PDA

Bekijk de volledige versie : Vs: inzakken verkoop SUV's


Barst
4th June 2008, 20:19
GM saneert na inzakken van verkoop SUV’s


Rotterdam, 4 juni. General Motors sluit vier autofabrieken die terreinwagens (SUV’s) en trucks maken. De vraag naar deze benzineslurpende auto’s is ingezakt door de hoge brandstofprijzen en de teruglopende economie in de VS.


Dat was de boodschap van bestuursvoorzitter Rick Wagoner gisteren tijdens de jaarlijkse aandeelhoudervergadering.

De Noord-Amerikaanse automarkt zit al enkele maanden in moeilijkheden. In mei 2007 verlieten 401,000 auto’s de fabrieken van General Motors. Vorige maand waren dit er nog maar 248,000, een daling van 38 procent. Het aantal geproduceerde trucks halveerde. In mei 2007 leverde General Motors nog 262.000 trucks, een jaar later waren dit er 130.000.

„We zien in de vraag een dramatische verschuiving weg van trucks en terreinwagens”, zei GM-bestuurder Frederick Henderson tegen journalisten en analisten tijdens de webcast na afloop van de jaarlijkse vergadering. Henderson: „De benzineprijs is het afgelopen jaar verdubbeld en door de zwakkere economie is de markt voor grote auto’s slecht. Naarmate de benzineprijs dichterbij de 4 dollar per gallon [3,8 liter, red.] kwam, namen de verkopen van trucks verder af.”

General Motors (266.000 werknemers) gaat in Canada de fabriek in Oshawa (4.320 werknemers) en in Mexico de fabriek in Toluca (500 werknemers) sluiten. In de VS zelf gaan de deuren in Moraine (2.119 werknemers) en Janesville (2.209 werknemers) dicht. Deze fabrieken maken vooral trucks als de Chevrolet Kodiak en populaire terreinwagens als de Chevy Trailblazer en de Saab 9-7X.

„Wij verwachten dat de olieprijs eerder verder toe zal nemen dan dat die zal dalen. Daar moeten wij de strategie van ons bedrijf op aanpassen”, verklaarde Henderson.

De zuinige en kleine Honda Civic was vorige maand de best verkopende auto in de Verenigde Staten, meldt marktonderzoeksbureau Autodata. Het is voor het eerst in 26 jaar dat niet de Ford F-serie, een grote truck, de ranglijst aanvoerde. Ford kondigde eind vorig maand na een winstwaarschuwing ook aan de productie van trucks en SUV’s te verminderen.

General Motors, dat vorig jaar 28,3 miljard euro verlies leed op een omzet van 132,4 miljard euro, wil meer zuinige auto’s maken. „Achttien van de negentien nieuwe modellen die wij binnenkort op de markt gaan brengen zijn kleine en zuinige auto’s”, zei Henderson.

De koerswijziging kan ten koste gaan van de Hummer, een van de grootste SUV’s die te koop is. „Alles in mogelijk”, stelde Henderson. Het kan zijn dat ook Hummer met kleine en zuinige modellen komt. Zo is de jongste Hummer, de H3, al kleiner dan de eerste generatie. Maar het kan ook zijn dat GM geen toekomst meer ziet in het merk en besluit het te verkopen, aldus Henderson.


NRC, 04-06-2008

Barst
5th June 2008, 00:03
Mijn laatste contact met een SUV? Gisteren in Balen, in de koffer van mijn wagen :doh:
Maar wat meer is: alle stage- en vakkenmappen van mijn studenten zitten in die bewuste koffer die ik niet meer openkrijg... :faint:
Zal wel in orde komen, maar zal toch wel minstens een week duren, waarvoor excuus :slash: