Barst
27th May 2008, 04:13
"Papierloze douane kost drie keer zoveel papier"
Papierloze Douane en Accijnzen (PLDA), het computersysteem voor elektronische aangiften, zorgt in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden niet voor minder maar voor meer papier. "Sinds de invoering van het systeem gebruiken we drie keer zoveel papier als voorheen", zegt Marc Huybrechts van de Vereniging van Expediteurs in Antwerpen (VEA). Dat komt omdat het systeem, dat begin februari werd ingevoerd, nog steeds niet op punt staat.
Duur
"Ongeveer een vierde van het systeem draait nog steeds niet zoals het moet", zegt Huybrechts. Dat kost niet alleen meer tijd, maar ook handenvol geld. Een berekening van VEA leert dat PLDA per maand ongeveer 250.000 euro kost in Antwerpen. Daarbij komen nog de vele frustraties van de mensen die dagelijks met het systeem moeten werken.
Toch ziet Huybrechts ook goede kanten aan PLDA. "Als het werkt, is het een fantastisch systeem. Alleen heeft het nog niet vaak vlekkeloos gewerkt", voegt hij er meteen aan toe. Dat komt onder meer omdat er nog dagelijks aanpassingen aan het systeem worden doorgevoerd. Die veranderingen zorgen er soms voor dat andere dingen, die wel vlot werkten, plots dienst weigeren."
Big bang
Waar de expeditiebedrijven momenteel naar uitkijken, is de koppeling van het systeem aan de boekhouding. "Er is ons gezegd dat die eind mei in orde zou zijn, maar tot dusver hebben we nog geen signalen ontvangen dat die deadline effectief zal gehaald worden", aldus Huybrechts. "We blijven in blijde verwachting."
Hoewel het vijgen na Pasen zijn, herhaalt Huybrechts nog eens dat het systeem beter gefaseerd was ingevoerd. "Het systeem voor de export stond op punt. Ze hadden dat beter eerst ingevoerd en dan het systeem voor import deftig uitgewerkt. In een aantal ons omringende landen is het zo gegaan. Bij ons hebben ze gekozen voor de big bang en dat werkt niet", besluit Huybrechts.
Blog HLN, 22/05/08
Papierloze Douane en Accijnzen (PLDA), het computersysteem voor elektronische aangiften, zorgt in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden niet voor minder maar voor meer papier. "Sinds de invoering van het systeem gebruiken we drie keer zoveel papier als voorheen", zegt Marc Huybrechts van de Vereniging van Expediteurs in Antwerpen (VEA). Dat komt omdat het systeem, dat begin februari werd ingevoerd, nog steeds niet op punt staat.
Duur
"Ongeveer een vierde van het systeem draait nog steeds niet zoals het moet", zegt Huybrechts. Dat kost niet alleen meer tijd, maar ook handenvol geld. Een berekening van VEA leert dat PLDA per maand ongeveer 250.000 euro kost in Antwerpen. Daarbij komen nog de vele frustraties van de mensen die dagelijks met het systeem moeten werken.
Toch ziet Huybrechts ook goede kanten aan PLDA. "Als het werkt, is het een fantastisch systeem. Alleen heeft het nog niet vaak vlekkeloos gewerkt", voegt hij er meteen aan toe. Dat komt onder meer omdat er nog dagelijks aanpassingen aan het systeem worden doorgevoerd. Die veranderingen zorgen er soms voor dat andere dingen, die wel vlot werkten, plots dienst weigeren."
Big bang
Waar de expeditiebedrijven momenteel naar uitkijken, is de koppeling van het systeem aan de boekhouding. "Er is ons gezegd dat die eind mei in orde zou zijn, maar tot dusver hebben we nog geen signalen ontvangen dat die deadline effectief zal gehaald worden", aldus Huybrechts. "We blijven in blijde verwachting."
Hoewel het vijgen na Pasen zijn, herhaalt Huybrechts nog eens dat het systeem beter gefaseerd was ingevoerd. "Het systeem voor de export stond op punt. Ze hadden dat beter eerst ingevoerd en dan het systeem voor import deftig uitgewerkt. In een aantal ons omringende landen is het zo gegaan. Bij ons hebben ze gekozen voor de big bang en dat werkt niet", besluit Huybrechts.
Blog HLN, 22/05/08