PDA

Bekijk de volledige versie : Scholen: Zone 30 - Beware!


Barst
30th August 2005, 05:06
Meldpunt voor uitblijvende zone 30


BRUSSEL - 1.317 schoolomgevingen in Vlaanderen zijn tot zone 30 omgevormd. 849 zouden dat binnenkort zijn, voor of na 1 september. Vlaanderen doet daarmee beter dan Brussel en Wallonië waar nog niet de helft in orde is. Dat maakte de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A) gisteren bekend. Hij roept ouders en scholieren op om achterblijvende gemeenten te melden.


Op luttele dagen voor de start van het schooljaar verspreidde de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), een stand van zaken wat de invoering van de zone 30 rond scholen betreft.

De minister heeft gegevens over 4.492 schoolomgevingen. Of die lijst volledig is, weet niemand, want de schoolomgevingen zijn in dit land nog nooit in kaart gebracht. Bij de vorige inventaris was sprake van 2.785 schoolomgevingen. Vergelijken is moeilijk, de inventaris blijft indicatief.

Toch kun je stellen dat de Vlaamse gemeenten behoorlijk in orde zijn met de nieuwe regel. Van de 2.548 Vlaamse schoolbuurten zijn er 1.317 aangepast, 849 komen eerstdaags aan de beurt. 2.166 zouden dus op of kort na 1 september conform de wet zijn. 293 scholen bevinden zich in wijken die al zone 30 waren. In 89 schoolomgevingen komt er geen zone 30, deels omdat het niet nodig is (doodlopende straat, woonerf) deels omdat ze aan gewestwegen liggen.

In Brussel zijn 67 van de 333 schoolbuurten in orde. 226 schoolomgevingen komen deze dagen aan de beurt.

In Wallonië zijn 549 van de 1.611 omgevingen geregeld. Bezuiden de taalgrens zijn er nog 990 te gaan.

Straffen voor gemeenten die 1 september niet halen, zijn er niet. De minister wijst er de gemeentebesturen wel op dat ze mee aansprakelijk gesteld kunnen worden als er rond scholen ongevallen gebeuren die te wijten zijn aan onaangepaste snelheid.

Om de publieke druk wat op te voeren, roept hij ouders en scholieren op om adressen door te geven van scholen in niet-aangepaste omgevingen. Dat kan op de website van de actie ,,Ik Ben Voor''.

Daarnaast staat Landuyt achter een sensibiliserende aanpak. In samenwerking met de gewesten en de Voetgangersbeweging liet hij actiepakketten rond het concept Octopus bezorgen in alle scholen (DS 27 augustus) .

Landuyt betreurt dat hij van de regio's geen gegevens krijgt over de situatie langs de gewestwegen. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt, en van Openbare Werken, Kris Peeters, repliceren vandaag met een situatieschets voor de Vlaamse gewestwegen.

www.ikbenvoor.be


30/08/2005 Tom Ysebaert

©Copyright De Standaard

geert
30th August 2005, 13:21
Zoals zo vaal wanneer het op verkeerskwesties aankomt, voel ik mij verplicht de advocaat van de duivel te spelen...Het is uiteraard essentieel dat aan de schoolpoort veiligheid prioriteit is. Toch stel ik mij vragen bij het nut van een zone dertig. Allereerst is het in zeer veel gevallen bijna onmogelijk om op de uren die van tel zijn( begin van de school, middagpauze en einde van de school) harder te rijden dan 30...horden fietsers zwenken over de straat, en menig automobilist staat gewoon stil...en wat met de uren buiten de schooltijd en de weekends? Dan moet je 30 rijden in gebieden waar het op dat moment niet nodig is...Ook ben ik van mening dat de meeste ongevallen niet gebeuren voor de schoolpoort,maar juist op de toevalswegen naar school, waar meestal geen specifieke restrictie geld qua snelheid, en waar meestal de fietspaden in een dergelijke staat zijn, dat je al bijna een trial rijder moet zijn, om overeind te blijven...Daarom ruikt heel dit plan naar een beetje zand in de ogen strooien van bezorgde ouders...Het zijn net op de dodelijke wegen van en naar school, dat acties moeten ondernomen worden, om onze jeugd te beschermen, betere en veiligere fietspaden, meer verkeersregelaars (agenten) meer aandacht van automobilisten voor onze jongeren...
Pas dan, denk ik dat onze fietsers veiliger naar school kunnen rijden...
Uiteraard zal ik me aan de snelheidsbeperking van 30 km per uur houden, maar ik heb er toch mijn bedenkingen over...

