PDA

Bekijk de volledige versie : Voetgangers negeren rood licht


Barst
10th October 2008, 01:12
Voetgangers negeren rood licht


BRUSSEL - Liefst acht op de tien voetgangers wachten niet tot het licht op groen springt om over te steken. Touring noemt dat gevaarlijk.


'Het is verboden om de weg over te steken als het nog rood is, maar doodgaan is wel een héél zware straf', zegt Danny Smagghe van Touring. Eén op de acht dodelijke ongevallen met voetgangers gebeuren na het negeren van een rood voetgangerslicht, berekende de Antwerpse politie eerder al. Vorig jaar kwamen 103 voetgangers om het leven in een verkeersongeval.

Nederlands onderzoek wijst uit dat het de voetgangers op de zenuwen werkt als een licht langer dan 90 seconden rood blijft. 'De verleiding is soms groot. Maar het blijft gevaarlijk.'

In Noorwegen mogen voetgangers de straat oversteken als het nog rood is, maar alleen als er geen auto's komen.

'Dat is wat iedereen in de praktijk doet bij ons, maar het is gevaarlijk om daarover een wet te bedenken', vindt Smagghe. Op het kabinet Mobiliteit zijn ze dan ook niet van plan om de Noorse regel in te voeren. 'Rood is rood, ook voor voetgangers', zegt staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V).


Blog DS, 10-10-2008 (kba)

MinkeVanHoof
10th October 2008, 11:09
Toen ik nog aan de hogeschool in Antwerpen zat ergerde ik mij dood aan mensen die overstaken voor het licht op groen sprong. Ik bleef dan staan tot het licht op groen sprong en mijn vrienden stonden dan al aan de overkant met mij te lachen.
Ik zeg altijd dat het ook een deel het kuddegevoel is, één persoon zal oversteken en de rest volgt. Mensen denken niet na dat er een tram om de hoek zou kunnen komen en dan niet meer kan stoppen. Zo heb ik al enkele bijna-ongelukken zien gebeuren.
Ik snap niet waarom mensen dit doen, zeker niet als ze hun kinderen bij zich hebben. Wat voor een voorbeeld ben je dan?
Natuurlijk is het gevaarlijk, maar tot mensen mensen hier echt attent op gemaakt worden met cijfers van dodelijke ongevallen denk ik niet dat er iets gaat gebeuren.
Eerst werken aan het kuddegevoel zal ook al veel helpen!

ToonThys
10th October 2008, 15:04
Telkens ik naar Antwerpen of Brussel ga zie ik dit elke keer opnieuw en opnieuw.
Zelf doe ik het niet, omdat ik dit toch iets te gevaarlijk vind, er moest maar een auto plots opduiken en dan ben je gezien en de kans dat je het kunt navertellen is miniem.
Maar ik denk wel, dat mensen het altijd zullen blijven doen, ook al zou je er bijvoorbeeld boetes voor beginnen uitschrijven. Natuurlijk zouden boetes veel oplossen, maar men kan niet steeds aan elk kruispunt een politieagent zetten, dat zou absurd zijn.. en de toegangsexamens voor politieagent te worden veel makkelijker maken.

Tine.Arets
11th October 2008, 16:01
In Brussel zie je bijna niets anders, maar soms is het wel nodig om over te steken als er geen auto aankomt.
Oké, dit is gevaarlijk, maar als er nu geen stoplichten staan... Probeer als voetganger dan maar eens de weg over te steken in Brussel. Zelfs bij een zebrapad stopt er geen enkele bestuurder om jou door te laten. Dan moet je soms wel eens risico's nemen.

DieterVerheyen
11th October 2008, 16:25
oversteken terwijl het licht eigenlijk nog op rood staat. Wie doet het eens niet. Ik doe het (tot ergernis van andere mensen hier) ook regelmatig in Antwerpen, omdat daar de intervallen van de lichten, naar mijn mening vrij slecht afgesteld zijn. Als je een baan hebt met 2 rijvakken in elke richting gescheiden van een middenberm, gebeurt het regelmatig dat 1 van de lichten geplaats aan 1 kant van de rijbaan sneller op groen en rood springt dan het ander, met als gevolg dat altijd de mensen van de andere kant op de middenberm moeten blijven wachten op het volgende 'startschot'.
Een betere afstelling van verkeerslichten dringt zich op, want nu stellen gewesten, gemeentes, dorpen en steden naar eigen goeddunken de lichten af. Misschien is enige eenduidigheid hier zeker niet uit den boze.



Toch moet ik bekennen dat lichten steeds meer en meer door mensen genegeerd worden, en dat niet alleen door voetgangers. Onlangs zag ik een tafereel dat wel helemaal klok slaat...
Ik stond aan een rood licht en er kwam een wagen naast me staan met een vrouw en haar dochter in. Zoals iedereen aan het rode licht wel eens doet, keek ik naar de andere wagen en knikte vriendelijk goeiedag, waarop de vrouw vol gas gaf en door het rood vlamde. Ik stond versteld van dit tafereel... En je zult dan maar eens een voetganger zijn, die wel oversteekt als het licht op groen staat. Het is dan ook best begrijpelijk dat vele mensen zich onveilig voelen als ze ergens oversteken terwijl het licht voor anderen op rood staat, met als gevolg dat ze op plaatsen oversteken, waar er geen zebrapad aangebracht is, of zoals hierboven beschreven wanneer het rood is en er zogezegd geen wagens in de buurt zijn!

Kijk daarom bij het oversteken van een kruising altijd goed of de kruising inderdaad vrij is. Het kan zijn dat iemand ‘nog net even een stoplichtje pakt’.