Barst
18th September 2008, 19:33
Pessimisme over wetenschapsstudenten
BRUSSEL - Het aantal studenten wiskunde, technologie en wetenschappen is de voorbije jaren gedaald.
De voorbije acht jaar is het aantal studenten wetenschappen, toegepaste wetenschappen en biomedische wetenschappen met 5,1 procent gedaald. In de professionele bachelors industriële wetenschappen, technologie en informatica bedraagt de daling in die periode 1,3 procent. De academische opleidingen van de hogescholen, ten slotte, hebben hun studentenaantal industriële wetenschappen en technologie met een kwart zien dalen.
Dat blijkt uit een berekening die de onderwijskundigen Jef Verhoeven en Kurt De Wit hebben gemaakt, en die in het jongste nummer van het onderwijstijdschrift Delta staat.
De daling steekt af tegen de stijging van het totale aantal studenten in het Vlaamse hoger onderwijs. De voorbije jaren gaan steeds meer mensen naar een hogeschool of universiteit (zie grafiek). Maar die stijging is er vooral dankzij boomende opleidingen als psychologie en lerarenopleiding.
De daling van de 'harde' studierichtingen is alarmerend omdat de Europese Commissie in haar Lissabonstrategie vraagt dat het aantal afgestudeerden in precies wetenschappen, wiskunde en technologie tussen 2000 en 2010 met vijftien procent zou stijgen.
Een andere opvallende vaststelling in de berekening van Verhoeven en De Wit is dat zestig procent van de universiteitsstudenten in maar zes van de 21 studiegebieden is ingeschreven. Die concentratie is de voorbije jaren ook niet zoveel veranderd. Rechten en aanverwante wetenschappen staan op nummer één, (toegepaste) economische wetenschappen op twee en psychologie op drie.
In de hogescholen hebben handelswetenschappen en bedrijfskunde altijd op de eerste plaats gestaan. De tweede plaats was traditioneel voor industriële wetenschappen, maar in de loop van de voorbije jaren heeft de lerarenopleiding die plaats ingenomen.
Op dit moment zijn de vrouwelijke studenten zowel aan de hogescholen als aan de universiteiten in de meerderheid (54,5 en 55,1 procent). Meisjes hebben hun meerderheid aan de hogescholen al in 1985 veroverd. Aan de universiteiten heeft het tot 1996 geduurd vooraleer de vrouwen in de meerderheid waren.
www.vlir.be
www.vlhora.be
DS, 18-09-2008 (pl)
BRUSSEL - Het aantal studenten wiskunde, technologie en wetenschappen is de voorbije jaren gedaald.
De voorbije acht jaar is het aantal studenten wetenschappen, toegepaste wetenschappen en biomedische wetenschappen met 5,1 procent gedaald. In de professionele bachelors industriële wetenschappen, technologie en informatica bedraagt de daling in die periode 1,3 procent. De academische opleidingen van de hogescholen, ten slotte, hebben hun studentenaantal industriële wetenschappen en technologie met een kwart zien dalen.
Dat blijkt uit een berekening die de onderwijskundigen Jef Verhoeven en Kurt De Wit hebben gemaakt, en die in het jongste nummer van het onderwijstijdschrift Delta staat.
De daling steekt af tegen de stijging van het totale aantal studenten in het Vlaamse hoger onderwijs. De voorbije jaren gaan steeds meer mensen naar een hogeschool of universiteit (zie grafiek). Maar die stijging is er vooral dankzij boomende opleidingen als psychologie en lerarenopleiding.
De daling van de 'harde' studierichtingen is alarmerend omdat de Europese Commissie in haar Lissabonstrategie vraagt dat het aantal afgestudeerden in precies wetenschappen, wiskunde en technologie tussen 2000 en 2010 met vijftien procent zou stijgen.
Een andere opvallende vaststelling in de berekening van Verhoeven en De Wit is dat zestig procent van de universiteitsstudenten in maar zes van de 21 studiegebieden is ingeschreven. Die concentratie is de voorbije jaren ook niet zoveel veranderd. Rechten en aanverwante wetenschappen staan op nummer één, (toegepaste) economische wetenschappen op twee en psychologie op drie.
In de hogescholen hebben handelswetenschappen en bedrijfskunde altijd op de eerste plaats gestaan. De tweede plaats was traditioneel voor industriële wetenschappen, maar in de loop van de voorbije jaren heeft de lerarenopleiding die plaats ingenomen.
Op dit moment zijn de vrouwelijke studenten zowel aan de hogescholen als aan de universiteiten in de meerderheid (54,5 en 55,1 procent). Meisjes hebben hun meerderheid aan de hogescholen al in 1985 veroverd. Aan de universiteiten heeft het tot 1996 geduurd vooraleer de vrouwen in de meerderheid waren.
www.vlir.be
www.vlhora.be
DS, 18-09-2008 (pl)