder Obama?


Lindsey Theys
28th October 2008, 14:42
HLN.BE blikt vooruit: hoe wordt Amerika onder Obama?

Als de Democraat Barack Obama volgende week de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten wint, dan zou Amerika een 'europeanisatie' te wachten staan: het steeds Europeser worden van de Amerikaanse politiek en samenleving. HLN.BE kijkt even vooruit naar wat dat concreet betekent.

Obama's regering brengt straks protectionisme, hogere belastingen en een veel grotere rol van de overheid in de inkomens en daarmee de levens van de burgers. Een aantal zaken is al praktisch zeker over het beleid van de regering-Obama:

* Een substantieel deel van de Amerikaanse troepen in Irak wordt, ongeacht de omstandigheden, snel teruggehaald.

* Geen vrijhandelsakkoorden meer, maar protectionisme wordt de nationale handelspolitiek.

* Ondernemingen en de mensen uit de middenklasse en de groep van hogere inkomens gaan meer belasting betalen om 'de welstand te spreiden' zoals Obama dat ziet.

* De federale overheid gaat veel meer geld uitgeven voor onderwijs, gezondheidszorg, energiewinning en milieubescherming.

* Obama's plannen gaan zeker 300 miljard dollar per jaar kosten. Hij heeft een stijging van de overheidsuitgaven van 10 procent voorgesteld, aanzienlijk meer dan de 6,4 procent onder zijn voorganger Bush.

* De overheid gaat zich ook met steeds meer zaken in de economie bemoeien zoals bijvoorbeeld met de structuren van ondernemingen en de wijze van energiewinning en -verbruik.

* De macht van de vakbonden zal aanzienlijk toenemen door nieuwe regulering.

Een eerste voorwaarde is dat een komende Democratische regering sterk genoeg moet staan om haar politieke plannen uit te voeren. Ook het Congres moet dus Democratisch blijven na deze verkiezingen. Volgens de polls zit dat wel goed: bijvoorbeeld in de Senaat, waar ze hun huidige meerderheid van 51 van de honderd zetels lijken uit te breiden tot minstens 57 zetels. (mvl)

Bron: www.hln.be

Mening:
Ik hoop dat Barack Obama de verkiezingen wint. Ik denk dat dit het beste senario is voor de Verenigde Staten, maar ook voor de ganse wereldbevolking. De Verenigde Staten hebben een grote invloed op de wereldeconomie. Momenteel,in tijden van crisis, is alle hulp en elk initiatief meer dan welkom!
Barack Obama zal zich moeten bezighouden met een stijgende welvaart voor de bevolking. Momenteel, is deze niet optimaal in de Verenigde Staten en daar wil hij verandering in brengen. Ik heb dan ook alle vertrouwen in hem.
Als nu bijvoorbeeld John McCain de verkiezingen wint, zou ik het geen ramp vinden. Het belangrijkste is dat Bush nooit meer president zal worden. Hij heeft genoeg fouten gemaakt in mijn ogen.

jasper.meeussen
4th November 2008, 13:20
Het beleid van Bush en de Republikeinen moet worden afgestraft, Barack Obama moet de verkiezingen winnen. Dat is zonder twijfel de beste keuze.

De VS moeten dringend meer naar zichzelf kijken en werk maken van zaken als onderwijs en gezondheid in eigen land en dan pas naar de rest van de wereld. Het geld dat onder Bush massaal werd gepompt in oorlogvoering zal onder Obama meer gaan om de binnenlandse problemen aan te pakken.

Als Obama de verkiezingen wint zal de welvaart aanzienlijk stijgen, daar ben ik zeker van. En dat is niet alleen goed nieuws voor Amerika maar voor de hele wereld!