Barst
29th September 2005, 00:11
Reglementering zone 30 blijft omstreden


De invoering van de zone-30-reglementering in schoolomgevingen blijft kritische reacties uitlokken. Na kritiek van onder meer automobilistenbond VAB en sp.a-politicus Louis Tobback, noemt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh de maatregel "centralistisch en ondoordacht". Het CD&V-kamerlid heeft een voorstel van resolutie ingediend dat voorziet in een grondige wijziging van de reglementering.

Rijbaan aanpassen
Zone-30-gebieden kunnen volgens Van den Bergh enkel wanneer er ook infrastructurele ingrepen gebeuren. "Zone-30-gebieden zouden enkel aanvaard kunnen worden op voorwaarde dat ook de rijbaan wordt aangepast, zodat er niet sneller dan 30 km/u kan gereden worden. Pas dan hebben we een geloofwaardig systeem dat nageleefd wordt zonder dat er té veel politiecontroles aan te pas komen", aldus de CD&V'er.

Elektronische borden
Daarnaast heeft Van den Bergh geen problemen met de variabele zone-30 zonder herinrichting "op voorwaarde dat deze aanduiding met elektronische borden gebeurt". Tot slot vraagt Van den Bergh dat de federale regering de gemeenten alternatieve mogelijkheden aanbiedt naast de zone-30. "De gemeenten moeten, naast de zone-30, zelf kunnen kiezen uit een serie van andere mogelijke maatregelen zoals het verleggen van de schooluitgang naar een rustiger straat, het aanleggen van niet-gelijkgrondse oversteekplaatsen, het inrichten van alternatieve fietsroutes, enz..." luidt het. "Belangrijk is dat de gemeenten daarin zelf beslissingen kunnen nemen. De federale overheid moet alleen maar het kader scheppen door enkele keuzemogelijkheden aan te bieden", besluit Van den Bergh.


Weblog HLN, 28/09/05 18u28

didpro
29th September 2005, 00:34
Veiligheid moet te allen tijde primeren. Het zou verdorie je eigen kind maar wezen. Zoiets is een drama. De 30km zone is meestal tussen de 50 en de 100 m lang. Dat maakt misschien 10 seconden. Die kunnen er voor mij best af.
Ik stel wel een contradictie vast. De verkeerssnelheid aan banden leggen (dmv 30km/u zones, heuveltjes en van die flitsdinges) staat wel haaks tegenover onze maatschappij die ons altijd maar sneller en sneller vooruit wil zien gaan. En dan staan ze versteld dat er hier en daar gefrustreerde mensen achter het stuur zitten. Niet goed voor den tikker.

Pieter Ysebaert
30th September 2005, 14:28
Persoonlijk ben ik ook absolute voorstander van een zone 30 in de schoolomgeving. Maar een zone 30 is natuurlijk niet het enigste dat moet gebeuren.
Het is ontzettend hypocriet om een zone 30 in te richten in de nabijheid van een school, als er verder geen aandacht wordt gegeven aan de (verkeers)veiligheid door diezelfde school.

Neem ik even als voorbeeld een van onze plaatselijke lagere scholen. Daar is het gebruik van fluovestjes als het ware verplicht wanneer je te voet of met de fiets naar school komt. Vinden die kinderen dat erg? Nee hoor, want iedereen doet het daar. Na schooltijd fluogele rijen zien uitzwermen naar alle richtingen, het geeft mij een gevoel van 'Die zijn goed bezig!'.
En dat gevoel wordt alleen nog maar versterkt door de andere maatregelen die ze daar nemen, bijvoorbeeld inzake ontmoedigen van het autogebruik.

Natuurlijk is het lang niet overal zo en daar ligt, volgens mij, de kern van het probleem.
De zone 30 moet uitmaken van een groter geheel rond verkeersveiligheid. Als alleenstaande maatregel is het niet meer dan een tijdelijk doekje voor het bloeden...