PDA

Bekijk de volledige versie : Amazone-indianen

Barst
30th May 2008, 03:43
Een tot nog toe onbekende (rood beschilderde) indianenstam uit het Amazonewoud ergens tussen Brazilië en Peru richt - letterlijk! - zijn pijlen op 'de beschaving' (te weten: een helikopter)... :zzz:

MinkeVanHoof
30th May 2008, 15:30
Mooie foto!
Het is leuk te weten dat de Amazones nog bestaan.
Ik gebruik al 5 jaar Amazone als nickname op games enzo, leuk om te weten dat het geen mythe is en dat ze nog bestaan :D :P.

wim leenaerts
30th May 2008, 17:12
[QUOTE=MinkeVanHoof]Het is leuk te weten dat de Amazones nog bestaan.
Ik gebruik al 5 jaar Amazone als nickname op games enzo, leuk om te weten dat het geen mythe is en dat ze nog bestaan :D :P.[/QUOTE]
Even ter duiding: het Amazonewoud ligt in het continent Amerika, de Amazones 'leefden' in Europa(rond de zwarte zee) ;)

Ik vind het vooral een interessante foto omdat hij laat zien dat er nog volkeren zijn die niet vervuild zijn door onze Westerse cultuur.
Tot één of ander medianet beslist om er een variant van toast kannibaal te draaien natuurlijk :mad:

MinkeVanHoof
30th May 2008, 18:13
[QUOTE=wim leenaerts]Even ter duiding: het Amazonewoud ligt in het continent Amerika, de Amazones 'leefden' in Europa(rond de zwarte zee) ;)

Ik vind het vooral een interessante foto omdat hij laat zien dat er nog volkeren zijn die niet vervuild zijn door onze Westerse cultuur.
Tot één of ander medianet beslist om er een variant van toast kannibaal te draaien natuurlijk :mad:[/QUOTE]

Tuurlijk weet ik dit wel, maar ik was me er niet van bewust dat er echt nog dergelijke stammen leefden in het Amazonewoud.
Ik dacht dat de meeste stammen wel ontdekt waren en toch al in contact geweest waren met de Westerse cultuur.

Ik had me beter moeten formuleren, ik krijg soms reacties op mijn nickname zoals: die bestaan niet meer! Die zijn dood, die hebben nooit bestaan.
Nu kan ik daarop zeggen dat er echt wel Amazones wonen in het Amazonewoud ;) tot ze de stam een andere naam geven natuurlijk.

Ik hoop toch ook wel dat ze deze mensen met rust laten en hen laten leven zoals ze al lang gedaan hebben.

Véronique.Geudens
30th May 2008, 18:25
Super dat er nog mensen op dergelijke manier kunnen overleven ....nu we weten dat ze er zijn, laat ze dan ook rust en voer geen extra expedities of onderzoeken uit.

Deze mensen hebben tot nu toe al weten overleven met al datgene in hun omgeving zonder enige hinder te ovndervinden van de hebberige mensen uit onze maatschappij en alle rekeningen waarmee we te kampen hebben!

Live and let live :)

Barst
31st May 2008, 20:31
Contact met de beschaving: op de vlucht voor illegale houtkap

In het Amazonegebied, aan de grens tussen Brazilië en Peru, zijn foto's gemaakt van Indianenstammen waarvan het bestaan tot nu toe alleen werd vermoed.

In het Amazonewoud gaat het leven harmonisch en voorspelbaar zijn gang. Tot daar op een dag een brullend monster komt bovengewiekt en rondjes boven de hutten begint te draaien. Dat belooft niets goeds. Vrouwen en kinderen vluchten het woud in, de mannen, sommigen van hen rood, anderen zwart beschilderd, doen wat hun te doen staat: ze richten boog en pijl op dat vliegtuig dat hun rust zo dreigend en luidruchtig komt verstoren.

Wat ze niet weten, is dat hun pijlen weinig vermogen tegen dat vliegtuig, en al evenmin dat het daar slechts rondcirkelt om foto's van hen te maken die de wereld rond zullen gaan. Vliegtuig, foto's, wereld, het valt allemaal buiten hun bevattingsvermogen.

Het gebeurde in Brazilië, dicht bij de grens met Peru, in volle Amazonewoud. Het vliegtuigje maakte de eerste foto's van een tot nu toe onbekende indianenstam. Het bestaan ervan kon alleen maar worden vermoed, en waarschijnlijk wonen er in de regio nog een drietal andere, een sedentaire zoals deze hier en twee nomadenstammen.

