PDA

Bekijk de volledige versie : IP-adressen raken uitgeput


Barst
4th September 2008, 18:20
IP-adressen raken uitgeput


Het aantal IP-adressen raakt stilaan uitgeput. Afhankelijk van de bron wordt gespeculeerd dat we binnen twee tot drie jaar volledig zonder zitten.


IP

Elke computer die met het web verbonden is, krijgt een IP-adres toegekend door zijn internetaanbieder (ISP). Dat nummer is uniek en zorgt ervoor dat andere computers op het netwerk weten welke data naar welke pc moet. Alle internetadressen met letters verwijzen ook naar een specifiek IP. Adressen zoals 'www.hln.be' worden door een DNS-server omgezet naar het IP-adres van de server waar de site staat.


Probleem

Met het huidige IPv4-systeem van nummering zijn slechts 4 miljard combinaties mogelijk. Aangezien de wereld momenteel 6,7 miljard bewoners telt, is het evident dat er op termijn een probleem zal optreden. Sinds enkele jaren zijn het immers niet meer enkel computers die verbinding maken met het internet, maar ook gsm's, spelconsoles en auto's. Het is wellicht slechts een kwestie van tijd voor ook koelkasten en vaatwasmachines hun eerste stappen op het net zetten.


Nuance

David Goelen van DNS België, dat de domeinnamen in ons land registreert, bevestigt dat er een probleem dreigt. "Maar dat was in de jaren negentig ook al zo", zegt Goelen. "Sindsdien werd een reeks trucs uitgewerkt. In de meeste bedrijven bijvoorbeeld, wordt enkel nog aan de centrale server een IP-adres toegewezen, waar alle andere pc's zich achter kunnen schuilen." Alle computers achter die centrale server hebben dan enkel een 'lokaal' IP-adres voor intern gebruik, en communiceren met computers buiten het bedrijf via het IP-adres van die centrale server.


IPv6

Ook dat systeem begint nu tegen zijn limiet aan te lopen. "Daarom werd IPv6, een nieuw protocol, in het leven geroepen", aldus Goelen. "Daarmee zijn tot 50.000 quadriljoen combinaties mogelijk."
Het grootste probleem is dat de internetproviders zich achter het nieuwe protocol moeten scharen. In België wordt het systeem momenteel enkel aangeboden door Belnet, een onderzoeksnetwerk dat internet levert aan universiteiten, onderzoekscentra en overheidsdiensten.


Geen haast

Bij marktleider Belgacom wordt voorlopig geen haast gemaakt met de omschakeling. "Wij starten in 2009 de eerste experimenten met klanten op", zegt woordvoerder Jan Margot. "De volledige omschakeling naar IPv6 zal volgens ons minstens tien jaar duren." De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) hield enkele maanden geleden al een pleidooi om de overstap zo snel mogelijk te maken, zodat het internet toegankelijk blijft voor iedereen.


Blog HLN, 04/09/08

Van Baekel Tim
24th September 2008, 10:22
Dit kan ik moeilijk geloven..
Er zijn 4 miljard verschillende combinaties mogelijk, en er leven op deze wereldbol ongeveer 6 miljard mensen.
Dat wil zeggen dat 2 derde van de wereld 1 computer heeft die verbonden is met het internet? Oké, met scholen en alles erbij vind ik dit nog steeds moeilijk om te geloven.
Denk maar aan de mensen van Afrike, hoeveel mensen wonen daar niet, die zelfs nog nooit van een computer gehoord hebben?
En dan nog gezinnen van 4 ŕ 5 mensen die voor het hele gezin slechts 1 pc hebben. En als ze dan al 2 pc's hebben, dan is er daar dikwijls nog maar 1 van aangesloten op het internet.

Ik snap het dus niet echt.

MinkeVanHoof
24th September 2008, 11:35
[QUOTE=Van Baekel Tim]Dit kan ik moeilijk geloven..
Er zijn 4 miljard verschillende combinaties mogelijk, en er leven op deze wereldbol ongeveer 6 miljard mensen.
Dat wil zeggen dat 2 derde van de wereld 1 computer heeft die verbonden is met het internet? Oké, met scholen en alles erbij vind ik dit nog steeds moeilijk om te geloven.
Denk maar aan de mensen van Afrike, hoeveel mensen wonen daar niet, die zelfs nog nooit van een computer gehoord hebben?
En dan nog gezinnen van 4 ŕ 5 mensen die voor het hele gezin slechts 1 pc hebben. En als ze dan al 2 pc's hebben, dan is er daar dikwijls nog maar 1 van aangesloten op het internet.

Ik snap het dus niet echt.[/QUOTE]


Ik kan dat maar al te goed geloven. Ik heb hier thuis voorlopig 2 vaste pc's and 2 laptops staan. (allemaal aangesloten op het internet)
Je kan met een gezin met meer dan twee kinderen niet meer rondkomen met 1 PC die op het internet zit.
Je moet maar eens denken hoeveel computers er op een bedrijf staan.
Waar jij je blijkbaar ook niet van bewust bent is van de hopen servers die er in de wereld staan. Elke server heeft een ip adres. Denk maar eens hoeveel websites er in de wereld bestaan, die moete allemaal op een soort server staan en die server heeft een ip adres nodig om in verbinding te staan met het internet.

Ik denk niet dat dit voor problemen gaat zorgen want ze zijn al bezig met een nieuw soort van ip-adressen, dus ik maak me geen zorgen.
Ik begrijp de situatie maar die zullen ze wel oplossen.