PDA

Bekijk de volledige versie : Ramen van de toekomst tegelijk ook zonnepanelen


Barst
13th July 2008, 13:30
Ramen van de toekomst tegelijk ook zonnepanelen


Amerikaanse wetenschappers hebben een doorbraak aangekondigd op het vlak van de milieuvriendelijke energievoorziening, zo schrijft de Independent on Sunday: een nieuw soort zonnepaneel dat tegelijkertijd licht doorlaat zoals een glazen venster en dat tienmaal efficiënter is dan conventionele methodes om zonlicht om te zetten in energie.


Een van die methodes is het zonnepaneel dat doorgaans op het dak van een gebouw wordt geïnstalleerd om zonlicht op te vangen en om te zetten in stroom. Een prima idee in de campagne om energieverbruik aan banden te leggen en daarmee een bijdrage te leveren aan de strijd om ons leefmilieu. Maar het is logisch dat zo'n dak vol van die panelen pas echt doeltreffend is op plaatsen waar de zon veelvuldig schijnt.


MIT

Vandaar dat de uitvinding van wetenschappers van het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston veel opwinding veroorzaakt. Want de 'zonneconcentrator' die daar is ontwikkeld, biedt de mogelijkheid dat normaal uitziende vensters met enkele beperkte structurele aanpassingen elektriciteit kunnen opwekken.


Concentratie van licht

In plaats van de huidige techniek, waarbij een zonnepaneel geheel wordt bekleed met zonnecellen (de dure halfgeleiders die de energie van het zonlicht omzetten in elektriciteit) is de nieuwe aanpak gebaseerd op het principe van de concentratie van licht, en dan specifiek aan de randen van een glazen oppervlak waar het wordt opgeslagen in de zonnecellen.


Voordeel

Voordeel daarbij is dat dure zonnecellen alleen langs de randen van het glas moeten worden vervangen, en niet overal zoals tot dusver. Dat spaart geld en het maakt ook het volgen van de beweging van de zon, wat bij de huidige panelen de hele dag lang noodzakelijk is, overbodig.


Verf

Alles draait daarbij om een laagje organische moleculen die kan worden aangebracht op vensterglas of op andere oppervlakten die worden blootgesteld aan zonlicht. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een mengsel van twee verfsoorten dat op het glas (of plastic) wordt aangebracht.


Dubbele functie

Die verf neemt licht op via een breed spectrum van golflengtes en stuurt die vervolgens via het venster door naar de zonnecellen langs de rand. Op die manier krijgt het raam een dubbele functie: het licht komt normaal naar binnen terwijl tegelijkertijd energie wordt opgewekt.


Vragen

Volgens een van de wetenschappers die het onderzoek uitvoerden, dr. Jon Mapel, "zorgden we ervoor dat het licht over een veel grotere afstand kan verplaatsen. Dat leidt tot een tienvoudige toename van de energie die door de zonnecellen wordt omgezet".

Dr. Mapel zei dat de doeltreffendheid van het systeem nog altijd wordt verbeterd. Wat het prijskaartje zal zijn voor het converteren van een gewone woning tot een huis waar de ramen voor elektrciteit zorgen, moet nog wel worden becijferd.


Blog HLN, 13/07/08

wim leenaerts
14th July 2008, 08:40
Toen ik geruime tijd geleden (jaren?) een artikel postte over revolutionaire zonnepanelen ontwikkeld door 2 Nederlandse studenten, had ik het volgens mij over dit systeem. Hun systeem was wel niet doorzichtig, maar het bestond ook uit een 'coating' of verflaag die het zonlicht transporteerde naar een concentratie van zonnecellen.
Ik hoop dat zij nog iets aan hun ontwerp verdiend hebben...
Hoe het ook zij: héél goed nieuws!!!

Barst
14th July 2008, 13:50
Bedoelde je soms dit artikel?
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=8415
;)

wim leenaerts
14th July 2008, 18:25
[QUOTE=Barst]Bedoelde je soms dit artikel?
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=8415
;)[/QUOTE]
Dat bedoelde ik inderdaad.
Toch geen post van mezelf dus ;)
Dit lijken me toch niet dezelfde mensen...