Uncontacted, 'ongecontacteerd', zo worden groepen mensen omschreven die nog geheel op zichzelf leven en er in hun isolement zelfs geen besef van hebben dat er een universum buiten het hunne bestaat. Daarbuiten, waar internet, gsm en alle andere communicatietechnologie heersen, is het inderdaad welhaast onmogelijk geworden om 'ongecontacteerd' te blijven. Contact en communicatie zijn wat de 'beschaving' en de 'primitieve' wereld van elkaar onderscheiden.

Indianen hebben niet de minste impact op de wereld buiten hun habitat. Het omgekeerde is evenwel niet het geval. Gecontacteerd worden is voor hen meestal ronduit slecht nieuws. Hun leefwereld is te fragiel om een contact met de buitenwereld te overleven. En het voortaan onvermijdelijke contact met mensen van buiten hun universum zal hen in aanraking brengen met de ziekten die dezen meedragen, ziekten waarvoor de indianen meestal geen immuniteit hebben opgebouwd.

En vooral, hoe nietig hun aanwezigheid en hoe groot het Amazonewoud ook is, de indianen lopen in de weg. Want daarvoor brengt de veelal illegale houtkap te veel geld op. De houtwinning vernietigt het bos dat de indianen nodig hebben voor hun overleven. Zij zullen deze aantasting van het ecologische evenwicht niet overleven - over emissierechten beschikken ze niet.

Daarom is het vliegtuigje ook komen overvliegen en zijn de foto's gemaakt. Omdat een Braziliaanse overheidsdienst en de ngo Survival International wilden bewijzen dat deze indianen daar wel degelijk aanwezig zijn. Want tot nu ontkende de houtvesterij hun bestaan. Niet omdat het zo was, maar omdat het de houtwinningbedrijven goed uitkwam om dat te beweren - wat op zichzelf al niets goeds belooft. Maar foto's liegen niet. Deze toch niet.

DS, 31-05-2008

wim leenaerts
1st June 2008, 10:22
Zou er nu een nieuwe mythe ontstaan in het verhalenpatrimonium van deze indianen? Over hoe twee helden van hun volk de kwaadardige reuzenbroemvogel verjaagden? :)
Ik hoop echt dat ze hen met rust laten...

Barst
16th June 2008, 15:20
Allemaal indianen

Rood beschilderde indianen staan naast hun hutjes op een open plek in het bos. Enkele stamleden richten hun pijl en boog op het vliegtuigje. Bang om weggejaagd te worden? Waarschijnlijk hebben ze nog nooit een vliegtuig gezien.

De luchtfoto van deze 'échte Indianen' die een paar weken geleden de wereldpers haalde, laat me niet los. Zijn deze 'primitievelingen' in het Amazonegebied op de grens met Peru de laatste natuurlijke mensen op aarde? Is hun intimiteit door de westerse blik niet al te wreed verstoord?

Survival International die de foto heeft verspreid, was het paradoxalerwijs juist te doen om hun privacy te beschermen. De internationale organisatie die de rechten van de inheemse volken verdedigt, wil met de campagne waarvan de foto's onderdeel zijn, de aandacht vestigen op de bedreigde oerwoudbewoners. Het landbezit van de indianen wordt systematisch niet gerespecteerd, waardoor ze in feite vogelvrij zijn. Niet alleen mogen ze worden verjaagd uit hun leefgebied, maar indianen die zich verzetten zouden soms ook meedogenloos worden neergeschoten door projectontwikkelaars. Vóórdat de Europeanen Brazilië ontdekten, waren er vele duizenden indianenstammen. Nu nog maar tweehonderd waarvan enkele nog nooit contact hebben gehad met de buitenwereld.

Het Braziliaanse overheidsorgaan voor indianenzaken Funai, gebruikt het woord 'geïsoleerd' voor die indianengroepen waarmee het nog geen contact heeft. Het is per definitie niet met zekerheid te zeggen om hoeveel groepen het precies gaat, waar ze wonen of welke taal ze spreken, maar er zijn sterke aanwijzingen gevonden van het bestaan van in ieder geval zesenveertig verschillende groepen. Het bewijs van het bestaan van deze stammen bestaat onder andere uit de vondst van verlaten hutten, speren en andere gebruiksonderwerpen, paadjes in het bos, akkertjes, luchtfoto's, satellietbeelden, maar ook uit de verhalen van lokale bewoners over vluchtige ontmoetingen, die al dan niet vreedzaam verlopen. 'Zolang ze op ons schieten gaat het goed met hen', aldus Meirelles Junior, verantwoordelijk voor de verkenningsvlucht tijdens welke foto's zijn genomen van de 'onbekende' groep indianen. Als kind in Suriname trok ik met mijn ouders in onze vakanties onder leiding van een gids 'het binnenland' in en bracht bezoekjes aan 'échte' indianen. Ze schoten niet terug, waren ze niet gezond? We namen suiker en medicijnen voor hen mee. Ze waren al lang gecorrumpeerd.

