PDA

Bekijk de volledige versie : Niet zeuren over downloaden


Barst
24th August 2005, 01:51
Niet zeuren over downloaden...


De muziekindustrie staat superzwak in haar protest tegen het gratis downloaden van muziek van internet op de computer.


In zijn column ’Downloaden? Prima!’, (Trouw , zaterdag 20 augustus) stelt David Feltkamp een aantal contra-argumenten tegenover de bewijsgronden die de muziekindustrie aandraagt tegen het illegaal downloaden van muziek. Feltkamp blijft steken in een soortgelijke retoriek als die waarmee de muziekindustrie schermt, terwijl onderbouwing op sommige gronden veel sterker kan.

’Alleen het aanbieden is illegaal’, antwoordt Feltkamp op de stelling van de muziekindustrie dat muziek auteursrechtelijk is beschermd. Hij heeft klaarblijkelijk geen probleem met het feit dat hij gebruikmaakt van het ’misdrijf’ van een ander. Zonder het aanbod van de één namelijk geen download door de ander.

Op de stelling van de muziekindustrie dat illegaal downloaden haar financieel schaadt, had Feltkamp veel beter kunnen onderbouwen waarom die vlieger niet op gaat. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die regelmatig en veel downloaden, doorgaans meer muziek-cd’s of -dvd’s kopen dan mensen die minder downloaden.

De vergelijking van de muzikanten, die volgens de muziekindustrie ’een moreel recht op hun creatie’ hebben, met een architect, gaat mank. Natuurlijk kan een architect iemand die naar zijn gebouw kijkt geen euro in rekening brengen. Kijken naar een gebouw kun je alleen vergelijken met het horen van een liedje in de supermarkt. Je ziet of hoort de creatie als voorbijganger slechts bij toeval. Een muziekbestand downloaden is daarentegen een welbewuste actie.

Met Feltkamps conclusie dat de muziekindustrie toe is aan een nieuw businessmodel ben ik het eens. Ik kan me geen enkele commerciële organisatie voor de geest halen die zijn eigen (potentiële) klanten voor het gerecht daagt. Waar de filmindustrie doorgaans de mogelijkheden van nieuwe technologie omarmt, zetten platenmaatschappijen de hakken in het zand. En dat terwijl computerfabrikant Apple met zijn internetmuziekwinkel iTunes laat zien dat je binnen 27 maanden een half miljard (!) liedjes kunt verkopen.


Trouw, 24-08-2005

wim leenaerts
24th August 2005, 19:18
Aan mij heeft de muziekindustrie dankzij het downloaden al meer verdient dan ze anders hadden gedaan. Als ik ergens een recensie lees van een CD en denk "hmm die CD wil ik wel eens horen" dan zou ik NOOIT onmiddellijk naar de winkel hollen en 20€ neertellen voor die CD, enkel op basis van die ene recensie. Als ik daarentegen eerst enkele nummers gehoord heb van die CD (door ze te downloaden) weet ik zeker dat ik hem goed ga vinden (of juist niet natuurlijk), en zit het er dik in dat ik hem ook daadwerkelijk koop.

Als de CD's nu niet zo duur zouden zijn, en de artiesten niet in villa's ter grootte van 2 voetbalvelden zouden wonen en geen 25 sportwagens in hun garage hadden staan, zouden er al veel meer CD's gekocht worden.

judithgielens
25th August 2005, 12:25
[QUOTE=wim leenaerts]Aan mij heeft de muziekindustrie dankzij het downloaden al meer verdient dan ze anders hadden gedaan. Als ik ergens een recensie lees van een CD en denk "hmm die CD wil ik wel eens horen" dan zou ik NOOIT onmiddellijk naar de winkel hollen en 20€ neertellen voor die CD, enkel op basis van die ene recensie. Als ik daarentegen eerst enkele nummers gehoord heb van die CD (door ze te downloaden) weet ik zeker dat ik hem goed ga vinden (of juist niet natuurlijk), en zit het er dik in dat ik hem ook daadwerkelijk koop..[/QUOTE]

Bij mij is het vooral zo dat ik graag de laatste nieuwe liedjes wat wil hebben(om mee op reis te nemen voor in de auto, voor op de speelpleinen, ...)
vroeger zou je hebben moeten wachten op bv de cd van donna van de zomer(maar die is dit jaar ook weer pas uit eind augustus wanneer de zomer bijna om is en de helft van die liedjes al niet meer recent zijn) ofwel kon je natuurlijk alle singletjes gaan kopen! (€3/singletje x 20 singletjes= 60€!!!)
dus voor mij is dat downloaden ook wel een goede zaak!

waar ik mij ook vaak aan erger is een full-cd van iemand waar dan (naar mijn smaak) 6 goede liedjes opstaan en 6 minder goede; en zo heeft die persoon bv al 3full-cds gemaakt. Ik vind het dan gewoon handiger om alle liedjes die ik goed vind, op 1cd te zetten, dan hoef ik niet steeds op de > knop te duwen :D

[QUOTE=wim leenaerts]Als de CD's nu niet zo duur zouden zijn, en de artiesten niet in villa's ter grootte van 2 voetbalvelden zouden wonen en geen 25 sportwagens in hun garage hadden staan, zouden er al veel meer CD's gekocht worden.[/QUOTE]
ik dacht dat het vooral de platenfirma's waren die er het meeste aan verdienden? :confused:

katleen
25th August 2005, 14:30
ik kan er niets meer op zeggen dan: ik vind cd's en singles gewoonweg te duur! Ik ga gewoon in de bibliotheek de cd's halen om te kopiëren want met downloaden heb ik al teveel virusjes binnengehaald :(

Kenny
25th August 2005, 18:51
Detective: This is the home of Lars Ulrich, the drummer for Metallica. [they approach a bush] Look. There’s Lars now, sitting by his pool. [he’s seen sitting on the edge of a chaise longue, his face in his hands, softly sobbing]

Kyle: What’s the matter with him?

