PDA

Bekijk de volledige versie : 'Mijn sms-restaurant'


Barst
29th May 2008, 17:43
'Mijn sms-restaurant'


> 'Mijn Restaurant' is een sms-wedstrijd geworden > De leuke verhaallijnen en personages zijn op > Wat sterk begon, eindigt behoorlijk zwak


Vanavond is het de grote finale van 'het programma dat Vlaanderen op restaurant leerde gaan.' Rond kwart na elf weten we of de zaakvoerders van Exquisa dan wel die van D'Hoogheschool hun restaurant mogen openhouden. En daar kijken wij reikhalzend naar uit. Niet omdat we willen weten wie het programma wint, maar omdat we het zo stilaan gehad hebben met 'Mijn restaurant'. Het is op. Of, om een culinaire metafoor te gebruiken, het vet is van de soep. Of nog - we raken echt op dreef - het vat is af.

'Stemmen kan door 'Leuven' of 'Hasselt' te sms'en naar...' Het zinnetje achtervolgt ons zo stilaan in onze slaap. Wat begon als het beste reality-programma in jaren, mondt stilaan uit in genante televisie die erop gericht is mensen zoveel mogelijk te laten sms'en. Aftroggeltelevisie, om meteen een nieuw woord te lanceren.

Elke week moeten de deelnemers iets verkopen of miniwedstrijdjes spelen om harten te winnen - vaak waren die wedstrijdjes overigens al te duidelijk op maat geschreven van commerciële partners als Flandria of Grimbergen - en elke aflevering opnieuw krijgen we stemadvies van (zogenaamde) kenners. Deze vindt Leuven zus, de andere vindt Hasselt zo en precies daarom moeten we uiteraard sms'en. We voelden ons zowaar bijna schuldig dat we níet sms'ten. Of nu Leuven of Hasselt uiteindelijk zijn restaurant mag openhouden, de échte winnaars van 'Mijn restaurant' lijken de telecomoperatoren en VTM. Want per sms betaalt u 0,75 euro.

We hadden deze week een déjà vu. 'Mijn restaurant' begint wel érg op Idool te lijken of, net iets minder lang geleden, Eurosong: ook die wedstrijden draaien elke keer weer uit op een populariteitspoll. Toch een belangrijk verschil: wie naar Idool en Eurosong keek, kon tenminste zelf oordelen of zijn favoriet mooi zong, dan wel zo vals als een kat. Het merendeel van de sms'ers van 'Mijn restaurant' weet niks af van de smaak van het eten, de kennis ter zake van de zaakvoerders of de sfeer ter plekke. Neen, diegene die het best 'pakt' op televisie, maakt de meeste kans. En dus zal diegene winnen aan wie Vlaanderen het het meest gunt, en niet diegene die het het meest verdient.

Regisseur Jan Verheyen vergeleek 'Mijn restaurant' in deze krant met een film (sterke casting, sterk format,...). Een treffende gelijkenis. Als in een film de kleurrijkste figuren sterven en als de leuke verhaallijnen op zijn, dreigt alles in elkaar te zakken als een pudding. Dat is precies wat met 'Mijn restaurant' gebeurde. Het begin van 'Mijn restaurant' was straf, maar gaandeweg werden de kleurrijkste figuren door sms'end Vlaanderen uit hun eigen restaurant gegooid. Geen Ghislaine en Pieter meer die het geheel opvrolijkten met hun ruzies, geen chef Yvan meer die in zijn geheel eigen stijl de keuken runde, geen Kris meer die met een heerlijk je m'en foutisme in de keuken stond. Wat overblijft zijn heel sympathieke mensen, maar geen spetterende televisie.

Vlaanderen heeft de neiging om voor de underdog te kiezen. Liever de brommende Peter-met-de-sik die door de Idool-jury door het slijk wordt gehaald, dan de straffe Natalia. In 'Mijn restaurant' haalden, met de hulp van de jury, twéé underdogs de slotwedstrijd. En dus kregen we de laatste weken net iets te veel vertederende televisie te zien: Jelle en moeder Micheline die elkaar het beste gunnen. Yanaïka en souschef Filip die er in de keuken een dolle boel van maken.