Zullen de spectaculaire foto's van onontdekte Amazone-indianen hen beschermen of het begin van hun einde betekenen? Je kunt je voorstellen dat als er eenmaal een vliegtuigje is geweest, ook andere antropologen op onderzoek willen gaan, in naam van de wetenschap of de bescherming van inheemse volken. Toeristen die zich nu al inschrijven voor een peperdure reis door de ruimte zouden toch zeker ook wel eens een bezoekje willen brengen aan een échte wilde indiaan? Zeker als het de allerlaatste zou zijn.

'Geachte Europeaan: in uw prachtige huis van hout leeft de geest van deze onbekende volken die zijn gestorven zonder te weten waarom', schrijft Meirelles Junior in een open brief aan consumenten in Europa, de VS en Japan, in een oproep om geen mahonie te kopen.

Al sinds het eind van de jaren '90 zijn er aanwijzingen voor een groeiend aantal houthakkers dat in Peru in beschermde oerwouden binnendringt om er illegaal mahoniehout te hakken. Ook het boren naar olie in het Amazonegebied kan in de toekomst een probleem opleveren voor de gefotografeerde indianen. Tot een maand geleden was Perupetro, het Peruaanse oliestaatsbedrijf, nog van plan een olieconcessie te veilen in het grensgebied met Acre. De concessie van 454.817 hectaren overlapt het reservaat Murunahua in Peru en grenst in Brazilië aan de indianenreservaten.

De foto heeft succes. Een week na de publicatie hebben de Peruviaanse autoriteiten beloofd maatregelen te nemen om de gefotografeerde indianen te beschermen van contact met de buitenwereld. Zo zal er onder meer op worden toegezien dat buitenstaanders - illegale houtkappers en olieboorders - het gebied van de indianenstam, nabij de grens met Brazilië, niet kunnen binnendringen. Perupetro, dat eerder had gesuggereerd dat er geen onbekende indianengroepen meer bestonden, is gezwicht voor de maatschappelijke druk om deze groepen met rust te laten en heeft bekend gemaakt af te zien van de veiling.

De foto van de indianen maakt zoveel indruk omdat we ons in hen herkennen. De jungle is synoniem aan natuur en ongereptheid. Voor sommigen zelfs aan waarheid. In ieder van ons leeft een indiaan die bang is voor de beschaafde buitenwereld en iets wezenlijks dat in hem bewaard is gebleven met pijl en boog wil beschermen.

Oscar van den Boogaard is schrijver

DS, 16-06-2008

Barst
24th June 2008, 01:37
Pas ontdekte indianenstam al 100 jaar bekend

Een 'onlangs' ontdekte indianenstam in het Amazonewoud, blijkt al bijna honderd jaar bekend te zijn. De fotograaf die uit een vliegtuig foto's van de stam nam, gaf aan de Britse krant The Observer toe dat de foto's het onderdeel waren van een campagnestunt.

Eind mei gingen de foto's van de rood en zwart geschilderde indianen de hele wereld rond. Een team van Braziliaanse experts nam de foto's vanuit een vliegtuig. De experts kondigden toen aan dat de indianen op de foto's tot een pas ontdekte stam behoorden, die afgezonderd in het grensgebied tussen Brazilië en Peru leeft.

In een interview met de Britse krant The Observer geeft de Braziliaanse fotograaf en expert op het vlak van inheemse stammen Carlos Meirelles nu toe dat de stam al in 1910 opgemerkt werd. Meirelles zelf merkte de stam enkele jaren geleden op.

Hij tekende hun levensstijl op en bedacht een plan om hen te beschermen tegen de houtkap in het Amazonewoud. Een plan dat ook gewerkt heeft, want al snel nadat hij het nieuws van de 'pas ontdekte' stam en de foto's ervan verspreid had, kondigde onder meer de Peruaanse overheid aan dat ze beschermingsmaatregelen zou nemen.

Meirelles staat nog steeds achter zijn beslissing om de waarheid een klein beetje geweld aan te doen, in het belang van de geïsoleerde indianenstammen.

Als het aan hem ligt, zullen de indianen van wie hij foto's nam ook geïsoleerd blijven. Zelfs als ze me martelen, zal ik nooit de exacte locatie van de stam vrijgeven, klinkt het moedig. 'De indianen moeten zelf beslissen of en wanneer ze contact willen met de buitenwereld.'

DS, 23-06-2008 (svh)