PDA

Bekijk de volledige versie : Groei zonnepanelen overtreft verwachtingen


Barst
22nd August 2008, 13:35
Groei zonnepanelen overtreft verwachtingen


De installatie van zonnepanelen in Vlaanderen overtreft alle verwachtingen. De verwachte productie van groene stroom in 2008 werd al in de eerste jaarhelft gehaald. De energieregulator VREG trekt de verwachte productiecijfers voor het jaar met 2,5 keer op. Dat schrijft De Tijd vrijdag.


De VREG, die de installaties voor groene stroom in Vlaanderen erkent, ging er in januari van uit dat alle zonnepanelen in Vlaanderen dit jaar 9,5 miljoen kilowattuur stroom zouden leveren. Dat komt overeen met het jaarverbruik van ruim 2.700 gezinnen. Maar de voorbije maanden kwamen er zoveel nieuwe dossiers binnen dat de VREG zijn schattingen fors moest herzien. De Vlaamse energieregulator gaat nu uit van een jaarproductie van 25 miljoen kilowattuur, te vergelijken met het verbruik van 7.100 gezinnen.

Zowel particulieren als bedrijven hebben de voorbije maanden fors geïnvesteerd in zonnedaken. 'Er werden zowel meer huishoudelijke als industriële installaties gebouwd. Er komen ook heel wat erg grote installaties bij. Dat maakt de groei moeilijk te voorspellen', zegt André Pictoel, de gedelegeerd bestuurder van de VREG.

De toename betekent ook dat de vergoeding die de producenten van zonnestroom krijgen serieus de hoogte ingaat. Via de groenestroomcertificaten vloeit 8,5 miljoen euro naar de eigenaars van zonnepanelen in plaats van de eerder geschatte 3,25 miljoen euro.


DS, 22-08-2008 (jns)

stijn.neefs
4th November 2008, 12:56
Ik heb thuis ook zonnepanelen op het dak liggen. Een week geleden hebben we onze eerste 1000 Watt zonne-energie geproduceerd. Het is een prachtig systeem, de investering is best groot, maar het wordt dubbele en dik terug gewonnen door subsidies van de overheid (Vlaanderen), subsidies van de stad, en natuurlijk zijn er ook de elektriciteitskosten die fors dalen.

Logisch dat mensen tegenwoordig op zoek gaan naar groene energie. De prijzen zijn bijna onbetaalbaar geworden. Natuurlijk zijn de subsidies en groenstroomcertificaten een extra stimulans. Dat de vraag blijft stijgen is dus een goede zaak. Mensen worden milieubewuster en staan stil bij de grote kost van energie!

jasper.meeussen
4th November 2008, 13:34
Niet alleen de toename van zonnepanelen maar ook gewoon het feit dat de mensen zich ervan bewust worden dat er iets moet gaan gebeuren is prachtig nieuws. Het is een zware investering die pas op lange termijn rendeert. Toch kiezen veel mensen voor groene energie. Het financiele zal er mee te maken hebben maar volgens mij is het ook vooral omdat de mensen beseffen dat we iets moeten gaan doen en dat is belangrijk!

Wijzelf hebben overigens ons dak ook volliggen met zonnepanelen ;)

Sanne.Etienne
4th November 2008, 18:52
Ik kan de groene energie alleen maar toejuichen! Zoals men hier zegt is het een beetje dubbel: het besef dat bij de mensen groeit dat we iets moeten gaan doen aan het energieverbruik op ons aardbolletje.
Mijn vriend en schoonbroer handelen in zonnepanelen dus ik ken er ook de voordelen van. Het is even een grote investering, maar je plukt er meteen wel de vruchten van. Mijn ouders denken er ook sterk aan om ze te laten plaatsen op ons huis.
Maar niet alleen de zonne-energie is in opmars, ook de windenergie. Ik vind het super dat deze alternatieven er zijn en dat we zo hopelijk iets aan de opwarming van de aarde kunnen doen!
Als nu het zonnetje nog even blijft schijnen om ons letterlijk en figuurlijk te verwarmen, zullen we allen zeer blij zijn denk ik :)
Dus, wie overtuigd is voor zonnepanelen kan mij altijd contacteren! ;)