PDA

Bekijk de volledige versie : Google beschermt dronken e-mailers tegen zichzelf


daphne.nauwelaerts
8th October 2008, 13:20
Google beschermt dronken e-mailers tegen zichzelf

Internetgigant Google heeft een nieuw snufje bedacht om te voorkomen dat mensen impulsieve,
emotionele of beschamende mails versturen wanneer ze dronken zijn: 'Mail Goggles'.

'Mail Goggles' schotelt gebruikers van Gmail vijf simpele rekensommen voor,
die binnen de minuut correct beantwoord moeten worden.
Lukt dat niet, dan wordt de mail niet verstuurd.

"Soms stuur ik berichten die ik niet zou moeten sturen",
aldus Gmail-ingenieur Jon Perlow op de Gmail-blog.
"Zoals die keer dat ik mijn ex-vriendin 's avonds mailde dat ik haar terug wilde."

Mail Goggles moet volgens Perlow voorkomen dat mensen berichten versturen waar ze de volgende ochtend,
in nuchtere toestand, mogelijk spijt van hebben.
"Wat is beter dan enkele simpele rekensommetjes om na te gaan of je nog bij je zinnen bent?", aldus Perlow.

Gmail-gebruikers kunnen zelf instellen of Mail Goggles geactiveerd is,
en dan nog is de tool standaard enkel in de late uurtjes en tijdens het weekend actief.
Het systeem kan wel verder gepersonaliseerd worden.

08/10/2008
www.knack.be

jolein kimpe
8th October 2008, 20:56
En de goede ideeën zijn de wereld nog lang niet uit blijkt zo! :clap:

IK vind het best wel een tof (grappig) initiatief, hoewel ik me toch afvraag wie er in een beschonken toestand nog de moeite doet om zijn pc op te zetten en tracht een mailtje te versturen.

Ik weet in ieder geval dat ik het niet zou doen (worst case scenario: kunnen :drunk: ), maar natuurlijk zijn er altijd wel mensen die dit wel zouden doen!

Maar er is toch nog wel een ander probleempje ; mensen met hun hart op de tong, eerlijk in alle omstandigheden, en nog eerlijker in een beschonken toestand zeggen natuurlijk alles wat op hun lever ligt! Een persoonlijke mailtje hoeft dan niet eens meer verstuurd te worden!

Mocht men daar ook een oplossing voor kunnen bieden, schaf ik het me meteen aan! :D :D :D

KristofMertens
10th October 2008, 09:26
Ik kan me hier helemaal in vinden. Ik ken meerdere mensen (waaronder ook mezelf) die in beschonken toestand nogal snel een smsje, telefoon of mail sturen naar andere mensen, waar ze 's anderendaags spijt van hebben. Dit is niet alleen naar ex-liefjes, maar ook naar de baas van je werk, vrienden waarmee je ruzie had, ....
Dit vind ik dan ook wel een mooi en eenvoudig initiatief.

Tine.Arets
11th October 2008, 15:03
Ja, de goede ideeën zijn inderdaad de wereld nog niet uit.
Persoonlijk zou ik nu ook wel niet in een zatte toestand mijn mails liggen chekken (meestal kruip ik als ik thuis ben dan onmiddellijk in mijn bed), maar ik kan me wel voorstellen dat er een aantal mensen zijn die dit toch doen.

Toch denk ik dat dit af en toe wel eens een nadeel kan hebben als je dit gaat gebruiken. Stel je maar eens voor dat je je niet goed concentreert en een verkeerde oplossing opschrijft (typt). Keer op keer typ je een fout in, waardoor je geërgerd geraakt en uiteindelijk die mail toch maar gewoon even laat voor wat hij is, ook al is hij misschien wel belangrijk.
Dit is natuurlijk wel een beetje ver gezocht, maar het kunnen gevallen zijn die voorkomen, denk ik.

Jiri.Claes
13th October 2008, 16:36
meestal zet ik gewoon de computer niet aan na een avondje stappen. Op die manier kom je nooit voor verassingen te staan als je in een niet zo nuchtere toestand mails wilt verzenden. Voor sms'jes zou dit een heel andere kwestie zijn want een gsm heb je meestal bij je en eens het idee opkomt kan het leiden tot ook het daadwerkelijk sturen van iets waar je spijt van hebt de volgende ochtend.
Op zich vind ik het wel zeker geen slecht idee voor de mensen die wel nog snel hun mailtjes lezen... Zij zijn er des te beter mee zou ik zo denken.

jasper.meeussen
12th November 2008, 10:22
Ik vind het wel een grappig idee maar weet niet of het echt zal werken. Als je in dronken toestand echt iemand iets wil zeggen (waar je dan mogelijk de volgenee dag spijt van hebt), kan je ook nog altijd bellen, sms'en, een ander emailadres gebruiken, ... Zoals eerder al gezegd weet ik ook niet of nog zoveel mensen een mailtje gaan sturen als ze gedronken hebben. Maar desondanks vind ik het wel goed gevonden :)

MinkeVanHoof
12th November 2008, 14:11
[QUOTE=jasper.meeussen]Ik vind het wel een grappig idee maar weet niet of het echt zal werken. Als je in dronken toestand echt iemand iets wil zeggen (waar je dan mogelijk de volgenee dag spijt van hebt), kan je ook nog altijd bellen, sms'en, een ander emailadres gebruiken, ... Zoals eerder al gezegd weet ik ook niet of nog zoveel mensen een mailtje gaan sturen als ze gedronken hebben. Maar desondanks vind ik het wel goed gevonden :)[/QUOTE]

Wat vele vergeten in dit topic is dat tegewoordig gsm's emailfuncties hebben. Ik heb zo een vriend met een blackberry. Geloof me ik krijg op zaterdagavonden heel wat berichtjes of emails van hem. Hij weet er de dag erna zelf niets meer van en hij stoort zich er niet aan. Ik daarentegen.... soms is het teveel. Zeker als je zo'n mails krijgt van: kom me eens halen, ik ben te zat om te rijden. Terwijl hij goed genoeg weet dat ik geen rijbewijs heb.

dominiquevandevliet
13th November 2008, 21:31
Maar wat voor de mensen die verschrikkelijk slecht zijn in rekenen? :wave: