PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe snel komt er meertalig onderwijs?


Barst
11th June 2008, 17:15
Hoe snel komt er meertalig onderwijs?


BRUSSEL - Open VLD duwde gisteren het gaspedaal in: Vlaamse jongeren en ouders zijn klaar voor meertalig onderwijs. Onderwijsminister Frank Vandenbroucke (SP.A) wil eerst wetenschappelijke zekerheid, en behoudt de voorzichtige zone30.


Vlaanderen en de Vlamingen zijn hun voorsprong inzake talenkennis aan het verliezen. Dat stelde de vorige minister van Onderwijs, Marleen Vanderpoorten (Open VLD) al vast. Ze werd gecharmeerd door het taalbadonderwijs ('immersion' in het Engels en het Frans) dat in landen als Canada en Spanje, en recent ook in Wallonië bloeit. Leerlingen krijgen dan het hele lessenrooster, of de helft of enkele vakken in een andere taal - vaak de andere landstaal - onderwezen.

Tot realisatie kwam ze niet. Maar haar partij hield het idee wel levend. De parlementsleden Sven Gatz, Margriet Hermans en Stern Demeulenaere werkten een voorstel van decreet uit, dat ze gisteren voorstelden onder het goedkeurend oog van partijvoorzitter Bart Somers.

De resultaten van taalbadonderwijs worden internationaal over het algemeen als positief aangemerkt, al zijn er in de literatuur ook kritieken op te vinden.

De Vlaamse pedagogische wereld is er erg terughoudend over.

CD&V is in het algemeen behoudend in onderwijsmateries. N-VA staat ook niet te springen. De SP.A en haar minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, zijn ook terughoudend. 'Het is wellicht goed voor de sterken, maar niet voor degenen die taalzwak zijn', is zijn redenering. Hij denkt dan aan de allochtone jongeren die wegens een gebrekkige kennis van het Nederlands, op school niet goed scoren en die 'alleen maar in verwarring zouden worden gebracht' door meertalig onderwijs.

Toch heeft hij in september negen proefprojecten laten starten die wetenschappelijk opgevolgd worden. 'Het project loopt drie jaar, binnen de maand verwachten we een eerste rapport', zei hij gisteren. 'Het is de bedoeling uit deze doordachte aanpak gefundeerde conclusies te trekken over de mogelijkheden en valkuilen van meertalig onderwijs in de Vlaamse context', zei hij, en daaruit zijn meteen alle negatieve kwalificaties af te leiden die hij toedicht aan het voorstel van Open VLD.

Sven Gatz (Open VLD) repliceert 'dat scholen en ouders niet verplicht zullen worden maar vrij zijn' en 'onze schoolgaande jeugd kan de wereld aan.'

Het voorstel van de Open VLD'ers voorziet in vijf mogelijke niveaus:

1. buitenschoolse activiteiten zoals taalkampen;

2. taalsensibilisering (speelse activiteiten in een andere taal);

3. anderstalige lesherhalingen: lessen die voordien in het Nederlands gegeven werden, in het Frans of Engels herhalen;

4. de 'Europese school': in het middelbaar onderwijs geleidelijk meer vakken in geleidelijk meer talen laten onderwijzen;

5. taalbad- of immersie-onderwijs: in basis of middelbaar onderwijs tot de helft van de lessen in een andere taal geven.

'Het zal wat meer kosten', geeft Gatz toe, maar onze jongeren op zo'n perspectiefgevende wijze voorbereiden op de open wereld, dat mag iets kosten.

Hij zegt dat ook in het hoger onderwijs het doceren in andere talen verruimd moet worden.

'In deze regeerperiode maakt dit voorstel niet veel kans meer', weet hij, 'maar men moet weten dat als wij mee aan de tafel zitten voor de regeringsvorming na de verkiezingen van juni 2009, dit ter tafel zal liggen.'

In Wallonië zijn al ongeveer 10 procent van de scholen gestart met taalbad- of immersie-onderwijs, ook in het basisonderwijs. Een decreet regelt dat daar.


DS, 11-06-2008 (Guy Tegenbos)