PDA

Bekijk de volledige versie : Vechtpartijen op school komen steeds vaker voor


Barst
3rd September 2008, 00:33
Vechtpartijen op school komen steeds vaker voor


Er wordt steeds vaker gevochten op middelbare scholen. Maar de politie wordt bijna nooit ingeschakeld.


Vechtpartijen en bedreigingen komen steeds vaker voor op middelbare scholen. Dat blijkt uit de gegevens van Iris, een programma voor het registreren van incidenten op school.

Vaak gaat het om uit de hand gelopen duw- en trekpartijen of kopstoten. Veel van dit geweld vindt in het leslokaal plaats, maar ook in de gang of op het schoolplein.

Zo’n driehonderd scholen werken met Iris. Die meldden vorig schooljaar ruim 8500 incidenten, uiteenlopend van vechtpartijen en diefstal tot pesterijen en gevallen van discriminatie. Ook ongelukken in de gymzaal of drugs- of wapenbezit kunnen via Iris geregistreerd worden.

Het aantal incidenten is slechts het topje van de ijsberg, stelt onderzoeks- en adviesbureau DSP, dat scholen begeleidt bij de incidentenregistratie. Het gaat in het Iris-programma namelijk alleen om voorvallen die door leraren worden gemeld. Maar uit onderzoek blijkt dat 85 procent van alle incidenten op school niet door leraren wordt opgemerkt.

Scholen zijn vorig schooljaar strenger gaan optreden, blijkt uit de Iris-gegevens. Leerlingen worden vaker uit de klas gestuurd en ook zijn er meer taakstraffen en schorsingen opgelegd. Het gebeurt zelden dat scholen de politie of de ouders inschakelen. Veel scholen hebben wel afspraken met de politie, maar de betekenis daarvan is ’voornamelijk symbolisch’, merkt DSP op in zijn rapportage.

De registratie kan veel beter, stelt DSP. Veel scholen registreren incidenten, maar merken desondanks niet meer dan 25 gevallen per jaar op. Dat is te weinig om geloofwaardig te zijn; daarom meent DSP dat deze scholen ’slecht’ registreren. Bijna zestig procent van de scholen die Iris gebruiken, valt in deze categorie.

Maar het aantal middelbare scholen dat ’goed’ registreert – en dus veel minder voorvallen onopgemerkt laat – groeit. DSP juicht dat toe: „Meer geregistreerde incidenten betekent niet dat de school onveiliger wordt. Integendeel, het betekent dat de school steeds beter weet wat zich werkelijk afspeelt.”

Met een goede registratie wordt de basis gelegd voor een solide veiligheidsbeleid. Volgens DSP hebben de meeste scholen nu nauwelijks beleid om incidenten te voorkomen; ze reageren slechts op wat zich voordoet.


Trouw, 03-09-2008

marliessomers
18th September 2008, 20:06
Ik schrik van deze cijfers en zeker als je weet dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Hoe groot zouden de cijfers misschien wel niet zijn als alle scholen al hun incidenten zouden melden. Wat mij, als toekomstig leerkracht, het meeste afschrikt is het wapenbezit van de leerlingen, eigenlijk plannen ze dus op vaarhand al om te gaan vechten op school.
De school waar ik mijn middelbaar heb doorgebracht was in de buurt ook gekend als een vechtersschool. Maar ik kan alle gevechten die ik daar op die 6 jaar heb gezien op 2 handen tellen. Hoe ouder de leerlingen hoe rustiger ze waren op de speelplaats. In het 1ste en 2de werd er nog wel eens geduwd en getrokken maar in het 5de en 6de was het altijd rustig op de speelplaats. Er hoeft dus niet altijd gevochten worden op school.

Smits.Diede
23rd September 2008, 13:15
Het zijn inderdaad schrikwekkende cijfers, maar wat mij het meeste deert, is dat er geen beleid is om de incidenten die zich voordoen, te voorkomen. Scholen geven meestal na een incident van diefstal, geweld,... een waarschuwing, gevolgd door een schorsing en verwijdering uit de les. Maar dat is gewoon werken op de oppervlakte en betekent dat de scholen/leerkrachten zich niet verdiepen in de problemen die zich in hun school voordoen.

De scholen zouden zich beter bezig houden met een project of een beleid om het werkelijke probleem aan te pakken. Delinquent gedrag betekent dat leerlingen geen/weinig respect hebben voor diegene of datgene waarmee ze omgaan. Ze zouden hen moeten sensibiliseren, zoals het Project Verbondenheid doet. Een fundamentele aanpak is nodig, om de symptomen (geweld, diefstal, pesterijen,...) te bestrijden.

