PDA

Bekijk de volledige versie : Paardenspel als lesmateriaal in middelbaar onderwijs


Jill Wuyts
26th September 2008, 15:26
Paardenracespel als lesmateriaal in middelbaar onderwijs

De Britse instantie voor paardenraces (BHA) ontwikkelde onlangs een ‘business game’ voor middelbare scholieren. In het spel ‘Raceday for Schools’ krijgen de studenten de leiding over een renbaan en een virtueel paard. Op deze manier leren ze de effecten kennen van zakelijke beslissingen.

Marketing, besluitneming, leidersschap en financieel inzicht komen aan bod in de vorm van quizzen en spelletjes. Het spel is een gratis leerinstrument, geschikt voor kinderen van elf tot zestien jaar oud. De BHA hoopt dat met het uitbrengen van ‘Raceday for Schools’ meer studenten interesse krijgen voor de raceindustrie.

25/09/2008 09:46
www.britishhorseracing.com/racedayforschools

Anneleen Verboven
12th November 2008, 20:19
Ik vind dit een heel leuk initiatief! Op deze manier kunnen jongeren leren omgaan met geld en kunnen ze er ook de gevolgen van leren kennen. Bij dit spel kunnen ze zelf ondervinden dat het goed kan gaan, maar ook dat het fout kan lopen, natuurlijk is dit dan zonder al te grote gevolgen. Het is misschien niet zo voor de hand liggend dat ze dit moeten achterhalen via een fictieve paardenrace, maar ik denk dat elke manier om dit duidelijk te maken welkom is, zeker nu na de financiële crisis. En waarom zou men dit niet leuk vinden of gebruiken als het leerrijk is en toch ook leuk.

Jill Wuyts
19th November 2008, 02:48
Oeps, ik zag net dat ik nog geen eigen mening heb gegeven.
Het lijkt mij een goed idee om dit een keer te gebruiken als lesmateriaal, een aanvulling op de les. Anderzijds zou ik toch eerder zoeken naar een concreter spel dat beter aansluit op de leefwereld van de puber. Toch is het zeer belangrijk dat pubers geld bewust 'leren' leven. 'De BHA hoopt dat met het uitbrengen van Raceday for Schools meer studenten interesse krijgen voor de raceindustrie', hierbij zie ik de essentie van de zaak niet.

jan van hoogten
19th November 2008, 11:14
Aansluiting bij de leefwereld en concretisering van lesinhouden is altijd goed voor leerlingen dus dit zal zeker een goed initiatief zijn. Misschien is het ook een goede aanzet om iets aan te leren in verband met het gevaar van kansspelen. Renbanen en paarden dat gaat toch steeds gepaard met gokken en dus ook het eventueel in de val gelokt worden door "geldwinst", wat vaak uitdraaid in geldverlies!

Ik heb de website even bestudeerd en het ziet er wel echt degelijk uit. Spijtig dat alles in het Engels is natuurlijk.

Wat ik vooral vreemd vind is het gegeven dat het de paardenraciindustrie is die met zoiets afkomt? Ik zie dat ze hier promotie willen voeren voor hun sector maar wat is de bedoeling hiervan? Ik ben niet echt vertrouwd met raceindustrie maar de link met school zie ik toch niet echt direct? Raceindusrie doet mij direct denken aan gokken en dat lijkt mij niet echt een opvoedkundig thema in scholen? Langs de andere kant is het misschien wel heel betrokkenheidsverhogend?

Komen ze zomaar op de proppen met dit initiatief of zit er één of andere instantie achter dit project?