Detective: This month he was hoping to have a gold-plated shark tank bar installed right next to the pool, but thanks to people downloading his music for free, he must now wait a few months before he can afford it. [a close-up of Lars sobbing] Come. There’s more. [leads them away. Next seen is a small airport at night] Here’s Britney Spears’ private jet. Notice anything? [a shot of Britney boarding a plane, then stopping to look at it before entering] Britney used to have a Gulfstream IV. Now she’s had to sell it and get a Gulfstream III because people like you chose to download her music for free. [Britney gives a heavy sigh and goes inside.] The Gulfstream III doesn’t even have a remote control for its surround-sound DVD system. Still think downloading music for free is no big deal?

Kyle: We… didn’t realize what we were doing, eh…

Detective: That is the folly of man. Now look in this window. [they are at another mansion, and they look inside a picture window] Here you see the loving family of Master P. [He’s shown tossing a basketball to his wife while his kid tries to catch it] Next week is his son’s birthday and, all he’s ever wanted was an island in French Polynesia. [his mom lowers the ball and gives it to the boy, who smiles, picks it up and drops it. It rolls away and he goes after it]

Kyle: So, he’s gonna get it, right?

Detective: I see an island without an owner. If things keep going the way they are, the child will not get his tropical paradise.

Stan: [apologetically] We’re sorry! We’ll, we’ll never download music for free again!

Detective: [somberly, dramatically] Man must learn to think of these horrible outcomes before he acts selfishly or else… I fear… recording artists will be forever doomed to a life of only semi-luxury.

South park :D

Lennart
31st December 2007, 14:55
Ik download nooit muziek en ik zal het ook nooit doen.
Het neemt de charme weg van de cd's gaan te kopen. Zo als je thuis komt met dat nieuwe cd'tje, steekt het in de stereo en terwijl je luistert naar de nieuw gekochte muziek lees je het bijgesloten boekje. Dit vind ik één van de tofste dingen aan muziek. Samen met mijn vader hebben we al over de 1000en cd's gekocht, maar we kunnen er niet met stoppen.

thomasopdebeeck
26th September 2008, 15:34
Meestal download ik eerst een liedje om te horen of de groep me wel aanspreekt en als dat zo is dan koop ik gewoon de CD want zo weet ik zeker dat ik de beste kwaliteit van muziek heb.

Smits.Diede
27th September 2008, 11:05
Eentje uit de oude doos: 11/12/07

Illegaal downloaden stimuleert de verkoop van cd’s, zo blijkt uit een onderzoek, dat onder leiding van de Canadese overheid werd gedaan. Twee professoren van de universiteit van Londen, het bedrijf Decima Research en de Canadese overheid zelf, voerden het onderzoek uit. Men is tot de logische conclusie gekomen dat wie meer met muziek bezig is, meer aan muziek uitgeeft.Voor ieder album worden er 0,44 cd's meer verkocht. Dat komt ongeveer uit op de verkoop van één extra cd op twee illegaal gedownloade cd’s.

Mensen downloaden muziek om de simpele reden dat ze een nummer willen horen vooraleer ze een album kopen. Volgens de opiniepeiling zou één vierde van de mensen muziek downloaden om de eenvoudige reden dat bepaalde muziek niet te koop is.


Bron: http://www.digilandrecords.com/news/digitale-muziek/illegaal-downloaden-stimuleert-verkoop-van-muziek.html

Vincent
27th September 2008, 19:24
Ik denk dat de platenmaatschappijen nog genoeg verdienen met het geld dat ze verdienen van de optredens van de muziek groepen. De grote groepen als metallica en iron maiden bv zullen geen boterham minder moeten eten.
Als iemand grootschalig gaat downloaden en de cd's zelf gaat doorverkopen is het natuurlijk een ander verhaal en mag er best hard opgetreden worden met boetes.

Niel.OpdeBeeck
28th October 2009, 20:54
De grote groepen zullen inderdaad daar geen verlies aan maken, maar hoe zit dat voor de kleindere groepen? langs de ene kant krijg je wel naambekendheid maar langst de andere kant dalen de inkomsten van uw cd-verkoop!

Matijs.Boeckx
30th October 2009, 01:00
Ik vind ook dat er helemaal niets gedaan wordt tegen illegaal downloaden.
Ook vind ik dat het niet moet. Dit is niet omdat ik er zoveel voordeel uit haal maar ik zal mij proberen te beargumenteren...
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die regelmatig en veel downloaden, doorgaans meer muziek-cd’s of -dvd’s kopen dan mensen die minder downloaden.
Hier ben ik volledig mee akkoord!
Mensen die actief met muziek bezig zijn zullen volgens mij ook sneller een cd-winkel binnen stappen. Wat ik vaak doe is de cd kopen nadat ik hem al beluister heb op mijn pc. Ik heb toch een heel aantal cd's in mijn kast staan dus ik kan niet echt zeggen dat ik de muziekindustrie boycot.

Ik denk ook dat de muziekindustrie niet veel doet tegen muziekpiraterij omdat zij gewoon nog steeds veel geld verdienen. Het is een enorme sector die met opkomen van de consumptie zeer sterk gegroeid is.

Wat ik mij afvraag: zijn er controles? Ik hoor wel verhalen van mensen die boetes moesten betalen voor enorme aantallen illegale muziek maar wat zie je er van? SABAM is een organisatie voor auteursrechten die zegt dat zelfs een bandje geen geld mag verdienen door covers te spelen tenzij je ervoor betaald! Sommige regels gaan zo ver dat je spontaan laat vallen. En wie houdt je tegen?