PDA

Bekijk de volledige versie : Is tanden poetsen straks wettelijk verplicht?


Barst
12th June 2008, 16:40
Is tanden poetsen straks wettelijk verplicht?


BRUSSEL - Acht van de tien zelfstandige zorgverstrekkers willen naast de wettelijke 'patiëntenrechten' ook 'patiëntenplichten'.


Acht van de tien zelfstandige zorgverstrekkers - artsen, tandartsen, apothekers, kinesisten en zelfstandige verpleegkundigen en vroedvrouwen - willen dat er naast 'de rechten van de patiënt' ook 'plichten van de patiënt' komen. Dat zijn dan meteen rechten voor henzelf.

Dat blijkt uit een enquête onder die beroepsgroepen die de Federatie van de Vrije en Intellectuele Beroepen (FIVB), een onderdeel van de ondernemersorganisatie Unizo, vanmiddag presenteert op een studiedag over die rechten en plichten.

De wet van 20 augustus 2002 legt de patiëntenrechten vast. Het meest essentiële is dat de patiënt degene is die zijn eigen behandeling aanstuurt.

Centraal daarin staat het begrip 'informed consent': dat wil zeggen dat de zorgverstrekker de patiënt uitvoerig moet informeren over de behandelingsmogelijkheden en de voor- en nadelen ervan, en dat de twee partijen dan samen een beslissing nemen.

Voorts is er het recht op een kwaliteitsvolle zorg en op vrije keuze van de zorgverstrekker, het recht op klachtenbemiddeling en op inzage van het eigen medisch dossier.

De vrije zorgberoepen vinden dat de patiënt ook plichten heeft. De plicht tot 'medewerking' aan zijn behandeling; de plicht tot het verstrekken van alle relevante informatie over zijn gezondheidstoestand en over de gebruikte medicamenten, het nakomen van gemaakte afspraken, de correcte betaling van de erelonen.

De tandartsengroep stelt voor daar aan toe te voegen: de plicht om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor de eigen '(mond-)gezondheidstoestand'. Tanden poetsen dus. Hoever dat gaat, moet nog uitgeklaard worden. Dat zijn toch wel fundamentele vragen. Hoever kan je daarin gaan?

De rechten en plichten moeten ook gelden voor alle zorgberoepen, vinden ze.

Overigens erkent de helft van de ondervraagden dat ze de patiëntenrechten niet goed kennen.

Terloops: de patiënten kennen ze ook niet goed.


DS, 12-06-2008 (Guy Tegenbos)

MinkeVanHoof
12th June 2008, 23:03
Ik kan begrijpen dat men patienten ook plichten wil geven maar waar trek je de lijn?
Daarom heb ik nee gestemd. Daarbovenop hoe ga je dat checken?
Ik ben een persoon die heel snel last heeft van gaatjes die recht naar mijn zenuw gaan ook al poets ik mijn tanden. Terwijl mijn zus net tegenovergestelde is.
Gaan ze richtlijnen maken tot hoeveel keer je moet poetsen? Hoeveel keer je moet spoelen? Dat je mondwater moet gebruiken? Dat je moet flossen?

Ik zie het niet uitvoerbaar.
Daarbovenop is het niet je eigen verantwoordelijkheid? Als je een gaatje hebt is het je eigen schuld en draag je zelf de pijn, niemand anders.