PDA

Bekijk de volledige versie : Routeplanners vooral routeverdwalers?


Barst
7th June 2008, 02:44
Routeplanners zijn vooral routeverdwalers


Een hilarisch ANP-bericht vorige maand verhaalde van een 22-jarige vrouw uit Huizen die in Den Haag dankzij de routeplanner TomTom rechtstreeks een voetgangerstunnel was ingereden.


Bij elke wijziging in het wegennet loop je als automobilist met de routeplanners hopeloos vast.Haar wagen moest uit de tunnel worden getakeld. De vrouw begreep er niets van. Ze had immers keurig geluisterd en de routebeschrijving van de TomTom opgevolgd? De politie had met haar te doen, want in plaats van een bekeuring gaven ze de vrouw een ijsje tegen de schrik.

Het leven van de autorijder lijkt een stuk gemakkelijker geworden sinds we via internet en de TomTom van deur tot deur de route uitgelegd kunnen krijgen. Je zoekt op het web een van de vele routeplanners uit, tikt het adres of de postcode in en binnen een paar seconden rolt met kaartje en al de routebeschrijving uit je printer. Geen ouderwets gedoe meer met ingewikkelde grote kaarten. En geen turen meer naar plaatsnaam- of straatnaamborden, borden die je altijd net te laat ziet om nog te kunnen afslaan. Dankzij de routeplanners hoeven we ook niet meer op ons richtingsgevoel te vertrouwen, want alles is immers keurig opgeschreven?

Helaas is de praktijk anders. Al lijkt de uitleg nog zo precies. ,,Ga naar oostelijke richting, sla na tweehonderd meter rechtsaf, steek schuin over en rij dan drie kilometer door om op de rotonde de derde afslag te nemen.” Maar wat is precies de oostelijke richting, en waar moet je dan schuin oversteken? Regelmatig ben je na tien minuten al horendol van de routeplanner. Sommige van deze sites geven ook extra informatie, zoals het totaal aantal te rijden kilometers, de benodigde tijd en de hoeveelheid benzinegebruik . Het lijkt leuke informatie, maar als je voor de zoveelste keer twee keer zoveel benzine kwijt bent, weet je ook dat die informatie meer suggereert dan ze waarmaakt.

Routewijzers vertellen je ook niet dat tussen Amsterdam en Utrecht de afslag Oog in Al is opgeheven. En al helemaal niet hoe je vervolgens dan wel in de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn moet komen. Of dat een stad plotseling volgens het nieuwe verkeerscirculatieplan de hele binnenstad met paaltjes heeft afgezet. Eindeloos dwalen is het gevolg. Bij elke wijziging in het wegennet loop je als automobilist met de routeplanners hopeloos vast. Want je hebt geen idee meer hoe je vervolgens alsnog op de juiste bestemming moet komen. Laat staan waar je precies bent.

Toch vertrouwt iedereen bijna blindelings op de routeplanners. Niet voor niets zijn er steeds minder van die oude, vertrouwde stadskaarten langs de weg te vinden waarop je na langdurig turen zelf de juiste route kan uitstippelen. Gemeenten denken dat de routeplanner daar voortaan wel voor zorgt en automobilisten denken dat ook. Maar routeplanners zijn nooit up-to-date, want ze houden niet alle wijzigingen bij. Wist u dat TomTom zich door gemeenten laat betalen voordat ze een wijziging in de routeplanner opnemen? Routeplanners zijn vaak routedwalers. Een ouderwetse routekaart in de buurt blijft daarom erg handig.


Trouw, 07-06-2008