PDA

Bekijk de volledige versie : 'Vergeet niet: hij is nog maar een kind'


Barst
16th September 2008, 17:03
'Vergeet niet: hij is nog maar een kind'


ESSENE - 'Sorry voor de schade. Sorry voor jullie hartzeer', zegt de moeder van een van de grafschenners.


'Ik ben er kapot van. Het is ook voor mij een hele shock', zegt de 40-jarige moeder van een van de kinderen die zaterdag 143 graven schonden in Essene. De vrouw durft amper de deur van haar halfopen bebouwing in een sociale woonwijk in Essene openen. 'Vannacht dacht ik dat ze ons zouden lynchen. We lagen in bed toen er plots hard werd geklopt. Rond middernacht stonden ze hier terug. We móesten wel opendoen, want ze maakten onze drie kinderen bang.' Volgens de vrouw waren het drie of vier jonge mannen. 'Ze scholden ons uit. Ze zeiden dat we slechte mensen zijn.' De vrouw diende een klacht in bij de politie.

Volgens de moeder is haar zoon van 7 bang. 'Hij durfde vanochtend niet alleen naar school. Ik heb hem toen naar school gebracht.' Volgens de vrouw beseft haar zoon dat hij een stommiteit beging door met een vriendje en een vriendinnetje 143 graven te beschadigen. 'Ik was nog nooit op het kerkhof geweest. Ik heb zelfs aan mijn andere kinderen moeten vragen waar het kerkhof ligt. En hij mocht eigenlijk niet zo ver van huis spelen.'

De vrouw zegt dat ze met veel vragen zit. 'Zijn alle schuldigen wel opgepakt? Ik vraag me af of er geen andere en grotere kinderen bij betrokken waren. Ik ga contact opnemen met de politie. Ik wil dat ze onderzoeken of zo'n klein en mager kind wel capabel is om zoiets te kunnen doen.' Dat haar zoon op het kerkhof is gezien, ontkent ze niet. 'Het staat natuurlijk wel vast dat hij daar dingen heeft gedaan. Bloemen weggetrapt, en beeldjes.'

Volgens ha-r gaat het niet goed met haar zoon. Ze heeft hem gestraft. Zijn oudere zus heeft het lastig met de oordelen over haar broertje en haar mama. 'Op de bus zeiden de andere kinderen slechte dingen over ons. Dat de ouders van de daders slechte mensen zijn. Ik kon me niet verdedigen. Ik probeer er zoveel mogelijk over te zwijgen.' De moeder stelt zichzelf in vraag. 'Ik denk aan niets anders: ben ik geen goede mama? Heb ik niet genoeg mijn best gedaan?'

Ze vindt zichzelf nochtans een heel strenge moeder. 'Ik ben van Oost-Europese afkomst. De school heeft het me al vaker gezegd: je bent te streng voor je kinderen.' De moeder vreest de controle die ze nu mag verwachten. 'Het jeugdgerecht gaat nu maatschappelijk werkers op ons dak sturen. Ze zullen wel zeggen dat ik een slechte mama ben.'


DS, 16-09-2008 (bjm)

Kim Geerts
22nd September 2008, 19:11
Kinderen van 7 à 8 jaar, die 143 grafzerken zwaar beschadigen, dat vind ik ongeloofwaardig. Het is een zware karwei. Hebben die kinderen wel kracht genoeg? Hoelang zijn ze dan wel aan die activiteiten bezig geweest? Hebben ze die ravage alleen aangericht of kregen ze hulp van anderen? Dat zijn vragen die ik me stel.
Hebben deze kinderen geen begeleiding nodig? De kinderen richtten deze ravage aan uit verveling. Ze hebben waarschijnlijk geen besef over wat ze aangericht hebben en welke gevolgen dit kan hebben.
De overheid zou meer plaatsen moeten voorzien, waar kinderen creatief kunnen bezig zijn en zich kunnen amuseren, zodat ze minder op straat rondhangen. Ook ouders moeten ervoor zorgen dat hun kinderen zich niet vervelen en moeten hen stimuleren om aan zulke activiteiten deel te nemen.

Jolien Willems
23rd September 2008, 12:34
Is het wel geloofwaardig dat zulke jonge kinderen echt grafzerken zouden kunnen vernielen? Er wordt helemaal niet vermeld wat ze juist vernielden, hebben ze wel degelijk de zerken aan dingenen getrapt, of hebben ze de bloemen vernield? Dit is wel een groot verschil, want als ik eraan denk dat zulke jonge kinderen zerken stuk maken, dan vraag ik mij af of dit wel mogelijk is als je zo jong bent? En om daarom ook nog de schuld in de schoenen van de moeder te schuiven, dat ze haar kinderen niet goed opvoed, dat vind ik belachelijk. Het lijkt me weinig waarschijnlijk, want ze heeft 3 kinderen en slechts één ervan steekt zulke dingen uit? De andere 2 zijn dus wel goed opgevoed?!
Misschien moet de gemeente in de woonwijk een speelplein opbouwen waar deze kinderen terrecht kunnen wanneer ze zich vervelen, zodat ze niet iets moeten zoeken om zich te 'amuseren'.
Misschien is het ook mogelijk dat ze onder druk stonden bij oudere jongens van hun school om er bij te kunnen horen?

BjornBlommé
23rd September 2008, 19:53
Ik heb ergens gelezen dat de kinderen zich 'verveelden'. Op momenten dat ik mij verveel ga ik geen graven vernielen op het dichtsbijzijnde kerkhof. Ik vond het een vrij schokkend gebeuren. Ik stel mij natuurlijk ook de vraag of dit allemaal 'geloofwaardig' is. Het verbaasde me dat het hier over kinderen gaat van 7 jaar. Dat de dorpsgenoten woedend reageren is naar mijn mening vrij logisch. Het gaat hier over 143 graven en dat is een heel aantal. Ik vind het niet terecht dat ze zo reageren tegen de ouder en hun kind. Ik vind dat er nog niet genoeg duidelijkheid is over de feiten. Het verbaasd me inderdaad dat kinderen van 7 zulke schade kunnen aanrichten. Misschien zat er nog iemand die ouder is in het spel? Een hint naar ouders in spé: als je kind ergens gaat spelen vraag dan waar hij naartoe gaat en met wie. Spreek ook een uur af wanneer je kind thuis moet zijn. Het duurt volgens mij een eeuwigheid om 143 graven te vernielen. Het verbaast me dat de moeder niet wist waar haar kind uithing. Ik wacht nog met het vellen van een definitief oordeel totdat de zaak verder is uitgewerkt