PDA

Bekijk de volledige versie : Aardrijkskundigen en Geschiedkundigen: De ontginning van de Kalmthoutse Heide


Pieterjan
21st August 2005, 02:58
De ontginning van de Kalmthoutse Heide door de eeuwen heen
Tentoonstelling 'Graven, plaggen en steken'

De tentoonstelling 'Graven, plaggen en steken' wordt wegens succes verlengd tot 10 januari 2006. Je flitst met de teletijdmachine naar de start van de tentoonstelling zo'n vijf eeuwen terug. Tijdens je reis met Suske en Wiske beleef je er de noeste arbeid op de Kalmthoutse Heide. De boer is volop aan het plaggen en de boerin plaatst de bijenkorven bij de bloeiende heidestruiken. Wat verder stapelen werkmannen de blokken turf op een vaarschuit. Later zie je arbeiders in de Kalmthoutse duinen zand scheppen voor de verhoogde spoorwegbedding in Antwerpen. Je komt er vast nog enkele tegen die uitrusten in de herberg van Moeder Kee. Ondertussen snijdt de bezembinder struikhei om nieuwe bezems te maken. Je eindigt je uitstap bij de schilders van de Grijze School die dit fraaie stukje natuur vastleggen op doek. Dankzij en ook ondanks die duizenden handen werd de Kalmthoutse Heide een brok natuur waar wij nu volop van kunnen genieten. Aansluitend bij de tentoonstelling kan je ook een historische wandeling maken, waar je kennis maakt met de overblijfselen van de jarenlange menselijke impact. Voor deze tentoonstelling moet je in het Natuureducatief Centrum "De Vroente", zijn. Dagelijks open van 9.00 tot 17.00 u. en in het weekend en op feestdagen van 14.00 tot 17.00 u. Gratis toegang. Info: NEC De Vroente, Putsesteenweg 129, 2920 Kalmthout Tel.: 03/620 18 30 E-mail: devroente@lin.vlaanderen.be Webstek: www.devroente.be

Lijkt me interessant voor de mensen die aardrijkskunde en geschiedenis aanbelangen. Sluit trouwens aan bij de leerstof van vorige examens. (aardrijkskundigen onder ons herinneren zich nog wel de "plaggen" :p) Mensen die willen gaan laat me aub iets weten want zou ook graag gaan maar liefst zo vlug mogelijk. Evi wil wel maar kan niet wegens herexamens. Vandaar laat iets weten dan ga ik gerust mee, wil wel rijden.

judithgielens
21st August 2005, 12:26
ik zou da wel graag mee willen gaan doen!
raar eigenlijk dak daar nog niets van heb gehoord of heb gezien, hoewel ik er maar 2km vanaf woon!
khebt ook al aan yannick gevraagd, maar nog nix teruggehoord.
is het jou bedoeling dat je het echt nog in de vakantie wilt gaan doen? want ik zit ook nog wel met herexamens :(
maar het loopt toch tot 10 januarie van volgend jaar, dus misschien kunnen we het ook gewoon in een weekend doen?

let me know!ik woon er toch vlakbij dus moest het nu ni gaan, dan ga ik wel eens op mn eentje met wa mensen!

Pieterjan
21st August 2005, 12:28
Nee het is eigelijk niet de bedoeling om dat deze vakantie nog te doen. Achteraf bekeken kunnen we dit beter gewoon in een weekend doen zoals je zegt Judith. Dan kunnen we op school misschien nog wat volk ronselen. ;)

judithgielens
21st August 2005, 16:28
yannick gaat ook al mee ondertussen! dus dan zien jullie dieje ook nog is allemaal!
enja, misschien kan je dat inderdaad best ook eens voorstellen in de aardrijkskundeles ofzo? desnoods bellen we daar ook eens voor, of ik wil ook wel eens ne keer langsgaan om te horen of er op ne zaterdag dat dan alleen kan gedaan worden voor onze groep?

Kenny
21st August 2005, 17:04
[QUOTE=Pieterjan]Tijdens je reis met Suske en Wiske beleef je er de noeste arbeid op de Kalmthoutse Heide.[/QUOTE]
Ik ga passen... maar ben des te meer geïnteresseerd in de foto's. :p