Dat het tweede deel van het programma lelijk tegenvalt, heeft ook met werkomstandigheden te maken. Het productiehuis Kanakna, dat 'Mijn Restaurant' in een hype veranderde, heeft sinds de eliminatierondes heel wat minder tijd om de afleveringen te monteren en nieuwe verhaallijnen te bedenken. De opnames lopen immers slechts enkele dagen voor op de realiteit en dat maakt dat elke aflevering een wedren tegen de deadline is. Tijdens de opbouw van de restaurants in de aanloop naar de eigenlijke wedstrijd was er meer tijd, en dat merk je ook.

Ondanks de moeilijke omstandigheden, zijn ze bij Kanakna niet volledig vrij te pleiten. Er lagen namelijk nog enkele verhaallijnen voor het rapen. Zo hadden we echt graag geweten hoe het staat met de financiële situatie bij de twee restaurants of hoe de restaurants trachten een eigen imago te ontwikkelen.

Bij VTM liggen ze allicht niet wakker van de dalende kwaliteit. Dankzij de realityreeks (en dankzij Sara) slaagde de zender erin zich te herprofileren. En met de rechtstreekse finale lijkt de zender alweer zeker van meer dan een miljoen kijkers. Laat de champagne aanrukken!

Kristof Hoefkens is mediaredacteur


DS, 29-05-2008

MinkeVanHoof
30th May 2008, 15:40
[QUOTE=Barst][B]'Mijn sms-restaurant'

Ondanks de moeilijke omstandigheden, zijn ze bij Kanakna niet volledig vrij te pleiten. Er lagen namelijk nog enkele verhaallijnen voor het rapen. Zo hadden we echt graag geweten hoe het staat met de financiële situatie bij de twee restaurants of hoe de restaurants trachten een eigen imago te ontwikkelen.


[/QUOTE]

Volgende week komt er nog een aflevering over hoe de verloren restaurants verder gaan doen. Om te kijken of ze het financieel kunnen halen of niet. Antwerpen doet al verder, dat stond al lang vast. Toch benieuwd of Hasselt verder gaat doen, vorige weken hebben ze al laten weten dat ze het restaurant niet kunnen houden als ze verliezen.

Toch even vermelden: Ik vind dat Leuven het verdient! Ze waren mijn favoriet en ben blij dat ze gewonnen hebben.
Mijn restaurant is het enige programma dat ik de laatste tijd heb gevolgd. Eigenlijk kwam dit gewoon omdat ik de Australische versie (My restaurant rules) al vele keren gezien heb en was benieuwd wat Belgie er ging van maken.

ps Ik kan geen trema's typen omdat ik een qwerty laptop heb, mijn excuses hiervoor.

Barst
30th May 2008, 17:50
Rel rond finale 'Mijn Restaurant'


Ligt Exquisa onterecht uit de race?
Rond de chaotische finale van 'Mijn Restaurant' is ondertussen een halve rel uitgebroken. Twee incidenten liggen aan de basis: een fout telefoonnnummer dat de krant Het Belang van Limburg afdrukte en een sms van diezelfde krant die te vroeg aankwam.


Het verschil?

Het foute telefoonnummer zorgde ervoor dat Limburg-aanhangers hun stem aan Leuven gaven. Een kapitale fout, zeker als een levensdroom er vanaf hangt. Per slot van rekening bleef de eindstrijd tussen Hasselt en Leuven tot op het laatste ogenblik erg spannend. Kunnen de Limburgse stemmen die 'per ongeluk' naar Leuven zijn gegaan voor het verschil gezorgd hebben?


