PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is het veiligste zitje in een vliegtuig?


Barst
27th June 2008, 16:34
Wat is het veiligste zitje in een vliegtuig?


Het is een vraag die de meest nerveuze passagiers zich wellicht stellen wanneer ze aan boord van een vliegtuig gaan: "waar zit ik het veiligst?" Een studie van 105 vliegtuigongelukken wijst nu uit dat een plaatsje bij het raam misschien wel het meest gewilde plekje is, maar ook een van de gevaarlijkste. Zeker als het een zitplaats achterin het vliegtuig is.


De onderzoekers van de universiteit van Greenwich luisterden naar de getuigenissen van bijna 2.000 overlevenden over hoe ze erin slaagden om een brandend vliegtuig levend te verlaten, zo schrijft de Britse krant The Times.

De beste kans om een vliegtuigramp te overleven, heb je als je een stoel aan het gangpad op hooguit vijf rijen van een nooduitgang kiest.

Passagiers die vooraan het vliegtuig zitten, hebben 62 procent kans om aan een brand te ontsnappen, terwijl de overlevingskans voor de passagiers achterin slechts 53 procent is. De passagiers aan het gangpad hadden 64 procent overlevingskans, de anderen 58 procent.


90 seconden

Volgens de internationale veiligheidsregels moet een vliegtuig voldoende getest worden opdat het binnen de 90 seconden volledig geëvacueerd kan worden wanneer de helft van de nooduitgangen geblokkeerd is. De studie merkt echter op dat deze test geen rekening houdt met het gedrag van de passagiers.

De test gaat er namelijk van uit dat niemand aan boord een bepaalde band heeft met andere passagiers.

Analyse van het gedrag in echte noodsituaties toont echter aan dat veel passagiers hun eigen redding uitstellen om vrienden of familieleden te helpen. Collega's die samen reizen blijken veeleer op hun eigen overleving te focussen en reppen zich onmiddellijk naar de nooduitgang.

Bovendien zijn mensen meer bereid te luisteren naar de richtlijnen van het cabinepersoneel in een oefensituatie dan wanneer er echt gevaar dreigt.

Zo is de crew getraind om opstoppingen nabij nooduitgangen te vermijden door mensen naar een andere, minder drukke nooduitgang te begeleiden. Volgens de studie kunnen in echte noodsituaties passagiers mogelijk de richtlijnen van de crew negeren en voor de dichts bijzijnde exit gaan.


Egoïstisch

Het overlevingsinstinct van de mens leidt tot egoïstisch gedrag dat de evacuatie kan vertragen, zoals over de stoelen klimmen om sneller de nooduitgang te bereiken. De keuze van een vliegtuigzitje kan dus wel degelijk een zaak van leven of dood zijn.


Knack.be, 27-06-2008

MinkeVanHoof
28th June 2008, 01:39
Ik heb hier eigenlijk nog nooit bij stilgestaan en heb al heel wat gevlogen in mijn leven. Bij ons was het eerder de vraag: waar word ik het minst misselijk?
Het antwoord daarop is in het midden boven de vleugel (hangt natuurlijk af van het vliegtuig)
Ik ken de veiligheidsprocedure vanbuiten want je verveelt je en luistert toch nog maar eens naar de hele uitleg over zuurstofmaskers, opblaasvesten en nooduitgangen.
Ik ben er na zoveel keer zeker van bewust geworden dat het zeker niet zal verlopen zoals zij het denken.
"Volg gewoon de lichtjes op de grond" Daar stel ik me al de vraag bij of je je daar nog wel bewust van bent in volledige chaos.
Heb je er al eens bij stilgestaan hoeveel stappen er zijn om die zwemvesten eerst al te vinden en dan juist aan te doen? Ik denk altijd, als je in zee crasht denk ik niet dat je gaat denken: nu moet ik mijn zwemvest onder mijn stoel zoeken, deze ontplooien, over mijn hoofd trekken, de bandjes aan de zijkant aantrekken en het allerbelangrijkste NIET opblazen in het vliegtuig zelf!
Ik heb al paar keer meegemaakt dat ze de zwemvesten vanonder bepaalde stoelen hadden gehaald omdat passagiers met hun voeten onder de stoel van de passagier die voor hem zit, zaten en daardoor vielen deze er altijd uit. (ik spreek uit ervaring met mijn lange benen die echt wel eens gestrekt moeten worden)

Als ik nog eens vlieg zal ik het in mijn achterhoofd houden waar ik moet gaan zitten :D Ik heb toch de gewoonte om aan de gang te zitten, een beetje een neveneffect van mijn claustrofobie.

Barst
28th June 2008, 01:54
[QUOTE=MinkeVanHoof]ik spreek uit ervaring met mijn lange benen die echt wel eens gestrekt moeten worden[/QUOTE]
Aha, lange benen! Een klassiek schoonheidsideaal, zoals je ongetwijfeld wel weet... ;)