wim leenaerts
1st October 2008, 12:18
Afgestudeerden beroepsonderwijs onvoldoende geletterd
De meerderheid van de leerlingen die na het zesde jaar beroepssecundair onderwijs hun studies beëindigen, is onvoldoende geletterd om zich volwaardig te ontplooien op de arbeidsmarkt, in het sociale leven en in verder onderwijs. Dat blijkt uit het onderzoek door het Centrum voor Taal en Onderwijs van de K.U.Leuven. De onderzoekers pleiten voor gerichte acties om binnen het BSO het niveau van lezen en schrijven van de leerlingen te verbeteren.
Toets
In het kader van dit onderzoek werd van 1.700 leerlingen in het derde jaar BSO en het zesde jaar BSO dezelfde lees- en schrijftoets afgenomen. Het ging om taken die ze moeten kunnen uitvoeren om in het maatschappelijk leven volwaardig te functioneren. De leerlingen van het zesde jaar scoorden op de toets nauwelijks beter dan de leerlingen van het derde jaar BSO. De groei van de functionele geletterdheid valt dus tussen het derde en het zesde jaar nagenoeg stil.
Werkloosheid
Eerder dan bijkomende aparte schrijf- en leeslessen pleiten de Leuvense onderzoekers er voor dat het beroepssecundair onderwijs 'het stimuleren van de geletterdheid' zou integreren binnen de beroepsopleiding en de algemene vorming. Hierbij moet gewerkt worden met teksten die voor de leerlingen interessant en relevant zijn. Eerder bleek ook al uit het internationale PISA-onderzoek dat BSO-leerlingen in Vlaanderen op dat vlak slecht scoren. Uit andere studies blijkt een sterk verband tussen laaggeletterdheid en de kans op werkloosheid. (belga/gb)
Bron: www.demorgen.be, 30/09/08
Deze vaststelling verbaast mij niet, integendeel, dat is te verwachten met de huidige stand van zaken ivm literatuuronderwijs in bso.
Ik heb vorig jaar in 2 scholen gestaan en daar eens wat rondvraag gedaan naar het onderdeel 'literatuur' in bso en wat bleek: rond boeken werd niet gewerkt omdat de leerlingen dat toch niet leuk vinden. Niet moeilijk dat de geletterdheid dan op het niveau van de eerste graad blijft hangen.
Leesbevordering staat nochtans wel in het leerplan. En er zijn zoveel mogelijkheden hieromtrent.
Natuurlijk lezen leerlingen niet graag als ze uit een vaste lijst moeten kiezen met boeken die hen niet aanspreken en die dan vaak nog eens moeilijk geschreven zijn ook. Geef hen de kans om eigen boeken aan te brengen en help hen bij die keuze! Breng je eigen enthousiasme over aan de leerlingen door regelmatig boeken te vermelden (kan bijna ALTIJD als het over recente films gaat) en duidelijk te maken waarom lezen zo leuk en belangrijk is.
Ik sta momenteel voltijds in de eerste graad tso als leerkracht Nederlands en biologie en mijn leerlingen weten al van de eerste les dat ik een fervent lezer ben en ze weten ook al wat mijn lievelingsboeken zijn.
Vorige week deed ik een test over de tegenwoordige tijd adhv achterflapteksten van jeugdboeken.
Vraag van een leerling: 'Meneer, was dat niet uw lievelingsboek?'
Als je met passie en enthousiasme over boeken praat, blijft dat echt hangen bij leerlingen en zijn ze veel sneller geneigd om zelf ook eens een boek vast te nemen.
Eén van de achterflapteksten die ik gebruikt heb, ging over het boek 'Hart van Inkt' van Cornelia Funke. Ik hoefde maar te vermelden dat dit boek ook verfilmd ging worden en twee leerlingen wilden het al onmiddellijk in de bib gaan halen.
