PDA

Bekijk de volledige versie : ’De’ Marokkaan bestaat niet

Barst
23rd September 2008, 02:39
’De’ Marokkaan bestaat niet

Wat onnozel van mij om in mijn zaterdagcolumn te schrijven dat ’de’ Marokkaanse gemeenschap niets doet om haar eigen problemen krachtig op de agenda te zetten.

Ik doelde op het geweld, vandalisme, racisme, seksisme, asociaal gedrag en de criminaliteit van jonge Marokkanen overal in het land. En om precies te zijn: op de onleefbaarheid, onveiligheid en maatschappelijke instabiliteit die hun verwerpelijke gedrag in vele Nederlandse steden veroorzaakt. In mijn immense naïviteit vond ik dat er binnen die gemeenschap een formidabel debat zou moeten ontstaan. Ver van het traditionele slachtofferschap, de steriele schaamte en de hypocrisie. Maar er is helemaal geen Marokkaanse gemeenschap dus kan niemand van binnenuit ingrijpen of verantwoordelijkheid nemen voor de algehele passiviteit. Want volgens Farid Azarkan, gisteren in het tv-programma Goedemorgen Nederland (GMN), bestaat ’de’ Marokkaanse gemeenschap niet. Dat heb je trouwens ook met ’de’ islam: wanneer je daar kritiek op hebt, bestaat-ie plots niet meer. Verdampt, foetsie. Farid is een grappige tv-bekendheid aan het worden, die graag wegkijkt als hij aangesproken wordt. Een paar weken geleden al beschuldigde hij Job Cohen van ’stigmatisering’ in de zaak van het belaagde ambulancepersoneel. Het gaat maar om een kleine groep, zei Farid. Tel maar eens al die ’kleine groepen’ bij elkaar op, die in kleine, middelgrote en grote steden het leven van hun stadsgenoten verzieken en je hebt niet alleen een leger van jonge boeven, maar ook een zee van onbehagen en een echt maatschappelijk probleem voor de komende tien tot twintig jaar. Maar goed, niets aan te doen en niemand om aan te spreken binnen ’de’ gemeenschap waaruit deze vandalen voortkomen. Maar let op: ook die tientallen, al dan niet gesubsidieerde organisaties die zeggen Marokkanen te vertegenwoordigen zijn de facto spookschepen op een oceaan van leegte. Te beginnen met het Samenwerkingsverband van Marokkanen in Nederland, waarvan Farid Azarkan de directeur is. In wiens naam fulmineert die man dan als hij over stigmatisering van een niet bestaande gemeenschap rept? Er is in die uitzending van GMN nog iets merkwaardigs gebeurd. Presentatrice Raja Felgata, zelf van Marokkaanse afkomst, ging poolshoogte nemen in Gouda. Het leverde een nietszeggende ultrakorte reportage over jonge vandalen die ongehinderd hun grijsgedraaide plaat weer eens mochten afspelen: discriminatie! Zwartmakerij! Na afloop verscheen een verongelijkte Felgata in de studio. Ze had, zei ze, heel lang getwijfeld of ze dat wilde zeggen want, weet u wel, het kon ’olie op het vuur’ werpen. Maar eerlijk is eerlijk: Raja is door diezelfde jongens tijdens de reportage bestolen. Hoe en wat mochten we niet weten. Ik vroeg me onmiddellijk af: is Raja Felgata echt journaliste? Een echte journalist gaat ’niet lang twijfelen’ om relevante feiten aan zijn publiek te melden. Die laat in geen geval zijn etnische komaf of zijn politieke overtuiging prevaleren. Maar natuurlijk, net als ’de’ Marokkaanse gemeenschap bestaat ’de’ echte journalist helemaal niet.

Trouw, 23-09-2008 (Sylvain Ephimenco)