PDA

Bekijk de volledige versie : Patiënt vraagt Google om tweede diagnose


Barst
22nd May 2008, 16:40
Patiënt vraagt Google om tweede diagnose


BRUSSEL - De helft van de patiënten controleert of de diagnose van de arts overeenkomt met Wikipedia.


Driekwart van de Belgische surfers zoekt medische informatie op het internet, volgens het onderzoeksbureau Insites. Een op de vijf zieken zoekt informatie op het internet nog voor ze bij de arts zijn geweest. Een op de tien verzoekt om specifieke medicijnen die ze op internet gevonden hebben. Patiënten raadplegen vooral het internet voor minder dringende zaken en chronische ziekten.

Nog meer mensen gebruiken het internet om de diagnose van de arts te controleren. De helft kijkt of de conclusies van de eigen arts overeenkomen met wat 'dokter Wikipedia' te vertellen heeft.

'Er zijn inderdaad steeds meer patiënten die al het een en ander hebben uitgezocht voordat ze in mijn praktijk binnenkomen', zegt huisarts Milan Roex, ondervoorzitter van het artsensyndicaat ASGB. 'Soms is hun informatie juist, soms niet. Het is moeilijk om goede informatie op internet te herkennen. Ik merk dat patiënten het vooral moeilijk hebben met kansberekening.'

'Zo had ik onlangs een patiënt met een wratje op de kin. Hij vroeg of dat niet een of andere ernstige ziekte kon zijn waarover iets op het internet stond. Die bleek bij één op de 20.000 mensen voor te komen. Ik heb gezegd dat ik mij eerst zelf zou documenteren en dat hij later moest terugkomen. Surfen op internet kan nodeloos ongerust maken.'

'Ik hoor deze verhalen ook van collega's', zegt Roex. 'Maar tegelijkertijd merk ik dat die zelf soms ook moeite hebben om de juiste informatie te vinden. Artsen proberen wetenschappelijke bronnen te gebruiken. Patiënten zoeken vaak in chatgroepen of komen zelfs af met Wikipedia.'

Volgens Magali Geens van Insiteszijn patiënten best in staat om kritisch met informatie om te gaan. 'Slechts veertig procent van de Belgen vertrouwt op de raad die ze online vinden. Als het gaat om sites van de farmaceutische industrie, daalt dat nog. Nederlanders zijn een stuk goedgeloviger, zestig procent van hen heeft vertrouwen in medische sites.'

Sommige artsen verwijzen de patiënten zelfs door naar internet, zoals Lieve Peremans uit Antwerpen, verbonden aan de huisartsenvereniging Domus Medica. 'Helaas is de Vlaamse patiënteninformatie nog niet ver gevorderd', zegt ze. 'Ik verwijs de patiënt daarom door naar Nederlandse patiëntenfolders die online te vinden zijn. Die moeten er ook in Vlaanderen komen. Ik geef de patiënt ook links naar bepaalde diensten of hulpverleners.'

'Meestal is het een voordeel als patiënten zich via het internet informeren. Als ze hier aankomen met dingen die ze hebben geprint, nemen we dat tijdens de raadpleging door. We beoordelen samen of de informatie van toepassing is op de patiënt.'

Volgens Insites is het duidelijk dat de arts niet meer de enige vertrouwenspersoon is voor de patiënt. 'Hij gaat op zoek naar ervaringsdeskundigen, op blogs en forums met lotgenoten.'

'Natuurlijk is zo'n contact belangrijk voor patiënten', zegt Milan Roex. 'Ik heb er ook niets op tegen als patiënten informatie meebrengen. Wanneer er typische complicaties zijn, kan het nuttig zijn als ze mijn aandacht op een bepaald verhaal vestigen. Maar met de expertise van een arts kan ik met dat verhaal meer bereiken dan de patiënt.'

'Ach, het kost soms moeite om mensen van de onjuistheid van internetartikels te overtuigen. Maar hetzelfde geldt voor volkswijsheden. De meeste mensen geloven ook nog altijd dat je van de tocht verkouden wordt.'


DS, 22-05-2008 (Eline Strik)