Barst
16th July 2008, 01:59
Laffe daad in verkeer
> Vluchtmisdrijven zitten weer in stijgende lijn > Dader uit Heusden-Zolder opgesloten > Vrijdag vindt begrafenis van slachtoffer plaats
'Niets is zo frustrerend wanneer je als slachtoffer van een verkeersmisdrijf aan je lot wordt overgelaten, zonder ook maar iets van de dader te weten.'
Het zijn de woorden van de initiatiefnemers achter vluchtmisdrijf.net, een website die aankondigt slachtoffers van een vluchtmisdrijf in contact te brengen met mogelijke getuigen. Markthandelaar Guy Simons lanceerde de site in 2005, nadat hij zelf het slachtoffer was geworden van een vluchtmisdrijf, gelukkig enkel met materiële schade.
'Tot nu hebben we weinig ruchtbaarheid gegeven aan het bestaan van onze website,' zegt Simons, 'maar het blijft de bedoeling het grote publiek aan te spreken.' De markthandelaar wil met zijn initiatief het aantal onopgeloste vluchtmisdrijven terugdringen. Hij getuigt ook over het gevoel van machteloosheid en woede dat groot is bij slachtoffers van een vluchtmisdrijf.
Nabij Heusden-Zolder heeft afgelopen weekeinde opnieuw iemand het leven verloren, gevolgd door een vluchtmisdrijf. Een fietsend scoutsmeisje van twintig werd aangereden. Ze overleed ter plekke. De vriendin die haar vergezelde, liep lichte verwondingen op. De bestuurder van de wagen reed door, zich niet bekommerend om de slachtoffers. Een dergelijk voorval roept telkens heftige gevoelens van verontwaardiging op. Welk onmens doet nu zoiets?
De dader is inmiddels opgepakt. Hij wilde zijn misdrijf verbergen door zijn autoruit onmiddellijk te laten herstellen. De garagist die via de media van het schokkend vluchtmisdrijf op de hoogte was, verwittigde de politie. Na een korte ondervraging ging de bestuurder door de knieën. Enkele verfschilfertjes van zijn auto die op de plaats van het ongeval werden teruggevonden, hebben hem verraden.
Het gebeurt niet dikwijls dat bestuurders die een vluchtmisdrijf plegen, onontdekt blijven. De politie stelt doorgaans alles in het werk om de dader te vinden en met de huidige wetenschappelijke politiemethoden, volstaat de minste aanwijzing. Een splintertje verf of een stukje van de spiegel is soms al voldoende om uit te maken om welk type auto het gaat en wat de kleur ervan is.
Toch kunnen we het allemaal doen, in een paniekreactie doorrijden na een ongeval. De wetgever heeft daar ook rekening mee gehouden. Een bestuurder die bij een verkeersongeluk is betrokken en wegrijdt, krijgt 24 uur tijd om zich bij de politie te melden.
Het achterliggende idee is dat zelfs de meest rationele persoon in een moment van ontreddering een vluchtmisdrijf plegen. Maar zodra de waas is weggetrokken, moet de verantwoordelijkheidszin terugkeren en staat de bestuurder maar één ding te doen: zich bij de gerechtelijke autoriteiten bekend maken. Als hij dat binnen het etmaal doet, is er geen sprake van een vluchtmisdrijf.
Wie zich toch verborgen houdt, loopt grote risico's. De gevangenisstraf op vluchtmisdrijf is de jongste jaren systematisch opgetrokken, tot vier jaar nu al.
In 2006 bijvoorbeeld liepen 11.920 bestuurders een veroordeling wegens vluchtmisdrijf op. Bij de meesten was enkel sprake van blikschade, maar zo'n duizend veroordeelden lieten hun slachtoffers ernstig gewond op de openbare weg achter, zonder enige hulp te bieden. In achttien gevallen schoot het slachtoffer er het leven bij in.
Politierechter Peter D'Hondt uit Dendermonde zag al heel wat daders van een vluchtmisdrijf voor zijn rechtbank passeren. Het valt onmogelijk een robotfoto van hen te geven, zei hij vorig jaar aan deze krant. 'Rijk en arm, jong en oud, slim en minder slim: de daders van een vluchtmisdrijf zijn een dwarsdoorsnede van onze samenleving.'
