PDA

Bekijk de volledige versie : Houtsnip in de pan kan topkok duur te staan komen

Barst
22nd May 2008, 19:52
Houtsnip in de pan kan topkok duur te staan komen

Vogelbescherming Vlaanderen heeft vandaag beslist bij het parket van Brugge klacht in te dienen tegen Danny Horseele, chef-kok en eigenaar van het tweesterrenrestaurant 't Molentje in Zeebrugge. De man zou in zijn keuken een houtsnip, een beschermde vogelsoort, hebben klaargemaakt. Dat heeft Vogelbescherming Vlaanderen vandaag bekendgemaakt.

Telefacts

Volgens de organisatie was in het vtm-programma Telefacts van gisteren duidelijk te zien hoe in het restaurant beschermde houtsnippen uit een kartonnen doos werden gehaald en nadien boven een metalen emmertje werden gepluimd.

Wettelijk verboden

Vogelbescherming Vlaanderen wijst erop dat de houtsnip (Scolopax rusticola) al sinds 1991 een beschermde vogelsoort is en onder geen enkele voorwaarde bejaagd, gevangen, gedood of verhandeld kan worden. "Het pluimen van houtsnippen, ze bereiden en opdienen is dus wettelijk verboden", aldus de dierenrechtenorganisatie.

"Perfect op de hoogte"

Volgens Vogelbescherming Vlaanderen is de chef-kok en eigenaar nochtans goed op de hoogte van het beschermd statuut van de vogelsoort. "Op het ogenblik dat hij een verse houtsnip uit de doos haalt zegt hij 'dit mag niet verkocht worden in Vlaanderen maar als dat hier aan de voordeur ligt dan kan je dat natuurlijk niet in de vuilbak gooien. Dus we gaan er vanavond een paar mensen extra tevreden mee maken'".

Combine met jagers

Volgens de organisatie laat de chef-kok zich bevoorraden door jagers. "Vers geschoten houtsnippen komen immers niet zomaar uit de lucht vallen, zeker niet als ze met enkele samen in een kartonnen doos liggen". De organisatie dient ook een klacht in tegen de leveranciers van de snippen.

Op vraag van klant

Chef-kok Horseele heeft de houtsnippen op vraag van een klant klaargemaakt, zegt de man vandaag in een reactie. "Ik heb ze niet zelf gekocht. De houtsnippen heb ik in mijn restaurant gepluimd en ze nadien bij de mensen thuis klaargemaakt", aldus de man.

Kopen in Engeland

De chef-kok wijst erop dat hij wel op officiële wijze aan houtsnippen kan geraken, door ze in Engeland aan te kopen. "Ik mag ze dan wel niet verkopen in Vlaanderen. In Brussel of Wallonië mag dat wel. Dat is toch een absurde situatie", besluit Horseele.

Soort blijft kwestbaar

De populatie van houtsnippen in Vlaanderen wordt momenteel geschat op slechts 200 tot 400 broedparen. Ook al doet de soort het een stuk beter sinds ze in 1991 op vraag van Vogelbescherming Vlaanderen uit de jachtwet werd geschrapt, ze blijft kwetsbaar, besluit de organisatie.

Blog DM, 22/05/08