Vroege sms

Ook de sms die (alweer) door Het Belang Van Limburg werd verstuurd zorgde voor opschudding. Niet alleen door de inhoud (Leuven wint) maar ook omdat die zo'n 7 minuten voor de werkelijke ontknoping aankwam. Een inschattingsfout, omdat de ontknoping later kwam dan gepland?

Of werkelijk een 'aandachtige' reporter die Rani had gespot bij het overstappen van helikopter naar limousine, zoals tv-visie.be meldt? In elk geval zou de sms ook het Limburgse koppel bereikt hebben, van wie opviel dat er de laatste minuten geen lachje meer afkon. Enkel zenuwen, of wisten ze inderdaad al meer?


Geen hoogtepunt

Tel daarbij de ronduit chaotische en rammelende uitzending, en je kan niet bepaald zeggen dat 'Mijn Restaurant' op een hoogtepunt geëindigd werd. Rani kreeg een halve hyperventilatieaanval, verklapte ei zo na de winnaars, maakte bijna geen gebruik van haar publiek aan koks en de nieuwsjournalisten blonken uit in het stellen van vragen die al 7 keer waren beantwoord: in alle kranten en op alle radiozenders.


De limousinekwestie

Helemaal pijnlijk werd het toen de limousines langer op zich lieten wachten dan gepland: 'Zie jij al een limousine?' 'Nee, hier nog geen limousine te zien. Is er bij jou al een limousine te zien?'. De limousinevragen werden pertinenter dan de vraag wie gewonnen had - behalve dan voor de Limburgers die ingeschreven waren op de sms-dienst van Het Belang Van Limburg.


Gaan ze door?

Of Yanaïka en Stephanie Exquisa verderzetten is nu wel de vraag die op ieders lippen brandt. In een eerdere uitzending drukten de twee jonge vrouwen hun twijfels uit om zo jong al zo'n schuldenlast op te bouwen. Maar in De Morgen gisteren klonk het een stuk strijdlustiger: "Wij zullen alles bekijken en hopen zeker open te gaan." In de uitzending van dinsdag zullen we het zeker weten.

Ondertussen is ook de opvolger bekend: 'Mijn Bed & Breakfast', in een zonnig land. Maar dat wil niet zeggen dat er geen tweede reeks van 'Mijn Restaurant' op stapel staat. Met de huidige kijkcijfers is het alvast te mooi om te laten liggen voor VTM.


Blog HLN, 30-05-2008 (edp)

MinkeVanHoof
30th May 2008, 18:09
Ofwel zit er een fout in the systeem maar als je moet toch Hasselt of leuven sms'en naar een nummber. Ik dacht altijd dat ook dat woord juist moest zijn en niet enkel het nummer. Dus dat Leuven zo de stemmen die zogezegd voor Hasselt waren niet gekregen hebben.
Het is de krant haar verantwoordelijkheid en de schuld van de krant kan er toch niet voor zorgen dat het hele programma daar moet voor opdraaien?
Het is altijd wel iets, als ze de sleutels van Leuven gaan afnemen voor deze redenen gaat er nog een grotere commotie ontstaan denk ik.

Het is jammer dat er altijd wel iets misloopt, de stemmers moesten maar beter uit hun doppen kijken? Het is niet het geval dat hun nummer enkel te bezichtigen was in de krant!
Misschien moet de krant dan maar voor de huur van het restaurant opdraaien? Iedereen gelukkig dan?

jan voorspoels
2nd June 2008, 14:09
Ten eerste, oké, als dit allemaal waar is van die fout van BVL, is dit een grote misstap van de desbetreffende krant.

Ten tweede, ik heb net het artikel gelezen, en zonder naar de indexering te zien wist ik dat het artikel uit Het Laatste Nieuws kwam. Die krant kan mij echt niet meer bekoren, puur gericht op sensatie en soms niet ver van het criminele af. Wat deze krant schrijft is voor mij altijd halve waarheid, want ze zijn al meermaals op LEUGENS betrapt.