PDA

Bekijk de volledige versie : Eoin Colfer. Artemis Fowl


Barst
22nd August 2008, 13:15
Eoin Colfer. Artemis Fowl

EOIN COLFER, Artemis Fowl, Vassallucci, 262 blz., 17,3 euro (698 fr.). Oorspronkelijke titel: ????.


Artemis Fowl is een twaalfjarig misdadig genie, erfgenaam van een berucht oplichtersgeslacht. Met de hulp van zijn trouwe bodyguard Butler en het Internet komt hij op het spoor van een verlopen elf.


Hij slaagt erin haar magische boek te filmen met zijn digitale camera en door te mailen naar zijn computer. Zijn doel is: het fabelachtige elfengoud bemachtigen. Hij ontcijfert de elfentaal, kidnapt een vrouwelijke elfenofficier en daagt het elfenvolk uit. Maar die laatsten zijn beslist niet achterlijk. Hun computers en technologie zijn veel geavanceerder dan die van de mensen -- of het moddervolk -- zoals zij hen noemen. De strijd die losbarst, verloopt in het tempo van de informatiesnelweg. De auteur voert de spanning vakkundig op, al zijn de verwikkelingen op de duur voorspelbaar. Bovendien neemt de verteller de lezer iets te vaak bij de hand.

Het verhaal combineert ingrediënten uit fantasy en sciencefiction. Nieuw is dat niet. De auteur doet daarbij verwoede pogingen om sprookjesfiguren van hun stereotiepe trekken te ontdoen. De intelligente, maar impulsieve elfenofficier, de kleptomane dwerg, de ambitieuze, maar domme elfenkapitein, ze zijn erg menselijk. Het amusantst zijn de ruzies tussen kapitein Root en de centaur Foaly. Ze irriteren elkaar voortdurend met hun gesnoef, gevloek en gehinnik. Voor het overige is de humor in het boek van het goedkope soort met vooral veel overdrijvingen.

Nu al wordt Artemis Fowl een geducht concurrent genoemd voor Harry Potter. Ik betwijfel of hij Potter echt naar de kroon zal steken. Met Harry Potter kunnen de jonge lezers zich veel sterker identificeren. Wie wil er niet zo'n held zijn die kan toveren zoals Harry? Artemis is als jonge schurk minder aantrekkelijk. De pogingen die de auteur onderneemt om hem toch een beetje een geweten te geven, lijken te veel op het laagje glitter van de kaft.


DSOnline, 31-10-2001 (Jan van Coillie)

wim leenaerts
22nd August 2008, 14:14
Bedankt Barst! Ik wist dat ik op jou kon rekenen ;)