PDA

Bekijk de volledige versie : Kwart zoogdierensoorten met uitsterven bedreigd


Lieve De Wachter
7th October 2008, 12:39
Van alle zoogdieren gaat de helft van de soorten er in aantal op achteruit, bijna een kwart is zelfs bedreigd met uitsterven. Dat blijkt uit de Rode Lijst van de Wereldunie voor Natuurbehoud (IUCN), die maandag in Barcelona gepubliceerd werd op haar congres. Het gaat om de meest complete studie ooit over zoogdieren.

Bijna een zoogdierensoort op vier zou bedreigd worden met uitsterven, in cijfers is dat 1.141 op een totaal van 5.487 getelde soorten. Toch zou de realiteit er volgens het IUCN nog slechter kunnen uitzien, omdat er geen informatie bestaat over 836 soorten.

"In werkelijkheid kan het aantal zoogdieren dat bedreigd is met uitsterven, oplopen tot 36 procent", zegt Jan Schipper, expert van het IUCN en de hoofdauteur van een artikel dat verschijnt in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Sinds het jaar 1500 zouden er al tenminste 76 zoogdierensoorten verdwenen zijn. De huidige crisis wordt beschouwd als de zesde grote periode waarin zoogdieren uitsterven. De vorige was 65 miljoen jaar geleden, toen de dinosaurussen verdwenen.

In totaal staan er 16.928 bedreigde diersoorten of planten op de Rode Lijst, die voor het eerst opgesteld werd in 1963. In de categorie "in acuut gevaar" staan er 3.246 soorten, 4.770 worden als "in gevaar" beschouwd, 8.912 als "kwetsbaar".

Omkeerbaar

"In acuut gevaar" betekent dat het uitsterven van de diersoort zeer waarschijnlijk is. In 2008 stonden er 188 zoogdieren in die categorie, waaronder de Spaanse lynx (Lynx pardinus). Sommige zoogdieren, zoals het Pater-Davidshert (Elaphurus davidianus), leven zelfs alleen nog in gevangenschap. In de categorie "in gevaar" staan er 450 zoogdieren. Onder meer de Kaspische zeehond (Pusa caspica) ging over van de categorie "kwetsbaar" tot "in gevaar" nadat de populatie met 90 procent slonk doordat er doorgedreven jacht op werd gemaakt.

Nochtans zou het mogelijk zijn om de situatie om te keren. Zo zouden er bemoedigende resultaten bereikt zijn bij 5 procent van de bedreigde zoogdieren. De zwartvoetbunzing (Mustela nigripes) staat daardoor opnieuw in de categorie "in gevaar" nadat ze met succes opnieuw werd uitgezet in Mexico. Tot voor kort werd het dier beschouwd als "uitgestorven in het wild".

Bron: www.knack.be --> wetenschap

Het feit dat een kwart van de zoogdieren bedreigd zijn met uitsterven vind ik onrustwekkend. Er zullen wel veel dieren bedreigd zijn door de jacht, maar ik denk dat het verdwijnen van de natuurlijke leefomgevingen ook een belangrijke oorzaak is.
Helaas zijn wij in beide gevallen de boosdoeners: natuurlijke leefomgevingen verdwijnen door het kappen van wouden, de opwarming van de aarde,...
In het artikel zegt men dat het mogelijk is om de situatie om te keren en ik denk dat we deze kans zeker moeten benutten.
Echte vooruitgang kunnen we maar maken als iedereen zijn steentje bijdraagt: niet alleen jagers moeten zich aan de regels houden, maar ook jan modaal moet respect hebben voor het milieu! --> opwarming aarde, vervuiling van leefomgevingen,...

Hanne Jansen
7th October 2008, 13:11
Ik vind het erg om zoiets te lezen, maar verschieten doe ik er niet echt van. Het is echter algemeen geweten dat de fauna en flora op onze aarde erg achteruit gaat.
Ik vind dat het vooral erg pijnlijk dat er nog steeds zo weinig gedaan wordt aan de milieuproblematiek: opwarming van de aarde, vervuiling,... Staat-en regeringsleiders hebben precies oogkleppen op. Beseft men nu echt niet dat het 5 voor 12 of misschien zelfs al 5 na 12 is voor onze aarde. Men is nog altijd veel te hard verblind door geld: onze economie moet goed draaien en al de rest is bijzaak.
Wat men echter niet inziet of wilt inzien is, dat als het met het milieu slecht gaat, daar op termijn de economie ook slechter van gaat gaan. Of wilt men nu echt dat wij het nog goed hebben op onze aarde, maar dat de volgende generaties letterlijk en figuurlijk mogen stikken.

Dat 1 op 4 zoogdieren met uitsterven bedreigd zijn is dus nog maar eens een bewijs dat we echt heel slecht bezig zijn. :(

Jill Wuyts
10th October 2008, 14:36
Ik kan het niet laten om te reageren .. :doh:

Ik wil graag een voorbeeldje aanhalen van de dierentuinen, elke zomer op het nieuws of in de krant dierentuin fokt zeldzaam ... (weet ik veel welk dier, witte tijger enz). Met als gevolg, in de zomer met de kindjes naar de dierentuin welpjes bekijken. Raar dat je de volgende zomer niet meer van dat welpje hoort. Het zit zo: dierentuinen kweken zeldzame diersoorten, gevolg veel mensen gaan het dier bezichtigen money money voor de dierentuin en achteraf gaan de welpjes of oudere dieren naar de "viller". Want de dierentuinen kunnen hun dieren nu eenmaal niet kwijt. Terug zetten in hun natuurlijke leefomgeving is ook geen optie want de dieren kennen dit niet.

Jammer dat wij als mens in de wieg gelegd zijn als egoïst, we willen steeds meer en beter.