DieterVerheyen
25th September 2008, 00:09
Als ik het nieuws volg en de kranten erop nasla, is mijn verbijstering altijd groot, als blijkt dat een paar pubers op school gevochten hadden en dat hun gevecht met een moderne gsm gefilmd was en op het internet geplaatst. Een kwaliteitskranten publiceren foto’s van die gevechten. Ik begrijp die heisa niet. Er is immers niets nieuws onder de zon. Jongeren hebben altijd op school gevochten en werden daar op gepaste manieren gesanctioneerd. Vroeger werden zulke gevechten niet gefilmd en op het internet geplaatst, omdat de gsm en het internet nog niet 'uitgevonden' waren.

zoals Diede aanhaalde varieerden vroeger -en misschien ook nu nog- de straffen voor vechten op school tussen een vermaning en een paar uur strafstudie. Wanneer vandaag een schoolgevecht op het internet geplaatst wordt, is de meest passende straf wegzending van de school. Dat is ook begrijpelijk, want er is een zware bijkomende misdaad, namelijk heiligschennis. Het heilige internet wordt ontwijd door het te gebruiken om te tonen dat jongeren al eens vechten en zulke heiligschennende daden moeten naar mijn zeggen zwaar gestraft worden.

Ik herinner mij nog hoe bij de opkomst van de televisie gewaarschuwd werd voor de gevaren van dat nieuwe medium voor kinderen. Er werden immers beelden getoond, die niet geschikt waren voor kinderen. Dus moesten de ouders goed in het oog houden naar welke programma’s hun kinderen keken.

Op het internet kunnen kinderen ook veel zien, wat niet geschikt is voor hen, maar toch vindt men het heel normaal dat ze voor een computer gezet worden en naar hartelust mogen surfen, zonder dat iemand zich erom bekommert wat ze zoal allemaal bekijken. Een tijd geleden was er algemene verontwaardiging na de moord op twee kinderen, toen bleek dat de ouders die kinderen in de late avond op straat hadden laten spelen zonder enig toezicht. Er is geen verontwaardiging, wanneer ouders hun kinderen ongestoord laten surfen op het internet en wanneer ze hun kinderen met een webcam laten spelen zonder hen te erop te wijzen dat ze er zelf mee gefilmd worden.

nathalie.laureys
30th September 2008, 14:02
Deze cijfers komen hard aan. Niet alleen op de scholen, maar ook in de steden wordt er veel meer gevochten. Ik vind ook dat de scholen veel harder moeten optreden. Met diefstal heb ik zelf ook al te maken gehad. Toen ik in het vierde middelbaar zat is mijn gsm op school gestolen. Ik ben toen naar het secretariaat geweest om dat te melden. Daar hebben ze naar mijn verhaal geluisterd, maar verder niets ondernomen.

Dit is niet echt geruststellend en laat de daders ook alle vrijheid. Ze weten toch dat er niet veel moeite gedaan wordt om de dader te vinden. Zij die stelen en vechten, moeten weten dat daar zware sancties aan vasthangen en een uurtje stafstudie is dan niet voldoende.

Smits.Diede
1st October 2008, 14:41
Twee jongeren vallen leerkracht aan met mes

BERGEN - In de Don Bosco school in Ghlin (Bergen) hebben twee jongeren dinsdag een leerkracht aangevallen met een mes. Dat meldt Bel RTL.

De leerkracht, die les geeft in het beroepsonderwijs, werd aangevallen door twee broers van een leerling. Hij werd gestoken met een keukenmes en geslagen met een matrak.

Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis gebracht en mocht dinsdagavond weer naar huis.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF01102008_028

Karenoris
1st October 2008, 20:01
[QUOTE=Smits.Diede]Maar dat is gewoon werken op de oppervlakte en betekent dat de scholen/leerkrachten zich niet verdiepen in de problemen die zich in hun school voordoen.[/QUOTE]

Ik sluit mij hier ook bij aan. Geweld valt niet goed te praten, maar zoveel leerlingen die vechten zijn van mening dat vechten geen geweld is. Ze zien dit als een zeker manier van 'ruzie maken'.
De leerkrachten reageren veel te oppervlakkig op dit geweld. Ze krijgen misschien een straf of slechte punten voor gedrag, maar aan de oorzaak wordt nie gewerkt.
Ik denk dat het noodzakelijk is om te werken aan datgene wat deze leerlingen aandrijft tot het gebruiken van geweld.