PDA

Bekijk de volledige versie : Hitchhikers's Guide: zeer benieuwd!


Barst
19th August 2005, 18:54
THE HITCHHIKERS'S GUIDE TO THE GALAXY - Eindelijk


SCHIJN bedriegt. Op de planeet Aarde bijvoorbeeld, denkt de mens dat hij de intelligentste bewoner is in plaats van de op twee na intelligentste. Met dat idee begint de eerste van een reeks van vijf romans waarin Douglas Adams op bijzonder komische wijze fabuleert over hoe het er in de kosmos aan toe gaat.


Ginder boven lijkt het verdacht veel op het reilen en zeilen op aarde. Alleen is het er allemaal zoveel groter. En gekker: het universum wordt namelijk bevolkt door rassen die de deodorant uitvonden voor het wiel, vallende walvissen en geloofsgemeenschappen die menen dat het bestaan begon met de grote niesbui en die daarom devoot de komst van de Witte Zakdoek afwachten. De ene keer raakt de nonsens kant noch wal - al zit je wel te schuddebuiken van het lachen. De andere keer verbergt de grap een treffende observatie van het menselijke geklungel of een filosofische bespiegeling.

Adams maakte van de belevenissen van de Brit die na de vernietiging van de aarde gedoemd is om door de ruimte te reizen, zijn levenswerk. Hij schreef nog vier boeken en paste het universum aan verschillende media aan (theater, internet, videospel, televisie).

The hitchhiker's guide to the galaxy begon niet als boek aan zijn verovering van de aarde, maar als hoorspel voor de BBC radio in 1978. Adams wou ook een film en werkte verschillende scenario's uit, maar het project kwam pas in een stroomversnelling na zijn dood in 2001. Dat precies Disney het geld op tafel legde, deed vragen rijzen, maar de fans kunnen op beide oren slapen. De verfilming doet de boeken geen oneer aan, en is niet zwaar veramerikaniseerd. De film brengt Britse humor zoals we die sinds het uiteenvallen van Monty Python veel te weinig op ons bord krijgen. Slapstick, woordspelletjes, laconieke sneren, absurdistische kul, heerlijke nonsens... wat een verademing vergeleken bij het gros van de gestandaardiseerde komedies in het bioscoopaanbod.

De rolverdeling zit goed. Martin Freeman (Tim uit de tv-serie The office ) houdt zich makkelijk staande tussen Amerikaanse collega's als Mos Def (als de ervaren transgalactische lifter die nooit zijn handdoek vergeet) en Sam Rockwell (als de leeghoofdige tweehoofdige president van de galaxie Zaphod Beeblebrox).

De regisseur Garth Jennings die samen met de producent Nick Goldsmith onder de artiestennaam Hammer and Tongs opgemerkte muziekvideo's maakte voor Eels, Blur en R.E.M., kreeg voor zijn langspeelfilmdebuut geen geschenk. Uit de aaneenschakeling van sketches, uitweidingen, woordspelletjes en miniverhaaltjes een film destilleren met een begin, een midden en een einde is moeilijk. En het mag wel geschift zijn, maar niet onnozel worden. Gelukkig slaagt Jennings erin om Adams' humor tot zijn recht te laten komen. Het zou al gek moeten lopen als deze leuke film geen pak nieuwe aanhangers oplevert voor de transgalactische liftershandboeken.

VAN: Garth Jennings. MET: Martin Freeman, Mos Def, Sam Rockwell, Zooey Deschanel, Bill Nighy, John Malkovich. 109 min.


©Copyright De Standaard, 17-08-2005

wim leenaerts
20th August 2005, 17:51
de boeken zijn echt geniaal, en hoewel ik mijn twijfels heb over het inlossen-van-de-verwachtingen-gehalte van de film kijk ik er toch hard naar uit, was van plan hem morgen of anders ergens volgende week te gaan zien...
Aan allen die van plan zijn de boeken te lezen, doe dat in het engels, anders mis je veel te veel...

Pieterjan
21st August 2005, 02:35
[QUOTE=wim leenaerts]de boeken zijn echt geniaal, en hoewel ik mijn twijfels heb over het inlossen-van-de-verwachtingen-gehalte van de film kijk ik er toch hard naar uit, was van plan hem morgen of anders ergens volgende week te gaan zien...
Aan allen die van plan zijn de boeken te lezen, doe dat in het engels, anders mis je veel te veel...[/QUOTE]

En als die gelezen zijn, dan laat je het er maar bij, want de film is een dikke flop!

Kenny
21st August 2005, 17:40
In Focus Knack van deze week staat een heel uitgebreid artikel over H2G2. Ik heb de boeken nooit gelezen maar mijn interesse is al vast gewekt.
De film zelf kreeg trouwens 0 op 5 sterren... Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat Focus altijd betrouwbare reviews schrijft.

wim leenaerts
22nd August 2005, 13:25
[QUOTE=Pieterjan]En als die gelezen zijn, dan laat je het er maar bij, want de film is een dikke flop![/QUOTE]
Sorry PJ, dan moet ik je teleurstellen. Ik ben hem gisteren gaan zien en ik vond hem zeer goed. Hoewel de humor voor leken niet altijd even goed te begrijpen/vatten is, vond ik het toch heel goed gedaan. Heb jij de boeken al gelezen dan?
Ik had nog 5 vrienden meegesleurd die de boeken nog niet gelezen hadden, en die waren er ook wel niet zo enthousiast over als ik, maar die begrepen dus zoals gezegd de humor niet...
Het gedoe met de improbability drive begrepen ze helemaal niet, en laat daar nu net een groot deel van de grappen over gaan.

Pieterjan
22nd August 2005, 17:40
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat Focus altijd betrouwbare reviews schrijft.

Ik druf zelfs verder gaan en zeggen dat Focus Knack helemaal geen goede reviews schrijft. Ik denk dat mijn kennis van het medium DVD me toelaat om Focus hier af te keuren. De reviews gaan diep in op de film ("en dan nog niet altijd correct") en hebben te weinig aandacht voor beeldkwaliteit, geluidsband, extra's, restauratie, enz... Bijkomend is het ook bijzonder jammer dat er zoveel (lees: té veel) aandacht gaat naar de zogenaamde "art-house" movies. Vele mensen denken dat het intellectueel overkomt om deze films gedwongen "goed" te vinden, niet dus als je niet weet waarover je praat. En Focus weet dat dus niet... Bij Focus is een "art-house" film al onmiddelijk te garantie om 5 van de 5 sterren in de wacht te slepen. Als je degelijke reviews wil van dvd's kijk dan naar: http://www.dvd.nl of http://www.dvdinfo.be en voor films vooral: http://www.rottentomatoes.com/ en dergelijke. Hoewel een goede film een kwestie van persoonlijke keuze en kennis is kan je op deze webpagina's toch een goede richtlijn vinden over wat een goeie film of dvd hoort te zijn.

Davy V.H.
14th October 2005, 01:26
Ik heb'm hier thuis op men externe harde schijf staan (met zoevele andere) en ik snapte de humor toch ook niet altijd.

wim leenaerts
14th October 2005, 18:26
[QUOTE=Davy V.H.]Ik heb'm hier thuis op men externe harde schijf staan (met zoevele andere) en ik snapte de humor toch ook niet altijd.[/QUOTE]
Nu heb je toch tijd genoeg blijkbaar, dus heb je geen excuses om de boeken niet te lezen ! Daarna zullen we nog eens praten ;)