PDA

Bekijk de volledige versie : Zomer kluistert kinderen aan het scherm


Barst
3rd July 2008, 12:24
Zomer kluistert kinderen aan het scherm


BRUSSEL - Vlaamse kinderen kijken tijdens de zomer steeds meer televisie. In de zomer van 2007 keken ze bijna drie uur per dag. Tien jaar geleden was dat nog twee uur en tien minuten.


De zomer is weer begonnen. Voor veel ouders is het niet makkelijk om hun kinderen twee maanden lang te boeien en te amuseren. Het televisiescherm blijkt een goede en goedkope uitweg.

Kinderen kijken tijdens de zomer meer televisie dan vroeger, zo blijkt uit cijfers. In de zomer van 2007 keken ze bijna drie uur per dag, ruim een half uur meer dan tijdens de overige maanden van dat jaar. Tien jaar geleden, tijdens de zomer van 1997, keken ze maar twee uur en tien minuten.

Tien jaar geleden waren ook het internet en games minder ingeburgerd dan nu. Gemiddeld spendeert een jongere bijna 2,5 uur per dag aan internetten en gamen. De kans is groot dat ook dat gedrag tijdens de zomer toeneemt, al bestaan daar geen precieze cijfers over.

Als de rapporten uitgedeeld zijn en kinderen tijd hebben om buiten te spelen, spenderen ze dus heel wat uren voor de televisie. Het toegenomen aanbod speelt zeker mee: er is steeds meer keuze op de televisie, waardoor de verleiding om te kijken groter wordt.

Emmanuël Nelis, de voorzitter van de Vlaamse vereniging voor kinder- en jeugdpsychiatrie, stelt zich vragen bij die evolutie: 'De vraag is: hoeveel ruimte blijft er nog over om jongeren een stem te geven. De televisie wordt al te vaak gebruikt als zoethoudertje voor ouders die uit werken zijn. De gezinscultuur staat onder druk. Er wordt in gezinnen steeds minder samen gegeten, het dag- en nachtritme raakt verstoord, en dat is geen goede zaak.'

Nelis pleit ervoor om het probleem op de agenda te zetten. 'Technologie heeft ons veel goeds gebracht en ook op de tv is heel wat nuttigs te zien, dus pessimisme is nergens goed voor. Maar de technologische vooruitgang gaat voor veel gezinnen te snel. Het is voor ouders veel moeilijker geworden om structuur aan te brengen binnen het gezin. Het zou leuk zijn als alle kinderen naar een leuke jeugdclub konden of een grote speeltuin hadden, maar dat is niet het geval.'

Ook in Amerika klinken de waarschuwingen steeds luider. Uit cijfers van het meetbureau Nielsen blijkt dat Amerikaanse kinderen tijdens de zomer 150 procent meer televisie kijken in vergelijking met de rest van het jaar. Voldoende reden voor de conservatieve Smart Television Alliance om een campagne te beginnen om het fenomeen van de summer spike (de zomerpiek) tegen te gaan.

De Vlaamse televisiezenders die zich op kinderen en jongeren richten, zijn zich bewust van hun moeilijke positie: ze willen zo veel mogelijk kinderen lokken, maar tegelijk willen ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. De verantwoordelijkheid voor het kijkgedrag van jongeren ligt toch in de eerste plaats bij ouders, zegt Catherine Castille, de netmanager van Ketnet.

'Ouders hebben volgens ons de belangrijkste rol. Toch zijn we ons bewust van onze maatschappelijke functie. Met onze televisieprogramma's en evenementen proberen wij jongeren vooral aan te zetten tot bewegen, sporten en spelen. Wij proberen kinderen naar buiten te krijgen, maar net als volwassenen willen kinderen soms in de zetel liggen en tv kijken. Die kans bieden wij hen ook. Deze zomer zenden wij voor het eerst de hele dag uit.'

Ook bij Nickelodeon willen ze naar eigen zeggen geen kijkbuiskinderen creëren. MTV organiseerde vorige maand nog de buitenspeeldag in samenwerking met de Vlaamse minister van Jeugd Bert Anciaux (Vl. Pro). Het schakelde toen zelfs de programmering uit om kinderen buiten te krijgen. Veerle Colin: 'Wij zijn niet louter een televisiezender, we gaan breder. Nickelodeon is entertainment dat zich tot buiten de tv uitstrekt.'


DS, 03-07-2008 (Kristof Hoefkens)