PDA

Bekijk de volledige versie : 'Toch maar eens proberen aan de unief'


Barst
21st October 2008, 04:13
'Toch maar eens proberen aan de unief'


BRUSSEL - Te veel studenten wagen zich nog aan de universiteit, maar zakken na een tijdje noodgedwongen af naar de hogeschool.


Een kwart van de studenten die het onderzoeksbureau Ivox heeft ondervraagd, bleek al een of meerdere opleidingen in het hoger onderwijs te hebben gevolgd die ze niet hebben afgemaakt. Een groot verschil tussen meisjes en jongens is er niet, wel tussen universiteits- en hogeschoolstudenten.

Van alle studenten aan de universiteit heeft nog maar 17 procent een andere opleiding voortijdig beëindigd, terwijl dat aantal onder hogeschoolstudenten oploopt tot 34 procent.

Veel heeft te maken met het beruchte 'watervalsysteem', dat niet alleen in het secundair onderwijs maar kennelijk ook in het hoger onderwijs bestaat. Iedereen begint tegenwoordig aan de universiteit. Maar veel studenten mispakken zich nog altijd aan de stof die ze moeten verwerken en haken na een tijdje noodgedwongen af, om daarna hun kans opnieuw te wagen aan de hogeschool.

Dat blijkt ook uit de enquête: een meerderheid van 42 procent geeft toe van richting te zijn veranderd omdat de vorige te zwaar was.

De invoering van het bachelor- en masterysteem, waardoor de opleidingen aan hogescholen ook internationaal erkend zijn, moest dat omkeren en de student ertoe overtuigen om op bachelorniveau te beginnen en bij succes door te stromen naar de universiteit: het zogenaamde zalmsysteem.

Dat vertaalde zich niet meteen in een spectaculaire verhoging van het aantal inschrijvingen aan de hogescholen. Integendeel, door de invoering van 'credits' - waarbij studenten die voor een vak 10 op 20 halen, dat niet meer in tweede zit hoeven over te doen - ontstond bij veel hogescholen de vrees dat nog meer studenten het 'toch maar eens zouden proberen' op de universiteit.

Vandaag lijkt die vrees niet echt gegrond. De hogescholen trekken weer meer studenten aan. Enerzijds door het bachelorsysteem, waardoor een diploma op de hogeschool evenveel waard is als die op de universiteit. Anderzijds omdat veel studenten voor de praktijkgerichte aanpak van de hogescholen gaan. Die doen trouwens ook steeds meer hun best om de studenten te lokken met concert- en filmtickets.


Blog DS, 21-10-2008 (yd)

elienvanlimbergen
21st October 2008, 22:16
Misschien heeft het huidige systeem van de studiepunten hier ook een invloed op?

karenwolput
22nd October 2008, 01:38
De nieuwe regeling van credits zal hier zeker een invloed op hebben, maar ik denk dat er ook een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij ouders en bij de secundaire scholen.

Ik hoor van vele studenten dat zij gestimuleerd werden door de secundaire scholen om unief gaan te doen. Hierbij wordt wel rekening gehouden met de capaciteiten van de leerlingen, maar volgens mij ook enorm veel voor de naam van de school. Elk jaar wordt er nog een enquête gehouden over de prestaties van de oud-leerlingen. Op die manier maken ze een balans op en op een opendeurdag oogt het altijd mooi dat er veel universiteitsstudenten zijn. Oei, ik merk al dadelijk een condradictie op. De enquêtes worden meestal afgenomen wanneer je er reeds een jaar hebt opzitten en dan moet je aanduiden of je geslaagd was of niet. Argument: afgebroken :)

Ook ben ik akkoord met het watervalsysteem en een tekort aan begeleiding en informatie. Vorig jaar heb ik enkele leerlingen uit het secundair begeleid bij de keuze van hun studierichting in het hoger onderwijs. Ik kwam toen op testen, vragenlijsten, etc terecht, die zeer veel informatie gaven over je persoonlijkheid. Hiermee bedoel ik dat je je kon testen op inzet, op tijd die je aan school besteedt en dergelijke dingen.

Ik kwam plots ook zeer interessante richtingen tegen waarvan ik nog nooit gehoord had. Dit duidt op een beperkte begeleiding en misschien is het wel onze taak om dit te voorkomen?

wim leenaerts
22nd October 2008, 09:17
Die doen trouwens ook steeds meer hun best om de studenten te lokken met concert- en filmtickets.
:confused:
Heb ik iets gemist? ;)

Om eerlijk te zijn, zie ik het probleem niet. Het lijkt me eigenlijk wel een verrijking om eerst eens van een andere studierichting geproefd te hebben, zowel op het gebied van zelfkennis als op professioneel vlak. In het eerste jaar krijg je toch meestal een mooie, algemene basis aangereikt, die je in je nieuwe studierichting of professionele leven zeker nog kan gebruiken.
Natuurlijk is een jaar langer studeren niet echt interessant en veel te duur, maar het idee op zich, lijkt me niet zo negatief.

In het secundair is dat iets helemaal anders. Om meer dan één reden, vind ik het watervalsysteem in het secundair onderwijs een slecht systeem. Maar op hoger niveau lijkt het me best interessant.