PDA

Bekijk de volledige versie : Lezers getuigen over financiële crisis


Barst
8th October 2008, 20:32
Verloor u geld in de crisis? - Lezers getuigen over financiële crisis


Hebt u zelf (veel) geld verloren door de instorting van de aandelen van Fortis of Dexia? Deze oproep plaatsten we gisteren op onze website. U reageerde massaal, wij maakten een selectie. Omdat de meesten dat vroegen, geven we de reacties anoniem.


+Ik heb één zaak geleerd: dat ik in de toekomst nooit meer beleg in beleggingsfondsen van banken of financiële instellingen.



+Als gepensioneerde bezit ik 100 aandelen-Fortis. Die zijn nu waardeloos. Ze zijn aangekocht tegen meer dan 32 euro, dat is dus een flinke aderlating.



+Om ons voor te bereiden op ons pensioen hebben we vanaf 1999 regelmatig aandelen van de banken gekocht. Bij Fortis heb ik bijgekocht bij de kapitaalverhoging tegen 15 euro, om zo mijn aantal Fortis-aandelen op 1.500 te brengen.

Wat een ramp! Mijn verlies is enorm. Ons pensioen is naar de vaantjes.



+Ik ben 32. Ik werk als ingenieur en kon reeds wat opzij plaatsen. Met een deel van mijn geld had ik 400 Fortis-aandelen gekocht tegen 25 euro. Het was mij niet te doen om de koersstijging, maar het jaarlijkse dividend was interessanter dan een spaarboekje waarop je 2% intrest kreeg.



+Op het einde van 1965 slaagde ik als 10de van 800 deelnemers in het ingangsexamen voor technisch klerk bij de Algemene Spaar en Lijfrentekas. Ik maakte mijn ouders en mijn familie gelukkig, want na mijn nozemjaren werd ik met wit hemd en das ambtenaar op de dienst Disconto Hypothecaire Leningen via de Nationale Bank. Maar de Kas werd ASLK en daarna Fortis, en vandaag BNP Paribas. Tijdens al die jaren verloederde de stiel die de mijne was. Gelukkig mocht ik afvloeien op mijn 52ste, want ik was ondertussen door stress bijna krankzinnig.

De klanten die in plaats van kleine spaarders beleggers wilden worden, zijn niet alleen slachtoffers, maar door hun hebzucht in tijden van volkskapitalisme hebben ook zij banken gekregen zoals zij die wilden, waar eenvoud en een gewoon spaarboekje te min waren. Ik heb alleen nog tranen om te wenen omdat anderen en vreemden, hoge mannen, mijn schone stiel kapot hebben gekregen.



+Ik ben een van de vele duizenden aandeelhouders van Fortis. Bovendien ben ik werknemer van de bank. Met wat ik op dit ogenblik verloren heb, kon ik mij gerust een Mercedes kopen. Maar als je aandelen koopt, weet je dat je gokt en dat je achteraf niet moet klagen! Toch blijf ik deze keer met een wrang gevoel zitten. Ik voel mij gebruikt en bedrogen.

Mijn aandelen heb ik gekocht via kapitaalverhogingen (tegen 15 euro en zelfs tegen meer dan 20 euro) en inschrijvingen voor het personeel. Bovendien heb ik nog niet zo lang geleden aandelen gekocht tegen 10,70 euro. Wie had ooit gedacht dat de grootste bank in de Benelux zo zou eindigen?

Nederland en Frankrijk hebben een prachtige zaak gedaan en zitten nu waarschijnlijk in een sterrenrestaurant te genieten bij het drinken van een Château Pétrus. En ik? Ik houd mijn aandelen in de hoop toch wat uit de brand te kunnen slepen.



+Wij kochten over een langere termijn een zeer groot aantal aandelen-Dexia, 4.290 om precies te zijn. De gemiddelde aankoopprijs ervan bedroeg 15euro.

De bank gaf vertrouwen omdat de overheid er mede in participeert. Er werd ons steeds gezegd: dit is een langetermijnbelegging met een zeer mooie coupon. Nu spreekt men uiteraard niet meer van die beloofde coupon, waar de vroegere publicaties een stijging van de coupon voorzagen van 10% per jaar. Op lange termijn zou dat een zeer goede belegging zijn geweest.

Persoonlijk blijf ik vertrouwen hebben in Dexia. Het personeel wordt echter niet geïnformeerd en dat geeft wel wantrouwen. Als het personeel niets mag weten, wat moeten de klanten dan denken?

