PDA

Bekijk de volledige versie : Studentenkamers op overschot


Barst
24th August 2005, 01:46
Studentenkamers op overschot


De kotbazen in Leuven krijgen hun kamers niet meer kwijt. Er staan nog minstens 1.075 studentenkamers te huur. Door het overschot stabiliseert de gemiddelde huurprijs op 230 euro. De huisvestingsdienst van de KU Leuven verwacht tot 2008 een jaarlijkse stijging van onverhuurde kamers.


IN de databank van de KU Leuven stonden gisteren nog 1.075 vrije studentenkamers op de privémarkt. Tussen 2000 en 2002 was er nog een schaarste, waardoor de prijzen de hoogte in schoten. Vandaag kost een kamer evenveel als vorig jaar. ,,Er zijn veel kamers bijgekomen'', zegt Claude Seyns, het hoofd van de universitaire huisvestingsdienst. ,,In de Parkstraat opende de universiteit een complex met 113 nieuwe kamers. Ook op de privémarkt kwamen er extra kamers en de stad promoot behoorlijk intensief het wonen boven winkels. We vermoeden bovendien dat het aantal kotstudenten daalt. Allicht is dat een effect van de prijsstijging van de afgelopen jaren. Als je in Aarschot of Tienen woont, kan je veel geld uitsparen door met de trein naar de stad te komen. Voor 230 euro per maand kan je zelfs al een kleine wagen kopen.''

De universiteit verwacht de volgende jaren nog meer overschot op de markt. ,,Tot 2008 komen er wellicht elk jaar nog onverhuurde kamers bij'', zegt Seyns. ,,Wij zijn in elk geval nog enkele residenties aan het bouwen. Op die manier komen er al een honderdvijftigtal kamers bij aan de Minderbroedersstraat en ook elders in de stad willen we nog bijbouwen.''

Meer kamers dus, terwijl het aantal studenten stabiel blijft. ,,We hebben geen idee hoeveel kamers er precies zijn in Leuven. In 1996 was er een telling en kwamen we op 30.000. Er is een nieuwe studie nodig om het huidige aantal precies te bepalen.''

De Leuvense kotbazin Lieve Embrechts heeft nog maar drie van haar tien kamers aan de Janseniusstraat verhuurd. ,,In het verleden is het al gebeurd dat de studenten hier stonden te vechten voor de kamers. Ik heb nog nooit kamers op overschot gehad.''

Ook de kamers van drie studentenpanden aan de Geldenaaksevestzijn niet allemaal verhuurd. ,,Vorig jaar waren ze alle dertig weg in juli'', vertelt Arvid Van Grunderbeeck, afgestudeerd en inwonend student. ,,Nu zijn er nog acht over. Vorig jaar kwamen er hier elke dag tien kandidaten aanbellen, nu misschien nog eentje. De studenten beginnen eerst in het stadscentrum te zoeken. Het duurt een tijdje vooraleer ze hier aan de rand terecht komen.''

Het kameroverschot is financieel in ieder geval een goedee zaak voor de studenten. ,,Ik huurde vijf jaar geleden een kamer voor 175 euro per maand. Toen ik vorig jaar afstudeerde was dat al 225 euro. Toen was er nog een schaarste.''


24/08/2005 (bcz)

©Copyright De Standaard

judithgielens
25th August 2005, 12:34
hoewel wij nu niet in een grootstad zitten, denk ik dat je het hier in vorselaar toch ook wel merkt!
toen ik 3jaar geleden rondhoorde bij een aantal mensen, zeiden ze dat je voor de peda of voor een kot er heel snel moest bij zijn!
vorig jaar heb ik dan weer opgevangen dat de 6e jaars van het internaat ook een kamer kregen in de peda omdat deze anders misschien niet zou volgeraken.
bij ons op kot voelden we het vorig jaar ook: 2kamers bleven heel het jaar leeg en dit jaar tot hiertoe ook, de jaren ervoor waren die altijd verhuurd.
ik heb wel de indruk dat er meer 3e jaars nog op kot blijven, en dat er meer eerstejaars al een auto hebben en gerust op en af kunnen rijden.

Kenny
25th August 2005, 18:57
Wij moesten in april al bevestigen of we op kot gingen blijven of niet want er was toen al een wachtlijst...