PDA

Bekijk de volledige versie : Poetsman is niet welkom bij klanten poetsdienst


Barst
3rd October 2008, 18:55
Poetsman is niet welkom bij klanten poetsdienst


MECHELEN - Ondanks de ellenlange wachtlijsten voor schoonmaakhulp wordt poetsman Simon De Coninck (29) uit Mechelen vaak geweigerd. 'Is er echt geen vrouw', vragen klanten aan de poetsdienst. Hij wordt met dezelfde vooroordelen geconfronteerd als allochtone poetsvrouwen.


De vraag naar poetshulp blijft ontzettend groot, wachtlijsten zijn veeleer regel dan uitzondering. Maar als zich dan een mannelijke kandidaat aandient, reageren veel mensen erg sceptisch zodra ze horen dat het een man is. 'Je hoort er zuchten aan de andere kant van de lijn', zegt Samira Bersoul, manager bij B&G Jobconsult, dat een poetsdienst met dienstencheques heeft. 'En dan komen de commentaren. Goh, ne man, is er niemand anders? Die kan dat toch niet zo goed als een vrouw? In een aantal gevallen is Simon gewoonweg geweigerd.'

B&G heeft 140 poetsers, onder wie één man. Simon De Coninck zit er niet erg mee. 'Ik kom uit de industriële schoonmaak, poetsen van kantoorruimtes met andere woorden', zegt hij. 'De meerderheid van mijn collega's daar waren mannen. Een keer per week moest ik ook toen al enkele uren in een gewoon huis poetsen.'

Door de verhuizing van zijn werkgever moest hij op zoek naar een nieuwe job. Hij is elektricien van opleiding, maar in die sector zoekt hij niet meer. 'Ik ben er al te lang uit', zegt hij. 'Als ik opnieuw zou willen beginnen, moet ik een opleiding volgen bij de VDAB en dus gaan stempelen. Dat zie ik niet zitten. In het poetsen kan ik mijn energie kwijt. Ik hou van mijn job, het is afwisselend werk, je komt elke dag andere mensen tegen.'

Elke keer opnieuw krijgt De Coninck dezelfde vragen: waarom hij dit werk doet, hoe hij erin terecht is gekomen.

'Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom er altijd vragen zijn', zegt Simon. 'Uiteindelijk is het toch het resultaat dat telt. En mensen mogen best streng zijn, want ze vertrouwen mij hun woning toe.'

In sommige gevallen is het bovendien handiger dat de poetshulp een man is. 'Als er zware meubels moeten worden verplaatst bijvoorbeeld. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat vrouwen dat niet zouden kunnen. Ik werk heel graag samen met vrouwen, liever zelfs dan met mannen. Toen ik via een uitzendkantoor aan het werk was, vroeg ik altijd naar een vrouwelijke baas. Die zijn veel begripvoller als je met een probleem zit.'

Simon De Coninck heeft intussen zes vaste adressen.

'En ze zijn tevreden', meent hij. 'Allez, ik heb toch nog geen klachten gehoord.'

De vooroordelen die er hangen rond een poetsman, gaan ook op voor schoonmaaksters van vreemde origine, zo blijkt.

'We krijgen hier hetzelfde verhaal', zegt Samira Bersoul. 'Zodra ze de naam horen, vragen mensen of er niemand anders is. Ze hebben er al eens eentje gehad en dat ging niet, klinkt het dan. Spijtig, want elke mens is uniek.'

B&G werkt wel aan een attitudetraining voor het personeel. 'In de Afrikaanse cultuur bijvoorbeeld is het de normaalste zaak dat, wanneer iemand je de sleutel van zijn huis geeft, je ook eten mag nemen uit de ijskast', zegt Bersoul. 'Dat kan uiteraard niet. Wij maken de mensen duidelijk dat zoiets in onze cultuur niet opgaat, dat ze zelf hun eten moeten meebrengen. De eerste keren gaat er overigens altijd iemand van ons kantoor mee om de mensen te begeleiden. Het is ook belangrijk tegenover de klant, het breekt een barrière.'


DS, 03-10-2008 (Renilde Bleys)

DeygersEvelien
4th October 2008, 14:38
:(
Enerzijds kan ik me wel inleven in gezinnen die een poetsMAN weigeren. Ik zou ook wel even raar opkijken, moest ik horen dat een man mijn huis komt poetsen. Alleen zou ik hem niet weigeren voor ik heb gezien wat zijn capaciteiten als poetsman zijn. Vooroordelen waarschijnlijk. Hoe raar kijken mannen als ze een dokwerkster of een vrouwelijke mecanicien zien? Er zijn nu eenmaal beroepen die stereotypegewijs aan een geslacht zijn gebonden.

Hiermee wil ik allesbehalve zeggen dat die man niet kan poetsen. Volgens mij zijn er vrouwen die minder goed poetsen of minder betrouwbaar zijn. Hetzelfde voor vrouwen in een 'mannenberoep'.

Het is erg voor deze man. Voor hij zich heeft kunnen bewijzen, wordt hij al afgewezen. Als ik het artikel lees, doet hij zijn job met plezier. Wat moet je nog meer hebben dan iemand die gemotiveerd je huis komt schoonmaken?

Ik vind dat mensen tegenwoordig teveel klagen over huishulp. Natuurlijk is het je eigen huis en wil je dat het perfect in orde is, maar wees blij dat er mensen zijn die jou willen helpen. Wat moest je zonder hen?

Hetzelfde geldt voor vreemdelingen. Als deze mensen geen job hebben, worden ze afgestempeld als lui. Maar als ze dan wel werken, worden ze geweigerd. Ik kan wel verstaan dat je een vreemdeling die bv. de taal nog niet goed genoeg beheerst, niet achter een informatieloket zet. Maar waarom zouden ze niet kunnen poetsen?

Het klinkt vast cliché! Maar als we ons nu is niet zo hard op vooroordelen vastpinnen, zouden sommigen dan niet gelukkiger zijn? Plak niet meteen stickers, laat mensen zich bewijzen en/of leer ze kennen. Dan kan je pas over iemand oordelen. Ik heb net als iedereen vooroordelen, maar ik probeer die wel voortdurend bij te schaven(wat mij om eerlijk te zijn, soms ook niet lukt).

Inne.Vets
4th October 2008, 17:41
Ik persoonlijk vind dit ook zeer erg voor deze man. Je kan er nu eenmaal niet aandoen dat je een ding leuker vindt dat het andere.

Ik heb daar zelf ook soms last van. Als ik zwaarder werk doe of met de tractor rijd. Dan kijken mensen je zo aan van dat is geen werk voor een vrouw.

Dus ik vind het al zeer moedig van die man na een aantal keer afgewezen te zijn om verder te gaan met wat hij graag doet. Om tog te zeggen van ik doe dit omdat ik dit graag doe en als jij dat niet toelaat ga ik wel op een ander.

Natalie Docx
5th October 2008, 13:57
Allemaal vooroordelen die eigenlijk op niets slaan. Waarschijnlijk komen er ook wel eens jaloerse echtgenoten aan te pas ;)
Als hij even goed kuist als een vrouwelijke collega, waarom er dan iets op tegen hebben?

Barst
5th October 2008, 14:17
[QUOTE=Natalie Docx]Waarschijnlijk komen er ook wel eens jaloerse echtgenoten aan te pas[/QUOTE]Mijn gedacht! :rolleyes: