PDA

Bekijk de volledige versie : Op het kerkhof van het casinokapitalisme ontstaan kansen


Barst
10th October 2008, 01:54
Op het kerkhof van het casinokapitalisme ontstaan kansen


We voeden ons kinderen op tot financiële analfabeten, vindt DOMINIQUE DEWITTE. Hoogtijd dat daar verandering in komt.


Minder dan een jaar geleden was ik te gast op het jaarlijkse Top Management Event, waar Fortisbaas Jean-Paul Votron van de aanwezigen (veelal de crème van de Belgische ondernemerswereld) een staande ovatie kreeg voor de overname van ABN Amro. Maanden eerder was hij gelauwerd als eerste European Business Leader of the Year. De jury roemde Votron voor zijn 'buitengewoon leiderschap en uitzonderlijke visie'. Wie toen zou hebben aangekondigd dat beide banken twaalf maanden later grotendeels zouden zijn genationaliseerd - en Votron geliquideerd - zou ter plaatse zijn afgemaakt of tenminste naar een psychiatrische instelling verbannen. Maar zoals altijd overtreft de werkelijkheid de fictie.

Als afgelopen weken één zaak duidelijk is geworden, dan is het wel dat niemand zich de grootte van de globale veranderingen heeft kunnen voorstellen. Ook voor de man in de straat volgen de gebeurtenissen zich in sneltempo op. Maar de kleine spaarder of goedehuisvaderaandeelhouder loopt als een kip zonder kop achter de feiten aan. Te vaak nog is hij de exponent bij uitstek van financieel analfabetisme. Zelfs wat op televisie wordt verteld is voer voor specialisten.

Maar kijk, zelfs op het kerkhof van het casinokapitalisme ontstaan kansen. Het initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke om vanaf volgend schooljaar alle leerlingen van het secundair onderwijs de basiskennis van de economie bij te brengen, verdient dan ook alle lof.

Al van in de prille jeugd wordt het belang van economie in ons onderwijs geminimaliseerd: drie op de vier leerlingen verlaten de school zonder echt te weten wat economie inhoudt. Een jaar geleden kreeg een alarmerend bericht hierover nochtans amper aandacht in de nationale pers. Toen bleek uit onderzoek dat 73 procent van de leerlingen in het algemeen secundair onderwijs (ASO) nooit in aanraking komen met een basispakket economie, recht en financiën. Nog schrijnender was de vaststelling in hetzelfde onderzoek dat studenten uit het eerste jaar meer geneigd zijn economische initiatieven te nemen dan de laatstejaars. Onze jeugd leert het dus niet op school; integendeel, ze leert het af. Vandenbroucke gaf toen niet thuis.

In het licht van deze snel veranderende tijden moet ook ons onderwijs openstaan voor radicale veranderingen. Onze jeugd heeft nood aan kennis en advies met meer wereldwijsheid. Want hoewel dat een financieel 9/11 momenteel het hart van ons marktsysteem treft, wordt ook vandaag nog in te weinig scholen afgeweken van het van bovenaf opgelegde lessenpakket om duiding en uitleg te verschaffen bij dit historisch moment.

Kinderen die vorige maand voor het eerst naar school zijn gegaan zullen in 2068 met pensioen gaan, als er tegen dan nog zoiets als het concept van pensioen zal bestaan. Ondanks alle expertise die vandaag voorhanden is, heeft niemand er een idee van hoe de wereld er binnen drie jaar zal uitzien, laat staan over 60 jaar. En toch blijven we onze kinderen op die toekomst voorbereiden door vast te houden aan een schoolsysteem waarvan de basis werd gelegd in de 19de eeuw, ten tijde van de industriële revolutie.

De angst, de ongerustheid en het onbegrip dat afgelopen weken in de ogen van werknemers, kleine beleggers en spaarders was te lezen, bewijst dat die onderwijsstructuur niet meer voldoet aan de noden van de 21ste eeuw. Wanneer een maatschappij op haar grondvesten davert, moet ook het onderwijs naar binnen kijken en zichzelf opnieuw uitvinden. Economisch en financieel analfabetisme leidt tot hardwerkende mensen die niet vooruit raken in het leven. En mensen die niet vooruit raken in het leven houden de vooruitgang van de samenleving tegen.

Wie zijn kinderen aanmoedigt om hard te studeren en een goede baan te zoeken, doet dit meestal uit gewoonte. Maar omdat studenten zonder financiële vaardigheden van school komen, komen velen onder hen, zelfs wanneer ze hun vak succesvol uitoefenen, later toch in financiële problemen. Meer kennis van economie en financiële wijsheid is alvast een stap in de goede richting.

Dominique Dewitte is algemeen directeur van het zakenportaal Express.be


DS, 09-10-2008