Fortis is een ander verhaal.

Wij kochten 2.000 aandelen tegen 7 euro. Men had ons verteld: 'Veel lager gaan die aandelen niet en als er een overnemer is, stijgen ze direct. Daarbij is het totaal bezit van Fortis, gedeeld door het aantal aandelen, veel meer dan 7 euro per aandeel!'

De rest is bekend.



+Ik deed bij Fortis 30 jaar lang aan pensioensparen, gelukkig heb ik dat een jaar geleden opgehaald na mijn pensionering!

Ik heb nog 2.135 aandelen-Fortis en nog 1.470 aandelen-Dexia. Beide stonden bekend als aandelen van de goede huisvader. Toch voel ik me verschrikkelijk afgestraft en in onwetendendheid gelaten in dit dossier!

Zo werden we bij de onverantwoorde, megalomane ABN Amro-fusie gelokt om ' tegen gunstvoorwaarden' bijkomende aandelen aan te kopen, teneinde een noodzakelijke kapitaaluitbreiding voor Fortis te realiseren!

Bij willekeurige kapitaalverhogingen werden de aandeelhouders voor voldongen feiten geplaatst en buitengehouden, zoals ook bij de huidige uitverkoop, met alle gevolgen vandien. Onaanvaardbaar!

Hopelijk worden wij, bedrogen aandeelhouders, niet vergeten in dit dossier en blijven de schuldigen niet ongestraft!



+Ik kocht de goedehuisvaderaandelen Fortis en Dexia onder meer op basis van de regelmatige, geruststellende berichtgeving vanuit de bedrijven zelf dat er geen solvabiliteitsproblemen waren. Fortis kocht ik tegen 15, 13 en 7 euro, in totaal voor 70.000 euro. Dexia tegen 15 euro ten belope van 10.000 euro. Voor mij zijn dit erg grote bedragen. Ik verloor al mijn spaargeld (ongeveer 120.000 euro) in minder dan een jaar door de crash van Fortis.

Ofschoon ik als jonge vader in een goedehuisvaderaandeel wou investeren en een zeerlangetermijnvisie had, heeft de werkelijkheid me ingehaald. Die werkelijkheid tart elke verbeelding. Ik zoek geen zondebok of hoef niet te zeuren. Ik wist waaraan ik begon. Het verloop van de crisis bij Fortis laat me als hardwerkende bediende niettemin met 1001 vragen achter.



+Ik voel mij dubbel bedrogen. Eerst door het Fortis-management en daarna door de overheid. Ik heb 64.000 euro verloren. Mijn leven neemt een totaal nieuwe wending.



+Zoals iedere Belg hadden wij enkele honderden aandelen-Fortis in onze portefeuille zitten. Dus ja, wij hebben heel veel geld verloren, hopelijk zijn deze aandelen nog iets waard.

Het ergste is dat de bankdirecteur van Fortis persoonlijk heel goed bevriend is met ons en niets tegen ons gezegd heeft. Dat is heel laf. Mijn man wil niet dat een Fransman zijn geld en het geld van onze bedrijven gaat beheren.



+Ja, als belegger heb ik de grote koersdaling van Fortis moeten ondergaan. Wat ik de Fortis-groep kwalijk neem, is dat ze zo'n slechte communicatie hebben onderhouden. Bij vragen in het verleden werd er altijd maar verteld dat we ons geen zorgen moesten maken, want zo'n instelling kon niks gebeuren: als de koers gedaald was, ging ze na verloop van tijd wel weer stijgen.


DS, 08-10-2008

Believing Bart
8th October 2008, 20:47
Ik wil hier toch graag even op reageren. Ik denk dat het een fout signaal is om nu ineens mensen te laten horen die veel geld verloren hebben. Als deze mensen geld verliezen omdat ze aandelen bezitten van een bedrijf waarvan de koers de laatste maanden gestaag blijft dalen, dan kunnen ze dat NIET zomaar afschuiven op dat bedrijf. Mensen die aandelen kopen van een beursgenoteerd bedrijf weten dat ze iets kopen waar een groot risico aan vastzit, zelfs een risico om alles te verliezen. En alle praatjes van beleggersadviseurs ten spijt is de gouden regel nog steeds dat niemand kan voorspellen wat de beurs gaat doen. Zodus moeten mensen met aandelen niet met een beschuldigende vinger naar eender wie wijzen, ze kiezen er zelf voor om veel of weinig risico te nemen.