Hij ziet de laffe trend ook niet onmiddellijk verdwijnen. 'We leven hoe langer in een egoïstische maatschappij. Dat manifesteert zich ook in het verkeer. Vluchtmisdrijven zijn een uiting van een collectief gebrek aan fatsoen.'
De cijfers blijken hem voorlopig gelijk te geven. Van 2000 tot 2004 nam het aantal vluchtmisdrijven stelselmatig af, van meer dan 14.000 tot iets minder dan 10.000. Maar de trend is opnieuw gekeerd, met 11.920 geregistreerde vluchtmisdrijven in 2006.
Het toenemend aantal vluchtmisdrijven heeft bijvoorbeeld de provincie Limburg ertoe aangespoord specifieke controleacties uit te voeren. Bij ruim 700 verkeersongevallen was er sprake van een vlucht van een van de betrokken bestuurders. Dat is één geval op de vijf, een ontstellend hoog percentage.
De Limburgse politie controleert onder meer op onleesbare nummerplaten en stelde vast dat die onleesbaarheid niet altijd aan slijtage of gebrek aan onderhoud was te wijten, maar soms ook het gevolg was van bewuste sabotage. De bestuurder van de wagen is in dat geval ook dikwijls niet in orde met de verzekering of heeft geen geldige papieren.
De 24-jarige bestuurder uit Heusden-Zolder is inmiddels aangehouden en opgesloten in de gevangenis van Hasselt. Hij wordt verdacht van vluchtmisdrijf en onopzettelijke doding. Vrijdag beslist de raadkamer of zijn verdere aanhouding nodig is.
Diezelfde vrijdag wordt ook het slachtoffer, Leen Dayers, begraven. Zij was lid van scoutsgroep De Trappers uit Bolderberg en zou vandaag op voorkamp vertrekken. Na overleg met onder meer de vader van het slachtoffer heeft de scoutsleiding beslist pas zaterdag te vertrekken, onder meer om de scoutsleden de mogelijkheid te geven afscheid te nemen van Leen.
DS, 15-07-2008 (Filip Verhoest)
> Vluchtmisdrijven zitten weer in stijgende lijn > Dader uit Heusden-Zolder opgesloten > Vrijdag vindt begrafenis van slachtoffer plaats
'Niets is zo frustrerend wanneer je als slachtoffer van een verkeersmisdrijf aan je lot wordt overgelaten, zonder ook maar iets van de dader te weten.'
Het zijn de woorden van de initiatiefnemers achter vluchtmisdrijf.net, een website die aankondigt slachtoffers van een vluchtmisdrijf in contact te brengen met mogelijke getuigen. Markthandelaar Guy Simons lanceerde de site in 2005, nadat hij zelf het slachtoffer was geworden van een vluchtmisdrijf, gelukkig enkel met materiële schade.
'Tot nu hebben we weinig ruchtbaarheid gegeven aan het bestaan van onze website,' zegt Simons, 'maar het blijft de bedoeling het grote publiek aan te spreken.' De markthandelaar wil met zijn initiatief het aantal onopgeloste vluchtmisdrijven terugdringen. Hij getuigt ook over het gevoel van machteloosheid en woede dat groot is bij slachtoffers van een vluchtmisdrijf.
Nabij Heusden-Zolder heeft afgelopen weekeinde opnieuw iemand het leven verloren, gevolgd door een vluchtmisdrijf. Een fietsend scoutsmeisje van twintig werd aangereden. Ze overleed ter plekke. De vriendin die haar vergezelde, liep lichte verwondingen op. De bestuurder van de wagen reed door, zich niet bekommerend om de slachtoffers. Een dergelijk voorval roept telkens heftige gevoelens van verontwaardiging op. Welk onmens doet nu zoiets?
De dader is inmiddels opgepakt. Hij wilde zijn misdrijf verbergen door zijn autoruit onmiddellijk te laten herstellen. De garagist die via de media van het schokkend vluchtmisdrijf op de hoogte was, verwittigde de politie. Na een korte ondervraging ging de bestuurder door de knieën. Enkele verfschilfertjes van zijn auto die op de plaats van het ongeval werden teruggevonden, hebben hem verraden.
