PDA

Bekijk de volledige versie : 63 gewonden na stierenrennen


Pieterjan
28th August 2005, 13:41
13:14:45

MADRID - Bij een stierenloop in San Sebastian de los Reyes zijn zondagmorgen 63 gewonden gevallen, onder wie twee zwaargewonden. Zo'n zevenduizend mensen namen deel aan de loop, maar het liep mis bij de ingang van de arena.

In de gemeente ten noorden van Madrid met de bijnaam 'Klein Pamplona' worden eind augustus gedurende meerdere dagen stieren door de straten gejaagd. Zondag waren er zes dieren, die tot zeshonderd kilogram wegen.

Door het hoge aantal deelnemers blokkeerde de loop bij de ingang van de arena, waarna paniek uitbrak. Een van de zwaargewonden is een twintiger die in het gezicht gespiest werd door een dier. De andere is een tiener, hij heeft een schedelbreuk.

28/08/2005 - dpa - llc

Laat me het cliché even doorbreken door hier geen tirade te houden tegenover de mensen die ginds aanwezig waren als toeschouwer. Inderdaad als iedereen er wegblijft dan gaan deze beestachtigheden niet door, maar volgens mij heeft op de eerste plaats de overheid hier een grote verantwoordelijkheid. Niet alleen om het welzijn van deze dieren te waarborgen maar eveneens om de veiligheid van haar burgers te garanderen. Afschaffen die boel dus...

zwamzie
23rd September 2005, 21:16
Ik denk dat ze in San Sebastian en Klein-Pamplona daar nog niet al te blij mee zijn om die boel zomaar af te schaffen. Tradities hebben in Spanje een hoge waarde en zullen die dan ook blijven behouden, om maar niet te spreken over de kleine zakenman vanwie de kassa tijdens de 'stierenloopdagen' sneller gevuld wordt als op andere dagen.
In ieder geval: "Het is een bloedbad en het zal het altijd blijven, en wie daar niet mee kan leven, moet er wegblijven." (aldus een vriend van me uit Madrid)

Protestactie van de Belgen die in juli al naar Pamplona trokken, heeft zoals ik reeds vermoedde, niet veel uitgehaald dus:
http://www.studentstart.be/bin/view.asp?article=15671