Zelfkritiek: Jammer natuurlijk dat bankmensen in staat zijn om burgers snel te beïnvloeden en misleiden, en zo mensen dus een risicovolle belegging aansmeren waar ze zelf niet bij stilstaan.

Zelfkritiek op zelfkritiek: Ondertussen worden consumenten hier beter tegen beschermd. Banken moeten namelijk verplicht het risicoprofiel van hun klanten bepalen. Consumenten die dan op het punt staan een belegging te doen waarbij het risico hoger is dan in hun profiel, moeten daarvan op de hoogte gebracht worden door de bank.

Barst
9th October 2008, 03:14
[QUOTE=Believing Bart]Zelfkritiek op zelfkritiek: Ondertussen worden consumenten hier beter tegen beschermd. Banken moeten namelijk verplicht het risicoprofiel van hun klanten bepalen. Consumenten die dan op het punt staan een belegging te doen waarbij het risico hoger is dan in hun profiel, moeten daarvan op de hoogte gebracht worden door de bank.[/QUOTE]'Hier'? Is m.i. niet veel waard als heel de zaak 'globally interconnected' is... b.v. als Lehmann Brothers hier ten lande financiële rampen kan aanrichten met de inmiddels beruchte 'sub-prime mortgages' in de V.S. waarmee ze 'risicoklanten' wisten te overhalen middels hypotheekleningen waarvan de afbetaling maar een jaar later effectief in voegen trad...

Of wanneer de plaatselijke bankdirecteurs door het (inter-)nationaal management zodanig onder druk worden gezet dat ze bepaalde bankproducten op basis van aandelen(!) - sowieso risicovol, idd - beginnen aan te bieden aan argeloze spaarders als volwaardig alternatief voor een spaarrekening???

Niet echt verwonderlijk dus dat het broodnodige vertrouwen in de banksector de afgelopen dagen en weken compleet naar de knoppen is geholpen wanneer 100%kapitaalgarantie wordt aangeboden voor bankproducten die achteraf (=de 'kleine lettertjes') hoegenaamd niet gespeend bleken van risico's...

En nee, veel 'compassie' draag ik de risicovolle 'veelbelegger' die zich de afgelopen jaren zittend rijk heeft zien worden hoegenaamd niet toe; maar als de zuurverdiende spaarcentjes van hardwerkende mensen met het oog op hun later pensioen door malafide bankmaffiapraktijken ineens verdampt blijken... :mad:

'Argeloos' is een logische consequentie van vertrouwen... 'goedgelovigheid' is daarentegen een - evenzeer - logisch neveneffect, maar dan van onterecht vertrouwen in je bankdirecteur/makelaar als - post factum - blijkt dat die er uiteindelijk alleen op uit was om je vertrouwen te beschamen in functie van exuberante winstimperatieven! :thumbsdown:

http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=21726

Believing Bart
9th October 2008, 12:34
Ik moet mezelf toch ook nog even compenseren na de wat impulsieve eerdere reactie.

Want misschien hebben Fortisbeleggers inderdaad wél reden tot klagen. (En dat zijn ze ook van plan) Want zij hebben, al dan niet wetend hoe risicovol een aandeel kan zijn, aandelen gekocht van de Fortis Holding. Op het moment van aankoop en dus bij weten en schrijven bestaat dat aandeel uit Fortisbank Nederland, Fortisbank België, FortisVerzekeringen... en nog een boel andere bedrijven. Zonder raadpleging van die aandeelhouders (lees:mede-eigenaars!) is de Fortisholding bijna compleet ontmanteld en blijft er nu enkel Fortis Verzekeringen over.

De waarde van een aandeel fluctueert, maar de onderliggende basis van dat aandeel is wel steeds constant. In dit geval is die onderliggende basis dat niet én kan het aandeel dus in geen geval dezelfde waarde terugkrijgen als toen de volledige Fortisgroep nog samen was. Dit heeft dus niet alleen met risicovol beleggen te maken en men kan dus niet alleen de verantwoordelijkheid afschuiven op de aandeelhouder.

Maar goed: het is dus wachten op meer informatie over het Fortisaandeel om te weten of de overheid/BNP Paribas hier aan tegemoet gaat komen...

LET OP: Bij Dexia/KBC/andere niet-financiële bedrijven is er niks veranderd aan de groep en dus blijft mijn vorige standpunt nog wel gelden. Met inderdaad de nuancering die Barst heeft geplaatst.