Véronique.Geudens
22nd October 2008, 18:18
BRUSSEL - Belgische leerkrachten denken dat het onderwijslandschap ingrijpend zal veranderen tegen 2020. Dat blijkt uit een rondvraag bij 2.120 Nederlandstalige en Franstalige leerkrachten in opdracht van Van In, uitgever van educatieve materialen.
Drie op de vier leerkrachten denken dat hun rol zal evolueren van lesgever naar mentor van leerlingen. Daarnaast verwacht 60 procent van de Nederlandstalige en 81 pct van de Franstalige ondervraagde leerkrachten in de toekomst een tekort aan leerkrachten.
De helft van de ondervraagden denkt dat de leerkrachtenopleiding in de toekomst aan de universiteit georganiseerd zal worden en vindt dat ook wenselijk.
In de klas van de toekomst zal informatie- en communicatietechnologie prominent aanwezig zijn, meent 66 pct van de ondervraagden. De helft vindt dit ook wenselijk.
Games
Voorts verwacht ruim de helft van de leerkrachten dat educatieve computerspelletjes meer ingang zullen vinden in de klas, dat meertalig onderwijs de norm zal worden en dat het onderwijs zijn aanbod meer zal afstemmen op de arbeidsmarkt.
Heel wat leerkrachten vrezen tot slot de trend waarbij scholen een publieke score krijgen op basis van doorlichtingen. Liefst 66 pct van de Nederlandstalige leerkrachten vindt dit een negatieve trend. dsl
Bron:
De Standaard
woensdag 22 oktober 2008 | Bron: belga
_________________________________________
Dit fenomeen denk ik dat we nu al stilletjesaan gewaar worden in onze lerarenopleiding en de eisen die sommige docenten nu al van ons verwachten.
Bij wiskunde moeten we dit jaar minstens elke stageperiode ICT in de lessen wiskunde integereren. Ook bij aardrijkskunde wordt er van ons verwacht dat we toch al eens een les gegeven hebben adhv een PowerPoint!
"Afstemmen op de arbeidsmarkt..." onlangs nog in het nieuws geweest om het vak economie aan alle leerlingen te geven onder een soort van projoct.
Ook het "nieuwe leren" komt overgewaaid vanuit Nederland, meer en meer gaan we lln moeten begeleiden, sturen en niet meer zozeer écht lesgeven.
Ik kan mij zeker vinden in de visie die leerkrachten nu al hebben op de toekomst.
Drie op de vier leerkrachten denken dat hun rol zal evolueren van lesgever naar mentor van leerlingen. Daarnaast verwacht 60 procent van de Nederlandstalige en 81 pct van de Franstalige ondervraagde leerkrachten in de toekomst een tekort aan leerkrachten.
De helft van de ondervraagden denkt dat de leerkrachtenopleiding in de toekomst aan de universiteit georganiseerd zal worden en vindt dat ook wenselijk.
In de klas van de toekomst zal informatie- en communicatietechnologie prominent aanwezig zijn, meent 66 pct van de ondervraagden. De helft vindt dit ook wenselijk.
Games
Voorts verwacht ruim de helft van de leerkrachten dat educatieve computerspelletjes meer ingang zullen vinden in de klas, dat meertalig onderwijs de norm zal worden en dat het onderwijs zijn aanbod meer zal afstemmen op de arbeidsmarkt.
Heel wat leerkrachten vrezen tot slot de trend waarbij scholen een publieke score krijgen op basis van doorlichtingen. Liefst 66 pct van de Nederlandstalige leerkrachten vindt dit een negatieve trend. dsl
Bron:
De Standaard
woensdag 22 oktober 2008 | Bron: belga
_________________________________________
Dit fenomeen denk ik dat we nu al stilletjesaan gewaar worden in onze lerarenopleiding en de eisen die sommige docenten nu al van ons verwachten.
Bij wiskunde moeten we dit jaar minstens elke stageperiode ICT in de lessen wiskunde integereren. Ook bij aardrijkskunde wordt er van ons verwacht dat we toch al eens een les gegeven hebben adhv een PowerPoint!
"Afstemmen op de arbeidsmarkt..." onlangs nog in het nieuws geweest om het vak economie aan alle leerlingen te geven onder een soort van projoct.
Ook het "nieuwe leren" komt overgewaaid vanuit Nederland, meer en meer gaan we lln moeten begeleiden, sturen en niet meer zozeer écht lesgeven.
Ik kan mij zeker vinden in de visie die leerkrachten nu al hebben op de toekomst.