Het gebeurt niet dikwijls dat bestuurders die een vluchtmisdrijf plegen, onontdekt blijven. De politie stelt doorgaans alles in het werk om de dader te vinden en met de huidige wetenschappelijke politiemethoden, volstaat de minste aanwijzing. Een splintertje verf of een stukje van de spiegel is soms al voldoende om uit te maken om welk type auto het gaat en wat de kleur ervan is.
Toch kunnen we het allemaal doen, in een paniekreactie doorrijden na een ongeval. De wetgever heeft daar ook rekening mee gehouden. Een bestuurder die bij een verkeersongeluk is betrokken en wegrijdt, krijgt 24 uur tijd om zich bij de politie te melden.
Het achterliggende idee is dat zelfs de meest rationele persoon in een moment van ontreddering een vluchtmisdrijf plegen. Maar zodra de waas is weggetrokken, moet de verantwoordelijkheidszin terugkeren en staat de bestuurder maar één ding te doen: zich bij de gerechtelijke autoriteiten bekend maken. Als hij dat binnen het etmaal doet, is er geen sprake van een vluchtmisdrijf.
Wie zich toch verborgen houdt, loopt grote risico's. De gevangenisstraf op vluchtmisdrijf is de jongste jaren systematisch opgetrokken, tot vier jaar nu al.
In 2006 bijvoorbeeld liepen 11.920 bestuurders een veroordeling wegens vluchtmisdrijf op. Bij de meesten was enkel sprake van blikschade, maar zo'n duizend veroordeelden lieten hun slachtoffers ernstig gewond op de openbare weg achter, zonder enige hulp te bieden. In achttien gevallen schoot het slachtoffer er het leven bij in.
Politierechter Peter D'Hondt uit Dendermonde zag al heel wat daders van een vluchtmisdrijf voor zijn rechtbank passeren. Het valt onmogelijk een robotfoto van hen te geven, zei hij vorig jaar aan deze krant. 'Rijk en arm, jong en oud, slim en minder slim: de daders van een vluchtmisdrijf zijn een dwarsdoorsnede van onze samenleving.'
Hij ziet de laffe trend ook niet onmiddellijk verdwijnen. 'We leven hoe langer in een egoïstische maatschappij. Dat manifesteert zich ook in het verkeer. Vluchtmisdrijven zijn een uiting van een collectief gebrek aan fatsoen.'
De cijfers blijken hem voorlopig gelijk te geven. Van 2000 tot 2004 nam het aantal vluchtmisdrijven stelselmatig af, van meer dan 14.000 tot iets minder dan 10.000. Maar de trend is opnieuw gekeerd, met 11.920 geregistreerde vluchtmisdrijven in 2006.
Het toenemend aantal vluchtmisdrijven heeft bijvoorbeeld de provincie Limburg ertoe aangespoord specifieke controleacties uit te voeren. Bij ruim 700 verkeersongevallen was er sprake van een vlucht van een van de betrokken bestuurders. Dat is één geval op de vijf, een ontstellend hoog percentage.
De Limburgse politie controleert onder meer op onleesbare nummerplaten en stelde vast dat die onleesbaarheid niet altijd aan slijtage of gebrek aan onderhoud was te wijten, maar soms ook het gevolg was van bewuste sabotage. De bestuurder van de wagen is in dat geval ook dikwijls niet in orde met de verzekering of heeft geen geldige papieren.
De 24-jarige bestuurder uit Heusden-Zolder is inmiddels aangehouden en opgesloten in de gevangenis van Hasselt. Hij wordt verdacht van vluchtmisdrijf en onopzettelijke doding. Vrijdag beslist de raadkamer of zijn verdere aanhouding nodig is.
Diezelfde vrijdag wordt ook het slachtoffer, Leen Dayers, begraven. Zij was lid van scoutsgroep De Trappers uit Bolderberg en zou vandaag op voorkamp vertrekken. Na overleg met onder meer de vader van het slachtoffer heeft de scoutsleiding beslist pas zaterdag te vertrekken, onder meer om de scoutsleden de mogelijkheid te geven afscheid te nemen van Leen.
DS, 15-07-2008 (Filip Verhoest)