Nochtans staan er ook in 1 tso in mijn huidige school geen boekbesprekingen gepland. Gelukkig kreeg ik op de eerste vakvergadering wel carte blanche voor mijn voorstel i.v.m. het organiseren van een auteurslezing. :)
De meerderheid van de leerlingen die na het zesde jaar beroepssecundair onderwijs hun studies beëindigen, is onvoldoende geletterd om zich volwaardig te ontplooien op de arbeidsmarkt, in het sociale leven en in verder onderwijs. Dat blijkt uit het onderzoek door het Centrum voor Taal en Onderwijs van de K.U.Leuven. De onderzoekers pleiten voor gerichte acties om binnen het BSO het niveau van lezen en schrijven van de leerlingen te verbeteren.
Toets
In het kader van dit onderzoek werd van 1.700 leerlingen in het derde jaar BSO en het zesde jaar BSO dezelfde lees- en schrijftoets afgenomen. Het ging om taken die ze moeten kunnen uitvoeren om in het maatschappelijk leven volwaardig te functioneren. De leerlingen van het zesde jaar scoorden op de toets nauwelijks beter dan de leerlingen van het derde jaar BSO. De groei van de functionele geletterdheid valt dus tussen het derde en het zesde jaar nagenoeg stil.
Werkloosheid
Eerder dan bijkomende aparte schrijf- en leeslessen pleiten de Leuvense onderzoekers er voor dat het beroepssecundair onderwijs 'het stimuleren van de geletterdheid' zou integreren binnen de beroepsopleiding en de algemene vorming. Hierbij moet gewerkt worden met teksten die voor de leerlingen interessant en relevant zijn. Eerder bleek ook al uit het internationale PISA-onderzoek dat BSO-leerlingen in Vlaanderen op dat vlak slecht scoren. Uit andere studies blijkt een sterk verband tussen laaggeletterdheid en de kans op werkloosheid. (belga/gb)
Bron: www.demorgen.be, 30/09/08
Deze vaststelling verbaast mij niet, integendeel, dat is te verwachten met de huidige stand van zaken ivm literatuuronderwijs in bso.
Ik heb vorig jaar in 2 scholen gestaan en daar eens wat rondvraag gedaan naar het onderdeel 'literatuur' in bso en wat bleek: rond boeken werd niet gewerkt omdat de leerlingen dat toch niet leuk vinden. Niet moeilijk dat de geletterdheid dan op het niveau van de eerste graad blijft hangen.
Leesbevordering staat nochtans wel in het leerplan. En er zijn zoveel mogelijkheden hieromtrent.
Natuurlijk lezen leerlingen niet graag als ze uit een vaste lijst moeten kiezen met boeken die hen niet aanspreken en die dan vaak nog eens moeilijk geschreven zijn ook. Geef hen de kans om eigen boeken aan te brengen en help hen bij die keuze! Breng je eigen enthousiasme over aan de leerlingen door regelmatig boeken te vermelden (kan bijna ALTIJD als het over recente films gaat) en duidelijk te maken waarom lezen zo leuk en belangrijk is.
Ik sta momenteel voltijds in de eerste graad tso als leerkracht Nederlands en biologie en mijn leerlingen weten al van de eerste les dat ik een fervent lezer ben en ze weten ook al wat mijn lievelingsboeken zijn.
Vorige week deed ik een test over de tegenwoordige tijd adhv achterflapteksten van jeugdboeken.
Vraag van een leerling: 'Meneer, was dat niet uw lievelingsboek?'
Als je met passie en enthousiasme over boeken praat, blijft dat echt hangen bij leerlingen en zijn ze veel sneller geneigd om zelf ook eens een boek vast te nemen.
Eén van de achterflapteksten die ik gebruikt heb, ging over het boek 'Hart van Inkt' van Cornelia Funke. Ik hoefde maar te vermelden dat dit boek ook verfilmd ging worden en twee leerlingen wilden het al onmiddellijk in de bib gaan halen.
Nochtans staan er ook in 1 tso in mijn huidige school geen boekbesprekingen gepland. Gelukkig kreeg ik op de eerste vakvergadering wel carte blanche voor mijn voorstel i.v.m. het organiseren van een auteurslezing. :)