PDA

Bekijk de volledige versie : Politieke overtuiging zit in de genen


DieterVerheyen
24th September 2008, 23:19
De meesten van ons gaan er prat op dat onze politieke overtuiging voortvloeit uit onze persoonlijke ervaringen en kennis van de actualiteit. Helaas, uit onderzoek blijkt nu dat biologische factoren ook een grote rol spelen bij de manier waarop wij ons stembiljet invullen.

Tot die ontdekking kwam Douglas Oxley van de Amerikaanse universiteit van Nebraska. Hij ondervroeg 49 vrijwilligers die stuk voor stuk sterke politieke opvattingen hadden, over een hele reeks internationale, economische en sociale thema's. Daarnaast werden de deelnemers onderworpen aan twee laboratoriumproeven om hun fysiologische reacties na te gaan.

In de ene proef moesten de deelnemers 33 beelden bekijken, waarvan er drie zeer bedreigend of gruwelijk waren. In de andere proef werden de deelnemers blootgesteld aan onverwacht lawaai en ook hier werd de reactie gemeten. Volgens het onderzoek weerspiegelden de reacties de politieke overtuigingen van de proefpersonen: degenen die niet sterk reageerden op angstaanjagende beelden of geluiden bekeken de wereld vanuit een progressief oogpunt, de mensen die het ergst schrokken, waren het duidelijkst conservatief. (belga/bdr)

bron: HLN.be - 21/09/08 11u36

DieterVerheyen
24th September 2008, 23:27
Eerste bemerkingIk denk dat een politieke overtuiging bij een aantal mensen inderdaad te maken heeft met het milieu waarin zij opgroeien. Maar dat zit dus niet in de genen. Het is geweten dat in België een "vlottende massa" bepaalt wie het haalt bij verkiezingen. Dit zijn de kiezers die regelmatig hun kiesgedrag wijzigen...wil dat zeggen dat hun genen alle 5 voet veranderen?
Mocht er geen stemplicht zijn zou het politieke landschap er wel eens heel anders kunnen uitzien.

Tweede bemerking
Wat is er wetenschappelijk aan dit artikel, beste mensen?
Naar mijn eigen zeggen is dit artikel gelul! (sry voor mijn woordgebruik)
Want... Ten eerste is een populatie van 49 statistisch niet relevant. De kans op toevallige afwijkingen is veel te groot. Ten tweede wordt hier enkel een correlatie onderzocht, en een correlatie is nog steeds geen oorzakelijk verband. En ten derde is er helemaal geen sprake van genetisch onderzoek in dit "experiment".

Ik pleit er bij deze dus nogmaals voor om onderzoeken kritisch te bevragen!

Grtz.