jelledebelder
4th November 2008, 19:27
Wanneer Obama inderdaad president van de VS wordt, zal hij voor een enorm zware opdracht komen te staan. Hij zit ongetwijfeld vol met goede ideeën, maar de vraag die ik mij stel gaat als volgt: " Is de VS klaar voor deze (zwarte) president?"
Hij wil eerst en vooral het aantal Amerikaanse troepen in Irak/Afghanistan (drastisch) inperken, om op die manier meer financiële middelen vrij te maken voor de verbetering van de binnenlandse sociaal-economische situatie in de VS. Dat op zich vind ik zeer positief. Maar middenin de huidige economische crisis volop streven naar veranderingen die de welvaartsituatie in eigen land moeten verhogen tegen een nog hoger prijskaartje dan datgene wat de Amerikaanse regering nu besteedt aan zowel de binnenlandse politiek als de strijd tegen het terrorisme samen, doet mij toch bedenkelijk opkijken.(wetende dat de VS de voorbije 8 jaar al gigantisch veel geld al dan niet onnodig heeft gëinvesteerd in de strijd tegen het terrorisme)
Langs de andere kant is er nog altijd de factor 'zwart' die een belangrijke rol speelt.
Zullen er niet ontelbaar veel moordcomplotten worden gesmeed tegen een zwarte president die slechts een halve eeuw na de strijd voor gelijkheid in de VS het beleid van een grootmacht gaat bepalen?

Britt Janssens
4th November 2008, 19:56
Als ik een Amerikaanse staatsburger was, zou ik zeker en vast gaan stemmen en dan wel op Barack Obama.
Hier zijn verschillende redenen voor:
Velen vinden dat Bush een slechte president was, net als ik. Daarom mag McCain niet de volgende president worden. Hij is even erg als Bush, en misschien zelfs erger als hem. Als hij aan de macht komt, zal de oorlog in Irak nog lang niet gedaan zijn, en zullen er nog vele Amerikaanse soldaten sneuvelen in de strijd.
Stel dat McCain tot nieuwe president van Amerika word verkozen. Hij is inmiddels 72 jaar. Wat als hij ziek wordt en niet meer kan regeren? Of erger nog: wat als hij sterft? Juist, dan komt Sarah Palin op de proppen. Als vrouw zou ik trots moeten zijn dat er dan eens een vrouwelijke president komt in een van de grootmachten van de wereld. Maar Palin is gewoonweg niet de juiste persoon om president te zijn. Helemaal niet zelfs. Naïef, soms gewoon dom, geeft meer dan 100.000 euro van het campagnegeld uit aan kleding & make-up & kapsel en dergelijke meer, ... Niet het beeld van een nieuwe president in mijn hoofd.
Nu dat ik de punten gelezen heb die Obama wil invoeren, ben ik er nog meer van overtuigt dat hij de juiste man op de juiste plaats zou zijn. Hij zou er eindelijk voor zorgen dat de Amerikaanse bevolking beschermd word, dat hun onderwijs en dergelijke er met grote sprongen op vooruit zal gaan, dat vele Amerikaanse soldaten niet meer moeten vrezen voor hun leven (net zoals hun families) en zoveel meer. Bij mij zijn dit allemaal positieve dingen. OK, de begroting in Amerika zal veel moeten aangepast worden, er zal veel geld moeten bijkomen. Maar als dit geld naar goede dingen gaat, zoals onderwijs, dan sta ik er volledig achter. Hij zal het moeilijk hebben met deze punten in te voeren, en het zal niet iets voor morgen zijn. Maar als Obama sommige van deze richtlijnen kan uitvoeren, en de toon kan zetten voor de volgende presidenten, dan zal ik al heel blij zijn.
Het feit dat er een verhoogd risico is dat Obama vermoord zal worden omdat hij een zwarte president is, vind ik geen gegrond argument. Als Obama president wordt, zal dit een positieve boodschap naar buiten brengen, namelijk dat zelfs in het grote Amerika de rassenverschillen niet meer belangrijk zijn. Het toont aan dat mensen niet meer worden beoordeeld op hun huidskleur, maar op hun competenties en hun doorzettingsvermogen. Het zal velen een hart onder de riem steken als een "zwarte" man 1 van de meest belangrijke mensen ter wereld is.
Vooral de laatste 2 redenen vind ik belangrijk. Het toont aan wat Obama kan betekenen voor Amerika én voor de rest van de wereld.

katrijn.michielsen
5th November 2008, 11:51
Aangezien deze nacht Obama verkozen is, zullen we snel weten hoe het nu zal worden.
Komt hij zijn beloften na of niet?
Ik geloof van wel. Ik vind het persoonlijk goed dat hij verkozen is! Maar het blijft natuurlijk afwachten... Ik wens hem in ieder geval het beste toe :champa: