PDA

Bekijk de volledige versie : Negen op de tien afgedankte voertuigen gerecycleerd


stijn.neefs
24th September 2008, 16:39
BRUSSEL - Bijna negen op de tien afgedankte voertuigen worden in België gerecycleerd. Dat is flink meer dan het door Europa opgelegde minimum van 85 procent. Dat heeft Febelauto, de instantie die de recyclage overwaakt, bekendgemaakt.

Febelauto baseert zich op een studie van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (Ovam). Vele lidstaten halen de EU-norm niet.

Er zijn 95 erkende centra voor ontmanteling en recyclage van voertuigen in ons land. Die hebben vorig jaar voor 113.447 ton opnieuw gebruikt, gerecycleerd of een nuttige toepassing gegeven.

40 Atomiums

De recyclage levert iedere dag 393.000 kilogram metalen op die als grondstof dienen in de metaalindustrie. Ter vergelijking: ieder jaar kun je met de teruggewonnen metalen veertig nieuwe Atomiums bouwen, aldus Febelauto. Ook de onderdelen, de kunststoffen, het glas en andere materialen krijgen een tweede leven.

Spijtig genoeg zijn er vandaag nog steeds een aantal bedrijven die zich boven de wet stellen en die zich niet houden aan de milieuregels.

Methodes

Op welke manier worden de voertuigen verwerkt in de erkende centra?

Depollutie: Alle vloeistoffen en gevaarlijke onderdelen worden verwijderd.

Ontmanteling: Alle wisselstukken worden gedemonteerd om hergebruikt te worden.

Vernietiging: Het karkas van het voertuig wordt geperst, geknipt en/of vermalen.

Recyclage: In en na de shredder – een heel grote maalmachine – worden de materialen weer uitgesorteerd via magneettrommels, drijf- en zeeftechnieken, optische en andere technologie. De materialen krijgen een tweede leven en gaan terug als grondstoffen naar de staalindustrie, de kunststoffenindustrie, of andere industrietakken.
Tom Ysebaert

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF24092008_079

jonas.de.ceulaer
24th September 2008, 19:38
Eindelijk wordt er nog eens positief nieuws geschreven over België. Dat is toch al 1 ding waarmee we kunnen opvallen ten opzichte van de rest van Europa. Het gaat dan nog over recycleren, iets wat heel belangrijk is voor het milieu. Wat het extra interessant maakt is het feit dat Europa heel wat initiatieven aan het nemen is om milieuvriendelijker te worden. Ik hoop dan ook dat Europa nu anders gaat kijken naar België in plaats van te zeggen dat België het landje is met de problemen van Leterme. Ik weet wel niet wat andere chauffeurs denken over zo’n gerecycleerde auto. Ik ben alvast voor. Als je weet dat er zelfs mensen zijn die binnen het jaar een nieuwe auto kopen, dan is het handig om de schroothoop wat te verkleinen door te recycleren. Zoals je vermeldt zijn er nog steeds enkele bedrijven die zich boven de wet en de milieuregels plaatsen. Ik denk dat het vooral de kwaliteitsmerken zullen zijn, die hun “glans” willen houden. Ik weet niet hoe het komt, maar mensen lijken te denken dat een gerecycleerde auto minderwaardig is. Misschien brengt men dan het woord ‘recycleren’ te snel in verband met ‘tweedehands’. Ik vind het wel leuk dat ons landje hierin uitblinkt in vergelijking met het Europees opgelegde minimum, want met de overige milieuregels lukt het niet zo goed in België.